Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte selvskading

SophiaAustinI

Anbefalte innlegg

Hei ! Finnest det en måte for og slutte med selvskading UTEN OG GÅ TIL PHSYCHOLOG ! OG ANDRE slike . Har akkurat komt veldig nær puls åren , eneste som springer amok i mitt hode er at jeg må gjøre det igjen hver gang sårene begynner og forsvinne , nesten som røyksug ! . Er ikke helt glad i livet noen ganger og liker og ha den følelsen på kroppen når jeg er depresiv . Jeg klør avOgtil bare for og ikke bruke andre skarpe ting !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker for meg som om du har ett bestemt mønster i skadingen din. Da kan gjerne løsningen være å gjøre det umulig i det tidsrommet der det er mest aktuelt. Kvitt deg med de skarpe greiene og gjør dem utilgjengelige for deg selv, enten du kaster det ut eller får noen du stoler på til å fjerne/gjemme det midlertidig for deg (greit å slippe å kjøpe nye kjøkkenkniver hver uke, liksom). Så biter du negler. Bit dem helt ned til det ikke er mer å bite i. Keep doing this. (vask hendene og under neglene først, vil jo ikke bli syk). Verdt ett forsøk. Om dette i all hovedsak er blitt en rutine skal det ofte ikke mer til enn rutinebrudd for å gjøre det lettere å slutte helt, eller i alle fall kutte veldig ned på mengden og hvor ofte det skjer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

hvorfor er du så redd for behandling? Jeg har vært på institusjoner fra jeg var 19 år. Jeg trives godt på institusjon osv. Er mange hyggelige mennesker der.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

hvorfor er du så redd for behandling? Jeg har vært på institusjoner fra jeg var 19 år. Jeg trives godt på institusjon osv. Er mange hyggelige mennesker der.

Jeg sa NEI ! Til phsykiater . Klarte du ikke og lese det ?

Jeg skjønner det, men hvis du har så store problemer med å fungere sammen med andre mennesker må du jobbe med det først. Du kan ikke løse alle problemer alene.

Du vil få mye mer ressurser hvis du kommer i behandling, individuell plan osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Jeg skjønner det, men hvis du har så store problemer med å fungere sammen med andre mennesker må du jobbe med det først. Du kan ikke løse alle problemer alene.

Du vil få mye mer ressurser hvis du kommer i behandling, individuell plan osv. Hvis du får en slik diagnose vil du få ufattelig mye hjelp og tilbud i alle faser av livet og er definitivt verdt det.

Lenke til kommentar

Psykologer er der for å hjelpe deg. Alle som en. Hvis du har hatt en dårlig opplevelse med dem tidligere, synes jeg du skal gå til en for å få et nytt bilde av dem. Uansett trenger du behandling. Dette blir litt som å fortelle noen hvordan de setter en rotfylling på seg selv, fordi de nekter å gå til tannlegen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

du vil ikke søke ordentlig hjelp, spør folk på forum, men når de kommer med det eneste åpenbare svaret som: søk hjelp, så blir du sint?

den dagen du kutter så dypt at du må til legevakta for å sy for å få det til å slutte å blø, så skal du være god å prate for deg, om du skal unngå at de skaffer deg hjelp

men ja, jeg klarte slutte, en god kombinasjon av terapitimer, medisiner å egen vilje. det å ville slutte selv, er alfa og omega. jeg hadde riktignok samboer, som det gikk forferdelig innpå å hele tiden måtte være på vakt for å enten ringe sykebil eller få meg til legevakt i bil. å da jeg endelig klarte innse dette, ville jeg ikke skape helvette for henne, så jeg tok i ett ekstra tak for å klare å slutte. tilbakefall kan komme, men så lenge man kommer ut av det verste er man på god vei.

men ja, søk hjelp, som med meg, er det garantert en underliggende grunn til at du kutter, å det er lettere å sette fingern på i samråd med noen som kan disse greiene bedre enn deg og meg.

Lenke til kommentar

Det er forskjellige grunner til at folk skader seg selv. Noen har så tungliggende grunner at det ikke finnes sjangs for å klare det på egenhånd, uten profesjonell hjelp. Andres grunner er gjerne midlertidige, og noe som enten går over av seg selv eller som de selv kan kjempe seg over. TS sier hun ikke vil til psykolog eller psykiater, så da må vi svare henne på grunnlag av det, og komme med råd og tips til hvordan hun kan gjøre det enklere på egenhånd.

Lenke til kommentar

du vil ikke søke ordentlig hjelp, spør folk på forum, men når de kommer med det eneste åpenbare svaret som: søk hjelp, så blir du sint?

den dagen du kutter så dypt at du må til legevakta for å sy for å få det til å slutte å blø, så skal du være god å prate for deg, om du skal unngå at de skaffer deg hjelp

men ja, jeg klarte slutte, en god kombinasjon av terapitimer, medisiner å egen vilje. det å ville slutte selv, er alfa og omega. jeg hadde riktignok samboer, som det gikk forferdelig innpå å hele tiden måtte være på vakt for å enten ringe sykebil eller få meg til legevakt i bil. å da jeg endelig klarte innse dette, ville jeg ikke skape helvette for henne, så jeg tok i ett ekstra tak for å klare å slutte. tilbakefall kan komme, men så lenge man kommer ut av det verste er man på god vei.

men ja, søk hjelp, som med meg, er det garantert en underliggende grunn til at du kutter, å det er lettere å sette fingern på i samråd med noen som kan disse greiene bedre enn deg og meg.

Det var et veldig godt svar som oppsummerer det aller viktigste; for å komme ut av vanskene må man ha god hjelp og samtidig gjøre en skikkelig innsats selv. Fint du deler dette med oss.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

jo jeg er enig i det du skriver, og skjønner hva hun spør om. men alt jeg kan svare henne utfra er egne erfaringer. og jeg ønsker ingen skal oppleve det samme som meg. kutting er avhengighetsskapende, å det virker som TS er kommet i en veldig vanskelig situasjon, da hun forklarer det som ett røyksug. jeg kjenner til følelsen, å vet at derfra å ut kommer det ikke noe godt hvis man ikke finner hjelp i noe.

men okey, siden alt sitter i huet, å man som regel bruker selvskading som en midlertidig distraksjon av det man plages med, kan man prøve å si til seg selv at man ikke trenger det.

når jeg følte det kom krypende, brukte jeg legge meg på gulvet, sette en sigarett oppreist på filteret å tenne på for så å ligge å se på røykskydannelsene. denne metoden kunne noen ganger funke for meg, andre ting jeg gjorde var å gå ut å løpe til jeg ville spy

men lykke til TS, det er en jævlig situasjon å være i

Lenke til kommentar

Som du sier finnes det også alternative metoder. Du nevner å se på røyk, og du nevner løping. Heftig trening vil ofte fungere ganske likt, sett at man er rimelig utrent. Kan selvfølgelig fungere om man er i god form også, vil bare kreve litt mer. Det gjør vondt og frigjør flotte stoffer i kroppen, samtidig som det i stedet for skadelig er sunt. En annen fordel er selvsagt at det ikke er synlig.

Lenke til kommentar

Hei ! Finnest det en måte for og slutte med selvskading UTEN OG GÅ TIL PHSYCHOLOG ! OG ANDRE slike . Har akkurat komt veldig nær puls åren , eneste som springer amok i mitt hode er at jeg må gjøre det igjen hver gang sårene begynner og forsvinne , nesten som røyksug ! . Er ikke helt glad i livet noen ganger og liker og ha den følelsen på kroppen når jeg er depresiv . Jeg klør avOgtil bare for og ikke bruke andre skarpe ting !

Hei

Jeg skjønner at du ikke har lyst til å gå til psykolog. Og jeg skjønner at du føler deg invadert når du leser innlegg som prøver å kontrollere følelsene dine i forhold til dette.

Personer som selvskader gjør det som regel for å stagge svært ubehagelige følelser. De har en del inne i seg som oversvømmer Jeg-et med kraftigere følelser enn de kan takle.

Inne i seg har de også en annen del, en beskytter, som gjør alt den kan for å beskytte Jeg-et mot å bli oversvømt av vonde følelser. Beskytteren vil det beste for Jeg-et, men den har bare ett virkemiddel: selvskading.

For å slutte med selvskading har du minst to muligheter. Du kan bli bedre kjent med delene inni deg, og la Jeg-et gi delene all den kjærligheten og forståelsen de trenger og lengter etter. Eller du kan gi beskytteren flere virkemidler, slik at den kan velge noe annet enn selvskading.

Jeg legger ved en link som kan være nyttig når gjelder å forstå hvorfor man har deler inni seg som har smertefulle følelser. http://eqi.org/invalid.htm

Lacrimosa

Postet av anonym: 79cf0286ad4526a65a957cc24994fd1f

Lenke til kommentar

Jeg får vondt av deg når jeg leser dette. Jeg har aldri vært borti noe lignende med meg selv, men jeg er ganske sikker på en ting: Du trenger psykologhjelp. Det kan godt være du trenger tid til å bli vant til den tanken, men når du først kommer deg til en psykolog, vil du få den hjelpen du trenger.

Lenke til kommentar

Selvskading er ofte resultat av høyt press i hverdagen, ofte i forbindelese med idrett, jobb, skole, venner og kombisjoner av dette. Derfor er selvskading desverre utbredt blant toppidrettsutøvere.

Alt sitter i hodet, å ta bort ting i rundt deg som du kan skade deg meg vil aldri bli en god eller varig løsning. Blir nesten som å ta bort ytre symptomer på en sydom uten å behandle sydommen.

Hvis hverdagslig stress er noe du kan identifisere deg med så ville jeg nok heller sett på ting i hverdagen som du må forandre for å sette mindre press på deg selv og få mer ro og fritid.

Håper for all del dette ordner seg for deg.... :yes:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...