Gå til innhold

Kontakter - Socket 1155 vs 775

amunds

Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere maskinen min såvidt det er, og tenkte da bare hovedkort, cpu og minne.

Men så sjekket jeg strømkontaktene - og selvom hovedstrømskontakten ser ut til å være lik (24-pins) ser jeg at det som kalles ATX (eller noe slikt) på mitt gamle er 4-pin, mens det er 8-pin på de nye.

Akkurat kontakttypen trenger ikke ha veldig mye å si, men betyr det at min gamle PSU leverer for lite strøm på sin 4-pins, slik at det ikke finnes "adaptere" for dette og at jeg også må ha ny PSU ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å svare på, men har du f.eks 600 watt strømforsyning bør det gå.

8 pins er for overklokking stort sett, har ikke prøvd å bare koble til 4 pins, men er nok mulig det går, så ja en adapter burde fungere fint hvis ikke strømforsyningen er for svak.

400 watt bør også gå hvis skjermkortet enten bruker maks 65 watt uten seperat 6 pins plugg.

Lenke til kommentar

Adapter er helt bortkastet. PSU har fremdeles bare 4 pinner.

Det er vel svært få hovedkort som krever 8-pins. Det pleier å være et blindlokk over ene halvparten, bare for å vise at det holder med 4 pinner.

Men når du ikke oppgir noe som helst om din gamle PSU så er det umulig å si om du trenger ny eller ikke.

Lenke til kommentar

Adapter er helt bortkastet. PSU har fremdeles bare 4 pinner.

Det er vel svært få hovedkort som krever 8-pins. Det pleier å være et blindlokk over ene halvparten, bare for å vise at det holder med 4 pinner.

Men når du ikke oppgir noe som helst om din gamle PSU så er det umulig å si om du trenger ny eller ikke.

Har en Silver Power 600w fra socket 775-tiden. Har bl.a. to PCI-E-kontakter.

Bruker nyere skjermkort (har bestilt GTX 560) fortsatt bare 1 PCI-E kontakt ?

På alle de billigste hovedkortene som jeg har sett på (H67/P67) står det jo 8-pin ATX - men det er fortsatt ikke nødvendig med 8-pin kontakt ?

Er jo flere nettbutikker som har 4- til 8-pins adaptere.

Endret av amunds
Lenke til kommentar

Vanskelig å svare på, men har du f.eks 600 watt strømforsyning bør det gå.

8 pins er for overklokking stort sett, har ikke prøvd å bare koble til 4 pins, men er nok mulig det går, så ja en adapter burde fungere fint hvis ikke strømforsyningen er for svak.

400 watt bør også gå hvis skjermkortet enten bruker maks 65 watt uten seperat 6 pins plugg.

Jeg vet ikke hvilken verden du lever i, men i min verden går det helt utmerket å kjøre en i5-2500k + GTX 560 Ti eller HD 6950 på en CX 430W. Med en 600W PSU kan du kjøre CFX eller SLI med litt mindre sultne kort som 6870 eller GTX 560 uten problemer.

Lenke til kommentar

Høres jo bra ut... :-)

Jeg vet at 600w holder, så er ikke det som er saken.

Spørsmålet var egentlig bare om det fungerer med en gammel PSU med bare

4-pins 12V på nye hovedkort. Noe jeg forsåvidt har fått svar på, men skulle

gjerne hatt det "ordentlig" bekreftet av noen som VET det... :-)

Og GPU-kortet jeg kjøpte er ikke 560Ti, bare 560... Så det fikk knalltester på hardware,

så da tok jeg sjansen. :-)

Spennende å se om det blir noe særlig oppgradering med grafikkortet alene, eller om jeg må ty til flere oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Høres jo bra ut... :-)

Jeg vet at 600w holder, så er ikke det som er saken.

Spørsmålet var egentlig bare om det fungerer med en gammel PSU med bare

4-pins 12V på nye hovedkort. Noe jeg forsåvidt har fått svar på, men skulle

gjerne hatt det "ordentlig" bekreftet av noen som VET det... :-)

Og GPU-kortet jeg kjøpte er ikke 560Ti, bare 560... Så det fikk knalltester på hardware,

så da tok jeg sjansen. :-)

Spennende å se om det blir noe særlig oppgradering med grafikkortet alene, eller om jeg må ty til flere oppgraderinger.

Det fungerer fint med 12V 4-pin. Null problem.

Hardware.no har gått kraftig ned i kvalitet på artiklene sine. 560 er vanligvis et lite hakk bak 6870, og med mindre du fikk en god pris kunne du sikkert spart noen hundrelapper på 6870.

Angående forbedring i ytelse kommer det helt an på hvilket skjermkort du har nå. Har du et HD 4870 eller GTX 260 nå vil du ikke se stort bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Det fungerer fint med 12V 4-pin. Null problem.

Hardware.no har gått kraftig ned i kvalitet på artiklene sine. 560 er vanligvis et lite hakk bak 6870, og med mindre du fikk en god pris kunne du sikkert spart noen hundrelapper på 6870.

Angående forbedring i ytelse kommer det helt an på hvilket skjermkort du har nå. Har du et HD 4870 eller GTX 260 nå vil du ikke se stort bedre ytelse.

6870 og GTX 560 har mer eller mindre samme pris, så prismessig ville jeg ikke spart noe.

Hvis hva du sier er riktig derimot ville jeg jo fått mer ytelse/kr... :-)

Pr. nå har jeg 8800GT, og på papiret vil jo 560 være en kraftig forbedring.

Men spørs om flaskehalsen er grensesnittene på det gamle hovedkortet.

Mye av kommunikasjonen på hovedkortene er vel en del raskere på S-1155 enn på S-775 ser det ut til.

Ved oppgradering vil jeg på papiret få:

Dobbelt så rask mhz på minnet + dobbelt så mye minne.

Lavere kjernehastighet, men 50% mer Cache og 4-kjerner. (Hvordan fungerer BUS om dagen?)

Samt nyere teknologi på hovedkort.

Kanskje dette ikke er verdt det helt enda.

Pr. i dag:

Intel E6850

4gb Corsair 800mhz (CL5)

ASUS P5N-E SLI

Lenke til kommentar

E6850 -> i5-2500k i spill er ca 2x bedre ytelse i spill som bruker to kjerner, og mer i spill som bruker flere kjerner. Så lenge du ikke er flaskehalset av grafikk. Det er mye mer ved CPUer enn MHz.

.

8800GT til GTX 560 er over dobling av ytelse. PCIe x16 1.0 er ingen flaskehals for slike kort, til tross for at man skulle tro det.

Uansett er det mer enn en dobling i ytelse du ser på ved oppgraderingen totalt, noe mindre om du ikke tar med CPU/hovedkort avhengig av hvor nytt spillet er.

Lenke til kommentar

E6850 -> i5-2500k i spill er ca 2x bedre ytelse i spill som bruker to kjerner, og mer i spill som bruker flere kjerner. Så lenge du ikke er flaskehalset av grafikk. Det er mye mer ved CPUer enn MHz.

.

8800GT til GTX 560 er over dobling av ytelse. PCIe x16 1.0 er ingen flaskehals for slike kort, til tross for at man skulle tro det.

Uansett er det mer enn en dobling i ytelse du ser på ved oppgraderingen totalt, noe mindre om du ikke tar med CPU/hovedkort avhengig av hvor nytt spillet er.

Men da kan det hende jeg klarer meg med nytt skjermkort inntil videre...

Dagens oppsett kjører BF2:BC på akseptabelt nivå, så håper at CoD:Black Ops og BF3 kjøres tilfredsstillende med "bare" nytt skjermkort. :-)

Jeg skjønte ikke helt bruken av "->" i sammenlikningen din, men regnet med at du brukte tegnet som en slags vs. og at 2500K er en mye bedre prosessor enn E6850...?

Endret av amunds
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekk at du ikke tar feil av PCI-E 8 pins kontakten.

Denne vil IKKE passe i hovedkortet, 6 pins PCI-E vil passe i hovedkort pluggen men for GUDS SKYLD ikke sett den dit.

Det er 2stk 6-pins-kontakter det står PCI-E på også.. Så regner med at det ikke er det. :-)

Bare av nysgjerrighet - er ikke PCI-E også 12V ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...