Gå til innhold

[Løst] PC/SSD takler ikke AHCI-modus?

salms

Anbefalte innlegg

Jeg tar editen på topp, da det er det første dere skal lese som jeg sliter med pr nå.

Jeg har fått installert windows 7 på SSD'n min, alt ser ut til å fungere flott. Jeg tester lese og skrivehastighet og sammenligner med test av en rpm-disk og syns det fungerer greit, men tallene er ikke helt der de egentlig skulle vært.

Så jeg bestemte meg for å sette bios til AHCI-modus, prøver på en restart og vips får jeg beskjed om at jeg har invalid systemdisk og beskjed om å kjøpe ny.. :p Jeg prøvde å resette bios til IDE-modus og en del andre ting, men ikkeno funka. Så jeg trakk ut strømmen og gikk og la meg.. Når jeg sto opp trakk jeg ut de andre harddiskene og prøvde en restart, og pc'n fungerer igjen.. Weird?

Jeg tror ikke jeg tør å sette bios i AHCI igjen, om dette blir resultatet liksom. For inntil jeg bygger meg helt ny pc til våren så klarer jeg meg nok sikkert med den i IDE-modus, for det skader ikke disken på noe vis det? Den vil bare ikke yte helt maks?

Og forresten, hvilket tall er det jeg bruker etter å ha kjørt Alvil-test på disken, når jeg skal sammenligne med andre sine tall?

Jeg har akkurat kjøpt meg en OCZ Agility 3 120GB disk.

Har ventet et par dager på å plugge den i pc'n siden jeg har hatt mye annet å gjøre, men i kveld skulle jeg kose meg med oppgradering til SSD tenkte jeg! Så langt kom jeg aldri..

Problemstillingen:

Ved første oppstart med disken koblet til HK'et så frøys hele pc'n ved velkomstbildet til BIOS, tastaturet var uvirksomt(USB), og ingenting skjedde.

Jeg kobla fra disken igjen, var en tur innom bios og win7 x64, plugga i disken igjen og starta på nytt og plutselig virker windows. WEEE! tenkte jeg.. Men nei..

Når windows er lastet inn så kommer boble opp i systray'et med beskjed om at enheten er koplet til og installert riktig, men under "Datamaskin" i explorer så finnes ikke disken.

Går jeg inn på kontrollpanel\system\enhetsbehandling så finner jeg den, søker etter driveroppdatering men den er oppdatert, den er gjenkjent som OCZ Agility 3 og alt ser fint ut, men jeg "ser" den altså ikke i windows.

Mitt neste steg da var å oppdatere firmware, trodde jeg. Den OCZ Toolbox finner disken og alt ser bra ut, helt til jeg trykker på "update firmware", da fryser pc'n totalt. Musepekeren blir statisk og ingenting kan gjøres. Ctrl-alt-del fungerer ikke, ikkeno gir respons på skjermen. Altså må jeg kjøre "long reset" med power-knappen for å få slått av systemet og skrudd på pc på nytt igjen. Da ser igjen alt riktig ut, men med de samme "feilene" som nevnt tidligere, altså jeg "ser" ikke disken i windows, men den eksisterer i enhetsbehandling.

Så, what to do? Hva skal jeg gjøre for å få sett disken og tatt den i bruk? Planen er jo etter jeg har oppdatert den å få gjort den til systemdisk.

Jeg har et litt gammelt hovedkort, Abit ip35 PRO med Phoenix AwardBIOS om det skulle ha noen betydning. Med en Intel Quad Core Q6600 prosessor, 4GB RAM og win7 64bit.

Har dere noen forslag til hva jeg skal gjøre? Alle vil bli takket så lenge det er gode innspill.

PS: jeg fant ikke ut hvor jeg setter hovedkortet mitt i "AHCI mode", så det har jeg nok ikke om dere skulle lure på det. Vet ikke engang om hovedkortet har den muligheten, så langt har jeg ikke kommet i forskingen enda. Så om noen har en guide eller forklaring om det til dette hovedkortet også, så takker jeg også for det. :)

Mvh

salms/sickpuppy

Endret av salms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bumper denne da jeg har kommet meg litt videre men har nytt problem..

Jeg har fått installert windows 7 på SSD'n min, alt ser ut til å fungere flott. Jeg tester lese og skrivehastighet og sammenligner med test av en rpm-disk og syns det fungerer greit, men tallene er ikke helt der de egentlig skulle vært.

Så jeg bestemte meg for å sette bios til AHCI-modus, prøver på en restart og vips får jeg beskjed om at jeg har invalid systemdisk og beskjed om å kjøpe ny.. Jeg prøvde å resette bios til IDE-modus og en del andre ting, men ikkeno funka. Så jeg trakk ut strømmen og gikk og la meg.. Når jeg sto opp trakk jeg ut de andre harddiskene og prøvde en restart, og pc'n fungerer igjen.. Weird?

Jeg tror ikke jeg tør å sette bios i AHCI igjen, om dette blir resultatet liksom. For inntil jeg bygger meg helt ny pc til våren så klarer jeg meg nok sikkert med den i IDE-modus, for det skader ikke disken på noe vis det? Den vil bare ikke yte helt maks?

Og forresten, hvilket tall er det jeg bruker etter å ha kjørt Alvil-test på disken, når jeg skal sammenligne med andre sine tall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...