LemonNinja Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Heihei allesammen! Trenger sårt hjelp til valg av bærbar pc til under 10000 kroner. Har sett frem og tilbake på MSI GT683 og Asus G73SW. De viktigste forskjellene er at MSI-en har Intel i5 prosessor og et GTX 560 skjermkort mens Asus-en har Intel i7 prosessor og et GTX 460 skjermkort. Er veldig usikker på hvilken pc jeg skal velge. Utseende er ikke så viktig for meg. Jeg pleier å ha opptil 100 tabs åpne i Firefox + Photoshop pluss/minus diverse andre ting på en gang. Til det er vel Asus-en best, men jeg vil også kunne spille ganske tunge spill og der har MSI-en en fordel ved at den har et sterkere skjermkort. Når sant skal sies så kommer det nok til å bli mer multitasking enn spilling. Tror jeg. En liten tabell for å gjøre det hele mer oversiktlig: Sååå hva tror dere? Kommer i7-en til å oppveie forskjellen mellom skjermkortene, eller kommer GTX 560-en til å oppveie forskellen mellom prosessorene? Takker på forhånd for svar Endret 17. september 2011 av LemonNinja Lenke til kommentar
Protest Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Har ikke gått så veldig dypt i dette, men du nevner PS. Kjøp den maskinen med mulighet for mest mulig RAM, men en 4 kjerners prosessor er også veldig til hjelp. Forskjellen mellom skjermkortene er ikke så store. GTX 560 kortet er bare en nyere generasjon. Ser at MSI maskinen har USB 3, men kunne ikke se det i Asus maskinen. Jeg holder dog en knapp på Asus. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Holder en knapp på ASUSen pga byggekvaliteten. Lenke til kommentar
LemonNinja Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Har ikke gått så veldig dypt i dette, men du nevner PS. Kjøp den maskinen med mulighet for mest mulig RAM, men en 4 kjerners prosessor er også veldig til hjelp. Forskjellen mellom skjermkortene er ikke så store. GTX 560 kortet er bare en nyere generasjon. Ser at MSI maskinen har USB 3, men kunne ikke se det i Asus maskinen[...] Jeg holder dog en knapp på Asus. Takker for svar! Begge to har like mye RAM forhåndsinstallert. Asus-en har mulighet for maks 16 gb ram, mens MSI-en har mulighet for 8 gb ram grunnet prosessoren. Ser ut som om Asus-en har bedre kjøleegenskaper også. Dessuten virker det som om Asus-en har bedre bygekvalitet, som sveibuen nevnte. Jeg tror Asus-en skal ha USB 3.0: 3 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A [...] 1 x SuperSpeed USB 3.0 - 9-pins USB-type A Lenke til kommentar
Protest Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Her http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-560M.48313.0.html kan du lese mer om skjermkortene, der 560 kortet yter ca. 13% mer enn det gamle 460 kortet. Med USB 3 i Asus, så bør det ikke være tvil om hva du går for, selv om den har et noe svakere skjermkort. Selv om begge har 8 GB RAM, så er det også bare Asus maskinen du kan oppgradere RAM på. Med PS i tankene, så vil du ha all RAM som er mulig å få tak i, samt 4 kjerners prosessor. Til spill er det kun et fåtall spill som utnytter mer enn det i5 yter, men det er spill på vei som vil utnytte flere kjerner. Endret 17. september 2011 av Protest Lenke til kommentar
LemonNinja Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Her http://www.notebookc...0M.48313.0.html kan du lese mer om skjermkortene, der 560 kortet yter ca. 13% mer enn det gamle 460 kortet. Med USB 3 i Asus, så bør det ikke være tvil om hva du går for, selv om den har et noe svakere skjermkort. Selv om begge har 8 GB RAM, så er det også bare Asus maskinen du kan oppgradere RAM på. Med PS i tankene, så vil du ha all RAM som er mulig å få tak i, samt 4 kjerners prosessor. Til spill er det kun et fåtall spill som utnytter mer enn det i5 yter, men det er spill på vei som vil utnytte flere kjerner. Begge har USB 3.0 og 13% er egentlig en del. Når det gjelder RAM, så har begge 6 GB forhåndsinstallert. MSI-en kan "bare" oppgraderes til 8 GB, noe jeg sannsynligvis kommer til å gjøre, men mer trenger jeg nok ikke. Derimot ser jeg at jeg burde ha en 4-kjerners prosessor når det gjelder multitasking, men PS kjører jo greit på pc-en jeg har nå (Core 2 Duo 2.1 GHz, 4 GB RAM). Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) i7 er bedre på multitasking pga hyperthreading med 4 kjerner og mer mellomlagring i prosessoren(cache). det at du ikke får mer enn 8 gb ram i MSIen er pga antall RAM slots. MSI har 2 slots og hvis du kan opg til 16 på asus må den ha 4. har ikke noe med cpu å gjøre. hvis du kan ofre litt grafikkinnstillinger for mye bedre multitasking/grafisk arbeid så går du for ASUSen. Mvh Øystein Endret 17. september 2011 av Antonsenlarsen Lenke til kommentar
LemonNinja Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 i7 er bedre på multitasking pga hyperthreading med 4 kjerner og mer mellomlagring i prosessoren(cache). det at du ikke får mer enn 8 gb ram i MSIen er pga antall RAM slots. MSI har 2 slots og hvis du kan opg til 16 på asus må den ha 4. har ikke noe med cpu å gjøre. hvis du kan ofre litt grafikkinnstillinger for mye bedre multitasking/grafisk arbeid så går du for ASUSen. Mvh Øystein Du har rett, det er pga. antall slots. MSI-en har 2, Asus-en har 4 slots. Jeg tenker at når den multitaskingen jeg driver med fungerer sånn passe greit på pc-en jeg har nå (Core 2 Duo 2.10 GHz, 4GB RAM) så burde det fungere fint på en i5. Jeg tror ikke jeg har så lyst til å ofre litt grafikk mot bedre multitasking. Tror jeg. Jeg har ikke så lett for å bestemme meg, som dere kanskje har skjønt... Men så er det nå slik at jeg ikke har 10k for helt enda, så det kan hende at det kommer et bedre alternativ ut innen den tid. Får håpe det Takker for alle som har svart og hjulpet Mvh LemonNinja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå