Gå til innhold

Et parti som bare har én sak som politikk?

Notelitten

Anbefalte innlegg

Over valget oppfattet jeg at i Bergen fikk Byluftlisten ett mandat i bystyret. link

I og med at jeg har oppfattet at byluftlisten bare har én sak, og har fint lite politikk om mye annet. Lurer jeg på om lovene er rundt dette; er det slik at man kan stille til valg mot DLD, eller med en politikk som tar for seg restriktiv innvandring, og å ha det som sin eneste politikk?

Jeg tenker meg at dette kan forårsake at politikken blir ganske tom, da personer fra slike partier ikke har noen politikk utad deres hovedsak.

Nå har jeg lenge letet etter dette på nettet men finner lite som kan svare på spørsmålene mine, håper noen her inne kanskje kunne vite noe.

Det jeg lurte på var, hvor kan kan slike partier stemmes inn, hvilken makt har de, og hvilken innflytelse har de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer jeg på om lovene er rundt dette

Me har heldigvis ikkje eit lovverk som vurderar om politikken til eit gitt parti er god nok til at partiet får eksistere.

Svært forenkla: Alle stiller til val til ei gitt forsamling, der det finst eit gitt tal på mandat. Mandata vert fordelt ut frå stemmetalet på dei som har stilt, med nokre særreglar (t.d. utjamningsmandat i Stortinget). Byluftlista har fått eitt mandat, og har dermed ein person i forsamlinga som kan røyste om vedtak denne forsamlinga gjer. I saker der lista ein er valt på ikkje har nokon fastsett politikk kan det vere personen kan røyste slik han/ho sjølv finn det passande, eller er pålagt å røyste blankt e.l.

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt å danne et parti. Det skyldes at dette er regulert ved lov, og der er det kriterier for antall medlemmer og så videre. Dette igjen fordi partier får statsstøtte.

Men man trenger ikke være et parti for å stille liste ved valg. Det kan hvem som helst gjøre som kan skaffe 500 underskrifter for en sak i et fylke. (Eller 2% av antall stemmeberettigede i en kommune.)

At det kan bety at man får representanter i kommunestyret, fylkesting eller storting uten noen helhetlig politikk er velgernes problem. Men siden det gjør slike lister mindre "valgbare", pleier de ofte å markere tilhørighet. Byluftslisten har vel alt lovet sin "stemme" til Venstre dersom disse kommer inn i byrådet. Nå gjenstår det å se hvordan den kabalen går opp.

Geir :)

Lenke til kommentar

Men man trenger ikke være et parti for å stille liste ved valg. Det kan hvem som helst gjøre som kan skaffe 500 underskrifter for en sak i et fylke. (Eller 2% av antall stemmeberettigede i en kommune.)

Geir :)

Så man trenger f.eks bare to signaturer på Utsira for å stille til valg? Det er vel bare da i den kommunen det gjelder, og ikke til stortinget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...