smort1 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Vanessa Atalanta (Admiralsommerfugl)! Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Håkon Øvermo Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg syntes dette ble flott jeg Svein, endlig et sommertegn fra haven din, ikke bare vått verrandagulv. Lenke til kommentar
Tjernshaugen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Liker godt formatet og plasseringen av sommerfuglen her, Svein. Som du nevner har du bommet litt på fokusområdet, og lyset er såpass hardt og direkte at det hvite og oranje brenner ut - men jeg skjønner situasjonen godt, motivet er urolig og er kanskje bare på en kort visitt, og lyset er det du hadde til rådighet. Hele bildet er såpass lyst at det er mulig at du kan forbedre noe av dette ved å dempe lyset noe, du har litt å gå på når du ser hvor lys pelsen på kroppen er. Har en del av de store sommerfuglene i hagen om sommeren, men det kan være ganske frustrerende å få til gode lysforhold - De er på blomstene når sola står på og lyset blir for hardt, og når det endelig kommer skyer som myker opp lyset så flyr de opp og setter seg i bladverket i trærne eller på gesimser og karmer på huset. Min erfaring er at det bare er på de dagene det både er overskyet og samtidig veldig varmt at forholdene virkelig er gode. Så et eller annet naturprogram på tv`n om Admiralen - den trekker faktisk slik som trekkfuglene, veldig mange av de europeiske Admiralene trekker til områder i Marokko. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Jeg syntes dette ble flott jeg Svein, endlig et sommertegn fra haven din, ikke bare vått verrandagulv. Takker Håkon! Ja, nå har vi hatt sommervær i to dager på råd, ikke til å tro. En veldig fin dag på fjellet idag... Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Liker godt formatet og plasseringen av sommerfuglen her, Svein. Som du nevner har du bommet litt på fokusområdet, og lyset er såpass hardt og direkte at det hvite og oranje brenner ut - men jeg skjønner situasjonen godt, motivet er urolig og er kanskje bare på en kort visitt, og lyset er det du hadde til rådighet. Hele bildet er såpass lyst at det er mulig at du kan forbedre noe av dette ved å dempe lyset noe, du har litt å gå på når du ser hvor lys pelsen på kroppen er. Har en del av de store sommerfuglene i hagen om sommeren, men det kan være ganske frustrerende å få til gode lysforhold - De er på blomstene når sola står på og lyset blir for hardt, og når det endelig kommer skyer som myker opp lyset så flyr de opp og setter seg i bladverket i trærne eller på gesimser og karmer på huset. Min erfaring er at det bare er på de dagene det både er overskyet og samtidig veldig varmt at forholdene virkelig er gode. Så et eller annet naturprogram på tv`n om Admiralen - den trekker faktisk slik som trekkfuglene, veldig mange av de europeiske Admiralene trekker til områder i Marokko. Takker for en fin kommentar Tjernshaugen! Flere ting å være obs på i slike situasjoner, som du helt riktig nevner. Ikke vært et godt år for sommerfugler her hittil iallefall. Håper de kan gjøre et innrykk nå noen forhåpentligvis fine dager nå. Flott vær idag også, sol og 18 grader høyt til fjells, så mange fine insekter på fjelltur, men ingen som satt i ro.... Synes det er smått utrolig at disse sommerfuglene faktisk trekker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg