Rudde Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Hey! Jeg lurer på hvordan jeg lager en VPN tilkobling som putter en bruker fra Internett inn i mitt lokale hjemmenettverk (uten hamachi) via PPTP eller L2TP, jeg har en solaris host og en windows host i nettverket som står på 24/7 som kan være hosten for VPN tilkoblingen, men jeg kan også sette opp en med linux om jeg må, helst ikke. Hvordan oppretter jeg denne tilkoblingen? Jeg ønsker at all annen trafikk skal gå på normalt, altså det skal ikke fungere som en proxy eller no, skal bare gi brukeren muligheten til å være i det lokale nettverket. Lenke til kommentar
norgi Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Har litt løst på det akkurat det samme. Bruke hamachi nå får å koble til filservern fra skolen med skolepc. Men kunne tenkt meg å flytte servern til foreldre hus som har 15mb linje og jeg har tilgang til routerkonfigurasjon^^. Treng ikke stor bandbred, men hamachi er allikevel utrolig tregt. Lenke til kommentar
ostehovel Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Dette her er fult mulig, jeg har satt opp en slik løsning mellom laptoppen og serveren hjemme. Jeg beknyttet OpenVPN men det er sikkert mulig å beknytte andre muligheter, men for å gi noen tips hvis du vil være helt kobla til hjemme som om du var kobla med kabel (bortsett fra internett trafikken da) må du ha Layer 2 bridging. Denne kan settes opp til å virke sømløst men det som er viktig er at når klienten kobler til må den få tildelt en ip men uten gateway, men med lokal routing til f.eks 192.168.0.0 men uten default route slik at trafikken som ikke skal til hjemmenetverket kommer rett ut på internett. Og selve adapteren/virituelle nettverksendepunktet/kortet som er på serveren må jo bridges med nettverkskortet som går ut til hjemmenettverket. Men siden dette er å fikle med route og nettverksinstilinger anbefalles dette å gjøres hjemme i teststadiet iogmed at når jeg dreiv å satt dette opp glemmer du eller setter du feil instillger slik at du mister nettverkstilkoblingen å manuelt fikse det. OsteHovel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå