Gå til innhold

Macbook pro fryser - får ikke reinstallert


Rabatami

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Madammen har hatt problemer med macen siden i går. Det begynte i går med at mac'en hadde frøset mens den var lukket igjen, og når hun da åpnet den igjen så var skjermen svart og ingen ting virket. Det nyttet ikke å holde nede powerknappen eller noen ting. Hun leste da i instruksjonsboken om shift+ctl+alt+power i 5 sekunder, men det virket ikke så hun ringte support. Mens hun hadde åpen linje med support virket plutselig på-knappen (of course :)), men hun fikk beskjed om å slå av maskinen, ta ut strømledningen i 15 sek, sett den i og skru på. Da gikk den på igjen, men senere på dagen begynte den å fryse i Safari. Da frøs den med bilde på skjermen, og eneste som da funket var shift+ctl+alt+power. Neste gang den frøs (2 minutter etter vi skrudde den på igjen) forsøkte vi å lukke den ned og opp igjen, men da gikk ikke lyset på i skjermen igjen når vi lukket den opp igjen, så man kunne såvidt skimte bildet på skjermen, men den fortsatt frøset. Skrudde den da av og lot den ligge.

 

I dag gikk maskinen på og virket greit en liten stund, før det kom opp en melding om at hun måtte holde powerknappen inne til maskinen gikk av og starte på nytt. Den kom på igjen, virket litt, så lukket vi den sammen et par timer, og når vi åpnet den igjen nå for noen få timer siden var den frøset igjen. Ringte Apple support som sa at det virket som et problem med operativsystemet, og vi skulle reinstallere med disken som fulgte med, og så ringe opp igjen. Forsøkte dette, men litt inn i installasjonen kom det på ny opp melding om at powerknappen må holdes inne i 5 sekunder til maskinen skrur seg av. Forsøkte å starte installasjonen på nytt, men samme melding kom opp på samme tidspunkt i installasjonen (ca ved 44 minutter igjen).

 

Er det noe vi kan gjøre selv for å fikse dette? Får vel ikke ut installasjonsdisken uten å være i OS'et, og uansett så kommer man vel ikke langt med et halvt operativsystem? Apple support er stengt nå, og åpner ikke før mandagen igjen.

Har apple care plan eller hva det heter, gratis telefonservice i 3 år, går det an å ringe til applesupport i utlandet, feks et land som ligger et par tiddsoner etter oss der de fortsatt er åpen, uten at det koster skjorta?

 

Takknemmelig for all hjelp, rimelig irriterende å ikke kunne bruke maskinen :(

 

Rab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er garantert ingen software-feil, mest sannsynlig er det en hovedkort-feil i og med at du ikke får bilde på skjermen innimellom, og den ellers bare fryser sporadisk. Hadde mange lignende caser (dog PC) der jeg jobbet tidligere, dette var stort sett defekte hovedkort/grafikkort.

 

Anbefaler deg å stikke innom HER og registrere en sak (forutsett at du fortsatt har garanti på maskinen). Evt må du ta det gjennom AppleCare (som jeg forstod du har). Det burde uansett ikke være noe problem å få ordnet dette kostnadsfritt, med tanke på de gode forbrukerrettighetene (5 års reklamasjonsrett på laptop) vi har i Norge! Dette er naturligvis med forbehold om at maskinen ikke har vært utsatt for unormal fysisk/ytre belastning (fall etc) som kan ha skadet maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...