Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bruttonasjonalprodukt - GDP eller GNP?

Anbefalte innlegg

Hei. Har lest litt samfunnsøkonomi og det er noen begreper på engelsk som jeg er litt usikre på, på norsk.

Det stod en informasjonsfirkant hvor man kunne se på begreper som gross national product (GNP), gross domestic product (GDP), net national product (NNP) og national income (NI) i en fagbok.

GNP = verdien av all produksjon i et land, og man teller med offentlig konsum, privat konsum, eksportoverskudd, investeringer og "netto eiendomsinntekt fra utlandet" (net property income from abroad, usikker på hva dette blir oversatt til på norsk).

GDP = det samme som GNP, men man teller ikke med net property income from abroad, slik at det gjelder produksjon bare innenfor et lands grenser

NNP = GNP - depreciation (avskrivninger?). Det samme som GNP, men man teller med verdireduksjonen i kapitalvarer over tid (som følge av f.eks. slitasje).

NI = NNP - indirekte skatter (går ut i fra at det er merverdiavgift og slikt). Mens de andre uttrykkene er på markedspris, er produkter her altså på "basic prices".

Nå til det jeg lurer på:

Jeg har sett at det norske begrepet bruttonasjonalprodukt brukes både om gross national product (GNP) og gross domestic product (GDP). Nå er det vel GDP som er det mest kjente og mest vanlige begrepet å bruke fordi det er enklest å bruke, men er bruttonasjonalprodukt GNP eller GDP? Foreleser brukte bruttonasjonalprodukt om GDP, men direkte oversatt blir det jo riktig å bruke GNP. I tillegg så lenker f.eks. en artikkel om GNP på Wikipedia til den norske artikkelen om bruttonasjonalprodukt, det gjør ikke GDP.

Så hva er korrekt? :p

Endret av magneman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...