tharshan Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Hei! Nå som eg har begynt å gå lei å bruke civicen til dagleg kjøring samt forbruket på den i bykjøring, har eg bestemt meg for å skaffe meg ein nyare gjerrig bil. Har egentleg ikkje så mykje anelse, men fekk prøve ein golf 6 bluemotion, og den likte eg. Men er den virkeleg så sparsom? Nokon som har ein slik bil som vil dele erfaringer? Eller har nokon andre andre anbefalingar? Maks ca. 250.000,- Endret 17. september 2011 av tharshan Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Ford Focus Econetic, ganske greie bruktpriser på disse. Dessuten er det stasjonsvogn (vanligvis ikke på Golf BM) http://www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MODEL%2FMAKE=767&CAR_MODEL%2FMODEL=3739&keyword=econetic&sort=2 Tror du skal finne på mye rart før du havner over 0,5l/mil med en slik en. Sist jeg kjørte Focus Econetic så var forbruket rundt 0,4l/mil Lenke til kommentar
Sjef1337 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Hei! Nå som eg har begynt å gå lei å bruke civicen til dagleg kjøring samt forbruket på den i bykjøring, har eg bestemt meg for å skaffe meg ein nyare gjerrig bil. Har egentleg ikkje så mykje anelse, men fekk prøve ein golf 6 bluemotion, og den likte eg. Men er den virkeleg så sparsom? Nokon som har ein slik bil som vil dele erfaringer? Eller har nokon andre andre anbefalingar? Maks ca. 250.000,- Gjerrigere bil enn Civic? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Hvis du primært er ute etter rimelig bilhold er så dyr bil feil svar, verditapet er tross alt nokså solid. Jeg ville sett på en Skoda Fabia Greenline, forbruk rundt 0.3-0.4, under 200' med vinterdekk og det essensielle utstyret. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Enig med Euklid der altså. Skal du ha en økonomisk bil så vil jeg tro det holder å legge seg rundt 150000kr. Som du ser på finn.no så får du fine 2008-modeller til den prisen Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Grunnen til at eg vil ha så ny bil som muleg er pga. av garanti. Eg vil gjerne ha med garanti. Lenke til kommentar
trra Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Grunnen til at eg vil ha så ny bil som muleg er pga. av garanti. Eg vil gjerne ha med garanti. Utifra hva jeg har lest om Polo\Fabia med 1.2TDI er det like greit å gå for 1.6TDI med 75\90HK om du velger en av de bilene. Forbruket er omtrent det samme, lavere støynivå, går bedre og du har mer utstyr å velge i. Om garanti er det viktigste for deg burde du velge en ny Kia, Kia holder et meget bra kvalitetsnivå om dagen, jeg ville hvertfall prøvd noen av de før jeg bestemte meg. Ceed og Venga er vel mest aktuelt for deg. Her har du en Ceed med 1,6CRDI, gått 3500km og garanti fram til februar 2018. Endret 18. september 2011 av trra Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Hmmm, skal sjekke ut kia! Takk for tips Det blir nok Golf med 1.6 tdi BMT om det blir golf. Ser at nokon tilbyr 5 års garanti. Kvifor tilbyr somme kor garantitid, men andre tilbyr opptil 5 år? Då snakkar eg om bil som er like gammal/ny. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Man tilbyr så god garanti som man tror må til for å få kunder, og så dårlig som man tror man kan slippe unna med. Kia har 7 års garanti på nye biler, mildt sagt et attraktivt tilbud. Å tilby lange garantier på dårlige biler er åpenbart svindyrt, så en kunne bruke garantitid som en indikasjon på kvalitet, men her vil det selvsagt være enorme variasjoner. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Alle biler som selges ny i Norge i dag har minst fem års garanti. Kilometerbegrensingen kan variere noe fra merke til merke. Kia er per i dag eneste bilmerke med sju års garanti (riktignok gjelder det kun motor, girkasse og øvrig drivverk - resten har fem år). Mitsubishi var vel de første med fem års garanti på sine biler, mens Jaguar/Land Rover ble de siste på banen her i Norge om jeg ikke husker helt feil. Det er for øvrig importøren av hvert enkelt bilmerke som setter garantitiden - ikke produsenten selv. For eksempel har Vauxhall i Storbritannia (eller Opel, som de heter alle andre steder enn Storbritannia) livstidsgaranti (!) på sine biler, begrenset til 100.000 miles (drøyt 160.000 kilometer). Lenke til kommentar
trra Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Kia er per i dag eneste bilmerke med sju års garanti (riktignok gjelder det kun motor, girkasse og øvrig drivverk - resten har fem år). Det er feil, 7 år på hele bilen. Motor\driverk gjaldt kun de 2-3 første åra Kia begynte med "7års" garanti. Forøvrig har vel Mitsubishi i Sverige 8 års garanti nå, mener å ha lest det en plass? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Kia er per i dag eneste bilmerke med sju års garanti (riktignok gjelder det kun motor, girkasse og øvrig drivverk - resten har fem år). Det er feil, 7 år på hele bilen. Motor\driverk gjaldt kun de 2-3 første åra Kia begynte med "7års" garanti. Forøvrig har vel Mitsubishi i Sverige 8 års garanti nå, mener å ha lest det en plass? Riktig: http://www.mitsubishimotors.se/Sweden/%C3%84ga-och-K%C3%B6pa/8-ars-nybilsgaranti.aspx Er du opptatt av garanti så henger jeg meg på resten og anbefaler Kia Cee'd. Får fin bil med skinnseter og full pakke for 250k Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Det er feil, 7 år på hele bilen. Motor\driverk gjaldt kun de 2-3 første åra Kia begynte med "7års" garanti. Forøvrig har vel Mitsubishi i Sverige 8 års garanti nå, mener å ha lest det en plass? Ah, flott. For en gangs skyld fint å ha feil! Lenke til kommentar
festen Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg har undersøkt ulike billige biler. Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1. Kia Picanto, Kia Venga, Kia Ceed Hyundai i10, i20, i30 Renault Twingo, Clio VW UP, Polo, Skoda Fabia, Octavia (Greenline). Jeg liker den nye Picanto. Den har fine linjer, i30 er fin i både ny og gammel, Twingo har også relativt tøff design og det er den minst kostbare av de i diesel. Jeg liker Fabia Greenline, men drivstofforbruket ut fra hva jeg har lest på et svensk forum for bilen er endel høyere enn oppgitt. Octavia Greenline lover 99 gram. Jeg tror den bilen som har lavest forbruk, på den måten at det også er lavt i virkeligheten er VW Lupo 3l. Lenke til kommentar
festen Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Cockpiten i Twingo er ikke den verste jeg har sett, interiøret i koreanske biler er en studie i dårlig smak: Endret 19. september 2011 av festen 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Om du skal ha det morro og billig. Kjøp denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30673314 og få den chippa til 150 HK. Mer morro for hver krone får du ikke. Når første EU kontroll kommer, bare dumper du bilen til høgging. Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Om du skal ha det morro og billig. 25 lapper for bilen, en god chip koster fort 5 lapper. Itilleg kommer det garantert til å ryke deler iløpet av den tiden han har bilen, la oss si minimum 5 lapper til. Itilleg får han en bil som er dårligere å kjøre, bruker mer drivstoff, dårligere komfort, mye støy fra pumpedyse TDI, mindre utstyr, lavere sikkerthetsnivå og itilleg vil bilen sannsynligvis være mer upålitelig. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Første jeg ville sjekket er topp-pakninger, turbo, lekkasje i dørken. Sjekk også eksos og hjuloppheng, bremser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Om du skal ha det morro og billig. 25 lapper for bilen, en god chip koster fort 5 lapper. Itilleg kommer det garantert til å ryke deler iløpet av den tiden han har bilen, la oss si minimum 5 lapper til. Itilleg får han en bil som er dårligere å kjøre, bruker mer drivstoff, dårligere komfort, mye støy fra pumpedyse TDI, mindre utstyr, lavere sikkerthetsnivå og itilleg vil bilen sannsynligvis være mer upålitelig. og enda ville du vært langt unna prisfallet på en ny bil til 250' første året. Det er jo snakk om en rølpebil som man overhode ikke trenger å være forsiktig med, men skal være enig i at den ville kun være egnet til kortere kjøreturer... Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Vi snakker fort om 40 tusen i verditap første året, men så kan jo fort turboen ryke på en Skoda 1,9 TDI, det koster fort 10 lapper om du må bytte den på verksted. Går dynamoet koster det fort noen tusen lapper der også. Så da begynner du å nærme deg samme kostnad for en 13 år gammel som det vil koste deg å ha en ny. Kjøper du en 1-2år gammel bil unngår du det verste verditapet samtidig som du har mye garanti igjen. Skruer du selv er det stort sett mye billigere med bruktbil, men gjør du ikke det og du er avhengig av bilen ville jeg kjøpt nytt. Endret 20. september 2011 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå