Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gramatikk " eller <<

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

« og » kan du gjerne bruke om du skriver på data, men har aldri sett dette blitt brukt skriftlig. Husker selv læreren min ba meg om å bruke " og ", så du vil uansett ikke få feil ved å bruke " og ", verken skriftlig eller på data.

Når det gjelder punktum og anførselstegn, skal punktum være med "inni". "Jeg liker sport." blir da riktig.

Endret av Nik0
Lenke til kommentar

Hva med 2 settinger inni et sitat?

"men dere skal ikke kjøpe,vennen min, vet du ikke at de små babyene ligger i et stort tjern, høyt over skyene? Der ligger de omkring helt til de får lyst til å komme en tur ned til jorden."

Skal jeg et nytt " etter "høyt over skyene" eller står det fint?

Lenke til kommentar

Selv kan jeg ikke finne ordtellingen. Bruk en på nettet istedet, søk på word counter på Google f.eks.

Ang sluking av skrift. Det kalles overskriving. Det betyr at du har trykket på knappen Insert på tastaturet ditt. Insert veksler mellom overskriving og innsetting.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt forskjellig praksis på dette. Norsklæreren min i 10. klasse ga meg feil da jeg brukte "x" og ikke « x ». En annen godtok "". Dermed har jeg bare brukt det som er tilgjengelig som shift-2 i teksteditoren min. Tror Open Office har vane for å bruke «x», mens Word benytter "" om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...