Remlow Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Skriver et referat fra en bok nå, og når man skal gjengi direkte tale, skal jeg bruke anførselstegn eller gåseøyne? Lurte også på om punktum skal komme før eller etter siste tegn, eks. "jeg liker sport." / "jeg liker sport". Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 På norsk bør vanligvis « og » benyttes. For sitat i sitat og sitat i sitat i sitat kan du bruke henholdsvis ‘ og ’ og “ og ”. Anbefalingene for sitater i sitater har jeg hentet fra http://www.typografi.org/sitat/sitatart.html. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) « og » kan du gjerne bruke om du skriver på data, men har aldri sett dette blitt brukt skriftlig. Husker selv læreren min ba meg om å bruke " og ", så du vil uansett ikke få feil ved å bruke " og ", verken skriftlig eller på data. Når det gjelder punktum og anførselstegn, skal punktum være med "inni". "Jeg liker sport." blir da riktig. Endret 17. september 2011 av Nik0 Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Skal det alltid være komme før eks. "sa Petter"? Slik som denne: "Er den til meg," spør Anton. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Nei, der ville eg hatt komma etter hermeteiknet. http://korrekturavdelingen.no/K4AnforselstegnBRUK.htm Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Hva med 2 settinger inni et sitat? "men dere skal ikke kjøpe,vennen min, vet du ikke at de små babyene ligger i et stort tjern, høyt over skyene? Der ligger de omkring helt til de får lyst til å komme en tur ned til jorden." Skal jeg et nytt " etter "høyt over skyene" eller står det fint? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Nei, det gjer ikkje meining å dele opp. Begge setningane er ein del av det same, uavbrote, sitatet. Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Noen som vet hvor jeg finner ordtelling i wordpad? Sliter også med at skriften som står foran der jeg skriver fra, blir slukt når jeg skriver. Hvordan fikser jeg det? Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Selv kan jeg ikke finne ordtellingen. Bruk en på nettet istedet, søk på word counter på Google f.eks. Ang sluking av skrift. Det kalles overskriving. Det betyr at du har trykket på knappen Insert på tastaturet ditt. Insert veksler mellom overskriving og innsetting. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Ser ikkje ut som om det er mogeleg å telje ord i WordPad nei. Anten bruk ei nettside som tilbyr dette, eller installer ei anna kontorpakke, t.d. LibreOffice. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg har hatt forskjellig praksis på dette. Norsklæreren min i 10. klasse ga meg feil da jeg brukte "x" og ikke « x ». En annen godtok "". Dermed har jeg bare brukt det som er tilgjengelig som shift-2 i teksteditoren min. Tror Open Office har vane for å bruke «x», mens Word benytter "" om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå