Gå til innhold

Hvorfor er Northbridge så varm?

John P.

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI 875P NEO-FIS2R som funker bra som bare det, men jeg lurer bare litt på om en vedvarende temp på ca. 63°C er normalt, når dette kortet tross alt har en vifte påmontert NB?

Ifølge Core Center, som er MSI's program for temp måling, vifte hastigheter og lignende, går vifta på full spiker, dvs. ca. 5500RPM hele tida, og tempen går aldri lavere enn ca. 63°C uansett. Riktignok har det vært sinnsykt varmt her i det siste, men allikevel...

Mange kort har jo passiv kjøling av samme NB, så da lurer jeg jo på hva slags temp de har...

Ikke at det virker som noe problem, for alt funker knirkefritt, men...

Forresten ser det ikke ut til at tempen går opp noe når jeg overklokker heller. Holder seg temmelig stabilt rundt 63°, overklokket eller ikke(når overklokket med 10Mhz på FSB).

Er dette normalt, som man pleier å spørre doktoren? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du å si at du har 63 grader på hk'et ditt?! Det var litt i meste laget, det kan være skadelig i lengden. Ta en kikk i biosen din å sjekk om tempen stemmer overens der med det progget du bruker. Evt last ned et annet prog og sjekk der, speedfan og motherboard monitor er to alternativer.

Lenke til kommentar

Mange kort har jo passiv kjøling av samme NB, så da lurer jeg jo på hva slags temp de har...

Tja, si det. Jeg fikk uheldigvis ikke målt min temp før jeg monterte vannkjøling, men kan uten tvil si at den var _VARM_! Jeg kunne ikke være nær den engang uten å brenne meg. Det gikk hardt utover temperaturen inne i kassa også. Nå går det bare hardt utover vanntemperaturen.

Lenke til kommentar

Skal sjekke BIOS og se om samme temp står der.

Ifølge CoreCenter er tempen pr. skrivende stund 43°C på CPU, 40°C på system, og 63° på northbridge.

Dette er uten å overklokke - kjører nå default hastighet, så CPU er nå 3Ghz.

Tror egentelig NB måleren må være feil, siden den ligger så jevnt på 63° uansett om jeg overklokker, eller om det er kjøligere i rommet som det er nå, eller dødsvarmt som det var tidligere i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...