steinrr Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jeg har en anseelig CD-samling, som jeg nå har digitalisert. Jeg ønsker ikke å beholde selve det fysiske mediet lenger, og tenkte å selge eller gi bort selve CDene. Hva er det juridiske i dette? Leser bl.annet denne: http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=125982 Her står det: (sitat) "Thorsby medgir at dette er komplisert opphavsrettmessig. I utgangspunktet er du i din fulle rett til ta kopier «til privat bruk» av en plate du har kjøpt. Men hvis du har tenkt å kvitte deg med CD-samlingen, blir det et spørsmål om hvilken hensikt du har med salget. Dersom du først og fremst gjør det for å få bedre plass, er det greit. Men dersom det primært er for pengenes skyld, begår du lovbrudd ved å ha kopiert platene til PC'en. Å ta kopier for å kunne selge originalen vil anses for å være i ervervsøyemed, ikke «privatkopier», og dermed i strid med loven, sier Thorsby." (sitat slutt) Slik jeg tolker dette, så er det intensjonen med musikk-kjøpet som avgår lovligheten. Hvis du kjøpte for å kopiere og så selge videre, så er det forbudt. Hvis du derimot ikke hadde det som hensikt, så virker det greit. Grunnen til at jeg tok kopi var jo ikke for å selge CDene, men for å gjøre de lettere tilgjengelig for meg selv. Men nå som jeg har tatt kopien, så tolker jeg dette som om jeg faktisk er i min fulle rett til å selge CDene, samtidig som jeg beholder den digitale versjonen. Noen synspunkter? Jeg vet selvfølgelig at det ikke er noen som kan sjekke om jeg selger og beholder en digital kopi selv, men jeg er interessert i det juridiske i dette. Har forespurt bransjeorganisasjonene, men får ikke noe svar. Kan kanskje virke som om det er en gråsone? Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Jon Bing sier "- Helt klart ikke ulovlig" i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/mp3/article1415316.ece De aktuelle paragrafene i åndsverkloven er § 12 som gir tillatelse til å fremstille (kopiere) til privat bruk, og § 19 som gir tillatelse til å spre (gi bort eller selge) original eksemplarer av et verk. "§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. [...]" "§ 19. Er et eksemplar av et verk solgt med opphavsmannens samtykke, kan eksemplaret spres videre blant allmennheten. [...]" Se http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-017.html for hele åndsverkloven. Endret 17. september 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Takk for lenke. Virker som om det var delte meninger. Hun fra bransjen mente det var ulovlig, mens Bing mente det var lovlig. Men også her ser det ut som om "hensikten" spillte inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå