Gå til innhold

Kjøp av båt ca 40 - 50 tusen


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en fritidsbåt som jeg kan bruke til fisking og turer. Det hadde vært fint om båten hadde vært selvlensende og helst med 4-takt motor. noen som vet om noen eksempler til ca 40-50 tusen? har ikke noe å si om den er en åpen båt eller med cabin, så lenge det er plass til litt fisking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde vært fint om båten hadde gått ca 20-30 knop, helst utenbordsmotor.. litt greit om den hadde vært lett å rengjøre på plassen vi fisker, men er ikke et stort problem. har hatt Nordkapp 16 før, men ble litt mye ansvar da kalesjen ikke var helt tett og vi måtte pumpe ut regnvann. tenkte derfor på en båt som er selvlensende.

Lenke til kommentar

Er det viktig at båten er rask? Skal den være lett å vedlikeholde? Hva har du hatt av båt tidligere?

hadde vært fint om båten hadde gått ca 20-30 knop, helst utenbordsmotor.. litt greit om den hadde vært lett å rengjøre på plassen vi fisker, men er ikke et stort problem. har hatt Nordkapp 16 før, men ble litt mye ansvar da kalesjen ikke var helt tett og vi måtte pumpe ut regnvann. tenkte derfor på en båt som er selvlensende.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen dårlige erfaringer med selvlensende båter. For øvrig forstår jeg at TS ønsker en selvlensende båt. Det å stadig stå på berget og speide etter skumle grå skyer blir man med tiden lei av.

 

Hva med en Wesling? Den er riktig nok ikke selvlensende, slik som du egentlig ønsker, men dette er en båt som sjeldent får annet enn skryt av de som har erfaringer med den.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IF har en pressemelding fra 03' om selvlensende båter: http://www.if.no/web/no/om/sistenytt/pages/pressemeldingselvlensendebatersynker.aspx

 

Deler en selvlensende båt selv, og fikk nettopp høre at for kort tid siden var 2-3 cm fra å synke, men at den skal ha blitt tatt opp av vannet nå. Men her var det i tillegg til masse vann i selve båten også snakk om vann i skroget, så det må ha blitt et hull et sted (polarcirkel, masse luftrom i skrog).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

IF har en pressemelding fra 03' om selvlensende båter: http://www.if.no/web/no/om/sistenytt/pages/pressemeldingselvlensendebatersynker.aspx

 

Deler en selvlensende båt selv, og fikk nettopp høre at for kort tid siden var 2-3 cm fra å synke, men at den skal ha blitt tatt opp av vannet nå. Men her var det i tillegg til masse vann i selve båten også snakk om vann i skroget, så det må ha blitt et hull et sted (polarcirkel, masse luftrom i skrog).

var vell litt uheldig der ja, men ingen som veit om et bra merke som er i prisklassen 40-50 000 m/motor? tenkte på askeladden, men ble ofte så gamle motorer i den prisklassen

Lenke til kommentar

Det heter selvdrenering ikke selvlensende, selvlensende båter skal klare 100L. veske pr. m2 i løpe av 12 sekunder hvis jeg ikke husker helt feil. I utgangspunktet skal selvdreneringen ha minimum et stk. 25mm. dreneringshull samt stengekraner, men det skal også utregnes i forholdt til areal innvendig i båten. flere båt-fabrikanter tar ikke dette så høytidelig og da med medfølgende havarier.

 

Enhver skjærgårdsjeep/landstedsbåt burde fungere til ditt bruk, ville se litt på de finske merkene, solid bygget. Hvis du har lyst på askeladden så sjekk skroget under hvis båten har blitt oppbevart på henger, de har en svakhet med og sprekke der hjulene blir presse opp.

 

Kan være enklere og hjelpe deg med kjøp hvis du selv fremlegger noen eksempler på ønsket båt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...