Gå til innhold

BK: raindrops

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at farger og kontrast i dine bilder ofte er veldig "off" - jeg synes resultatene kan bli veldig interessante og annerledes, regner også med at det er gjort med overlegg - hvis ikke, og du ønsker mer virkelighetstro farger - så gjør opptakene i RAW i stedet for JPG, da er det lettere å justere fargetemperaturen i etterkant. Det gjøres da i RAW-konverteren DPP (Digital Photo Proffesional)- den fulgte med når du kjøpte kameraet.

Bildet ditt her ser ut til å være uskarpt over det hele, årsaken til det vil jeg tro kommer av bevegelsesuskarphet. 1/30 s. håndholdt er ikke alltid like enkelt, spesielt ved macrofotografering. Mitt tips vil være å bruke skikkelig støtte, allerhelst stativ. Kameraet har også en innebygget tidsutløser, setter du den på f. eks. 5 sekunder og samtidig bruker stativ så bør fokuspunktet bli skarpt.

Dybdeskarpheten ved macrofotografering er veldig liten selv med små blenderverdier, det er derfor som regel umulig med en eksponering å få alt det du vil i bildet skarpt. På et motiv som du har her må du derfor velge hvilken av dråpene du vil ha hovedfokus på, og det valget vil henge sammen med og påvirke komposisjonen av bildet.

Lenke til kommentar

Ser at farger og kontrast i dine bilder ofte er veldig "off" - jeg synes resultatene kan bli veldig interessante og annerledes, regner også med at det er gjort med overlegg - hvis ikke, og du ønsker mer virkelighetstro farger - så gjør opptakene i RAW i stedet for JPG, da er det lettere å justere fargetemperaturen i etterkant. Det gjøres da i RAW-konverteren DPP (Digital Photo Proffesional)- den fulgte med når du kjøpte kameraet.

Bildet ditt her ser ut til å være uskarpt over det hele, årsaken til det vil jeg tro kommer av bevegelsesuskarphet. 1/30 s. håndholdt er ikke alltid like enkelt, spesielt ved macrofotografering. Mitt tips vil være å bruke skikkelig støtte, allerhelst stativ. Kameraet har også en innebygget tidsutløser, setter du den på f. eks. 5 sekunder og samtidig bruker stativ så bør fokuspunktet bli skarpt.

Dybdeskarpheten ved macrofotografering er veldig liten selv med små blenderverdier, det er derfor som regel umulig med en eksponering å få alt det du vil i bildet skarpt. På et motiv som du har her må du derfor velge hvilken av dråpene du vil ha hovedfokus på, og det valget vil henge sammen med og påvirke komposisjonen av bildet.

tusen takk for så fyldig og godt forklart komentar..du har alt rett her,og jeg skal prøve det ved neste macro...trenger en del mer øvelse da jeg er nybegynner og trenger komentarer alla dette for lære,så tusen takk igjen

ønsker deg en riktig god dag

smil

Du skal ha for kreativ fotoaktivitet! Fikk vel ikke så mye ut av dette, men det er et eller annet forsiktig tilbaketrukket over skildringen her, så du får 3'er herfra! ;)

Kan ikke gi annet tips enn "still skarpt"! :)

tusen takk..skarpere skal bli... ha en fin dag,smil

Stilig dette , litt abstrakt over dette, mulig litt hard på fargespaken, men det er jo en smaksak, liker utsnitet ditt. God helg Mvh Håkon :)

Hei Håkon,tusen takk for komentar,hyggelig se du er innom oxo,setter pris på det.. ønsker deg en riktig god dag,smil

Lenke til kommentar

Lys og komp er der,men litt mye farger,ville nok brukt stativ og muligens godt litt opp på lukkertid og prøvd meg litt frem med blender derfra.lykke til og god helg.

Hei Tor,ja stativ må til,blir så iverig noen ganger ast det blir litt håndholdt camera m stativ hengende under,he he...tolmodighet og fokus...skal jeg prøve bli bedre på.. ha en riktig fin dag,og tusen takk for komentar,smil

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...