Gå til innhold

Hva er en peltier?

Anbefalte innlegg

Yo.

Tenker å kjøpe meg en xp 2500+ barton. Gikk inn på microplex.no og så på kjølere. Hørt at swiftech sine er gode, ikke sant? Men hva er en peltier og hva er det som gjør at swiftech sin kjøler MCX462PLUST med peltier koster nesten dobbelt så mye som den uten? Hvilken av de to lønner det seg å kjøpe?

(Og hvis dere har forslag til bedre luftkjølingsalternativer så kom med de. Tenkte å kjøpe en delta vifte så støy er ikke et problem for meg.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at du er relativt ny her, så da kan jeg kanskje henvise deg til en artig liten sak litt opp på skjermen. Den er til høyre for "hjelp" og til venstre for "medlemsliste" og den heter "Søk".. Ellers kan jeg også henvise til å lese peltierguiden her på overklokking.no..

Lenke til kommentar

For å svare på ditt spørsmål som ingen andre har klart hittil: En peltier er en greie som blir kald på ene siden og varm på den andre. Den kalde siden står mot cpu, og den trekker varmen til den varme siden, som skal kjøles ned av ett eller annet (vifte, vannkjøling, ect.).

Lenke til kommentar
eught Skrevet: 08 Aug 2003 01:04 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

For å svare på ditt spørsmål som ingen andre har klart hittil: En peltier er en greie som blir kald på ene siden og varm på den andre. Den kalde siden står mot cpu, og den trekker varmen til den varme siden, som skal kjøles ned av ett eller annet (vifte, vannkjøling, ect.).

Tusen takk til deg og alle andre. Jeg har søkt og lest om en del om peltier. Synes det var rart at jeg ikke har hørt om denne vitenskapsmannen på skolen. Har egentlig lært om varmepumpa og jeg har sett en "peltiersykkel" i Trondheim (vitenskapsmuseet). Artig greie der man overfører energi ved å trå (dynamo), og høyre håndtaket på styret blir varm mens venstre blir kald. Det er tvunnet en ledning rund de, altså strømmen går her.

Men det som teller er, om det er virkelig bra å kjøpe, eller om det holder med kjøleren uten peltier for å klokke opp en XP2500+? Det spørsmålet har ingen svart på.

Det var ikke meningen å få to tråder på dette, og som det ble foreslått lenger oppe - jeg er litt ny. Ville ha den her i grunnen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...