Gå til innhold

Vi kårer den beste digitale spillbutikken (PC)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argumentet med at de ikke er "offisielle" distributører av Steam er bare Steam sin måte å fraskrive seg ansvaret på, det finnes jo ingen forhandlere som er offisielle steam-forhandlere?

Ut i frå det både Steam og Cyanide har sagt, så er det slik at nokre forhandlarar har ein avtale som gjer at dei kan selje Steam-nøklar, som dei då - naturleg nok - får utlevert frå nokon (Valve? Retailutgjevar?). Det er vel særleg aktuelt når det er tale om Steamworks-spel, altså spel som aktiverast på Steam anten du kjøper over disk eller kor som helst på nett.

Kilde? Er 99% på at absolutt ingen andre enn steam kan selge steam-nøkler. (Da snakker vi altså om elektroniske steam-nøkler)

Steamworks er noe annet, da er det publisheren som betaler steam for at retail-spillene deres kan aktiveres og lastes ned på steam, gjerne bundlet med oppdateringstjenester, kopibeskyttelse, etc.

Lenke til kommentar

Tja, vil du seie det er å selje Steam-nøklar når digitale forhandlarar som t.d. D2D sel deg Steamworks-spel, som i realiteten berre vil seie ein aktiverbar nøkkel? Det passer inn i definisjonen du legg til grunn (elektroniske Steam-nøklar).

Hm, du har iogforseg rett i at det i praksis blir omtrent det samme, selv om d2d nok ikke videreselger steam-nøkler, men kjøper "elektroniske retail versjoner" rett fra publisher. - Forskjellen i praksis var nok større for ikke så lenge siden da ikke mesteparten av retail-spill kunne aktiveres i steam.

D2D er jo en direkte konkurrent til Steam, og har flere ganger nektet å selge spill som har steamworks i seg slik at de kan/må aktiveres på steam.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Vanskeleg å google fram nokon som har fått kontoen stengd, så akkurat det får ein kanskje ta med ein klype salt, sjølv om påstanden vert gjentatt ofte. At folk har fått spel fjerna frå kontoen, er derimot godt dokumentert: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18080861

http://www.ps3news.com/PC-Tech/steam-banning-mw2-cd-keys-bought-from-illegitimate-sellers/

http://www.theicecave.net/SMF/index.php?topic=838.0

Det same er det at G2play-nøklar vert svartelista: http://www.rockpapershotgun.com/2009/07/06/games-codes-area-codes-and-grey-areas/

Og ein del andre gode grunner til å styre unna:

"Have nice meet with police" - http://www.eurogamer.net/forum_thread_posts.php?thread_id=181176

"U make to much not finishes order" - http://steamunpowered.eu/forums/g2play/extremely-bad-experience-with-g2play/

Og endå ein gang der dei vil ha bilete av passet ditt før å gjennomføre eit sal:

http://steamunpowered.eu/cd-key-stores-dont-give-a-fuck-about-privacy/

Det som er skrive i tråden i butikkdiskusjon er framleis aktuelt, og korrekt: G2play og andre keystores er rimelege, men å nytte dei gjer du fullstendig på eige ansvar, og ein har lite å lene seg på om noko går galt.

Takk for tilbakemelding, interessant lesning. Ser ut som det er mulig å få fjernet konkrete spill og det er jo alltid en risiko. Når det er sagt, så får min googling meg til å konkludere med at de som oftest behandler slike saker profesjonelt og gir en ny key, selv om det alltid er eksempler på folk som misliker kundestøtten. (som det er med alle butikker)

AtW

Lenke til kommentar

Steam driver en tjeneste som dem bestemmer over og en går aksepterer samtlige av reglene i en lang liste idet en lager en konto hos dem. Det var en bruker bakover her jeg ba gi meg Steam konto id hans, han gjorde det. Men jeg her ikke hjerte til å melde han.....men han ville ha fått store problemer om noen gjør det. Sjansen for å bli "oppdaget" er nok liten om en ikke har problemer med kontoen sin, men utrolig kjedelig om Steam tar en sjekk på tilfeldige kontoer og en mister spillene en har registrert...

Jeg ga deg link til profilen min for jeg mener du er fullstendig hjernedød. Og dette innlegget ditt bekrefter igrunn tanken min rundt akkurat det.

Jeg har selv skrevet til steam og spurt om dette er noe å bekymre seg over. venter fortsatt på svar. :p

Du får gjerne dele det svaret når du får det til uka, og så skal jeg like godt rapportere din Steam id så får vi teste da om det er noe hold i det Steam advarer mot eller om det er bare svada.

EDIT: Da er kontoen din rapportert som bruker av spill nøkler ifra G2play, så får vi se da hva dem sier og evnt gjør eller ikke gjør. Spennende :)

Da har jeg svart på innlegget ditt for å få mest mulig innlegg her på diskusjon.no og for sikkerhets skyld uthever jeg teksten min med flotte sterke farger slik at scrollspeedere skal stoppe her og se hva jeg skriver.

Takk for din premenstruelle barnslige atferd. Hvis man kikker litt på steam sine egne forum så ser man fort at det du påstår her ikke er noe problem. Man får i verste fall fjernet de eventuelle spillene om steam mener serienøklene er stjålet eller ikke gyldig i din region.

Lenke til kommentar

Digital distrubisjon er jo spennende det, spesielt etter som folk får raskere og raskere internett og harddiskplass blir billigere og billigere.

For min del vil aldri digitalt ta over for det fysiske mediet. Jeg digger store, tøffe og spesielle Collector's Edition bokser og min spillhverdag og hyller ville ikke vært det samme uten.

Men den dagen det blir slutt på disse tøffe boksene, ja da skal jeg vurdere digitalt. :p

Lenke til kommentar

Når man bor langt ute på landet, slik som meg, så er det ofte billigere å bestille spill ifra feks: Steam, istedenfor å ta toget og buss for å komme seg til gamestop. Som nevnt i flere poster allerede, så er ikke akkurat steam noe særlig billig for oss Nordmenn. Nå har jeg vært gangske heldig som har en god kompis ifra Canada, som "gifter" spillene for meg på steam, noe som gjør at jeg fort kan spare en 100'ings. Noe som er pluss med steam er dog at de ofte har salg på ett eller annet.

- Gamersgate har mye utvalg, men mye "lavkvalitets" spill. Sjelden jeg shopper der.

- Direct2Drive: Joa, har stort sett samme utvalg som steam på de nyeste titlene, men pga en idiotisk regionsperre for alle land utenatt Norge på gangske mange titler, så er de ikke en butikk som fortjener noe ros. Er vel bare å bli med i EU, så får vi nok tilgang til mye på D2D vi også..

Andre nettbutikker kjenner jeg ikke noe særlig til, da jeg aldri har brukt noe annet en de som er nevnt over. Unntaket er spill som er kjøpt (ikke bestilt) i fysisk butikk.

Endret av HylendeUlf
Lenke til kommentar

Tøffe bokser ble det egentlig slutt på midt på 90-tallet. Nå er det bare svindyre Collectors Editions som kommer med små nips og tøykart og sånt.

På 80-90 tallet hadde ALLE PC/Amiga-spillene slike bokser. Og de kom i papp med artwork, ikke DVD-covers.

F.eks. Last Ninja 2 (C64) hadde en "ninjamaske" og en plastikk shuriken i alle boksene.

Ultima-spillene hadde små metallsmykker (en ankh f.eks.) pluss flotte kart trykket på tøy.

Nå må man kjøpe spesielle utgaver for å få slike ting. Spillene var ikke noe dyrere selv om de inneholdt masse kult i boksen.

Og kopibeskyttelsene var helt mongo, f.eks. Elvira-Mistress of the Dark (PC/Amiga), der den totalt nødvendig spellboka var dekket av rød blekk, så man måtte bruke en rød linse som fulgte med for å se det som sto under.

Mista du linsa, well, can't play this game anymore. Eller "kjenn igjen en vag siluett av tanksen og velg riktig alternativ"

Eller "skriv ord 23, line 13, paragraph 25 i kapittel 5 fra manualen".

De siste årene har jeg bare kjøpt digital downloads av PC-spill. Det går fortere å installere og jeg trenger ikke papirmanual og plastesker.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser ikke noen grunn for at å ha en klient skal være en dårlig ting. Veldig greit å ha en feit spillmappe som kan flyttes / backes opp og som er lett tilgjengelig gjennom en klient.

Veldig greit å ha når man har en del spill:

steamur.png

Andre ting som gjør steam uvurderlig i mine øyne er jo game-overlay med mulighet for chat og invites.

Det at steam har en klient gir muligheten for steam-cloud som kan lagre preferences og game saves online, så du kan progresse hjemme og så fortsette på samme sted om du flytter over på aptoppen senere i de spillene som støtter det.

Og når det gjelder pris så kan man slå til når det er 75-90% tilbud på publisher packs.

Edit:

Vil også få med at når det gjelder å være pengegrisk så tar EA sin nye butikk "Origins" kaka. I motsetning til all forstand har de bestemt seg for at om du skal kjøpe pre-order SW:TOR så koster det 50,- i pre-orderavgift. På et digitalt produkt. Er få andre enn EA som kunne kommet med en ide som å ta penger for forskuddsbetaling.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Impulse er ofte billig ja :)

Jeg personlig kjøper spill fra butikken hvis jeg skal ha fysisk kopi, ettersom det er ofte veldig gode tilbud den uka spillet kommer ut (men da er det jo alltid risiko for at den ikke har kommet til butikken ennå).

Av på nettet, har jeg kjøpt det meste på steam og en gang for HoN.

Er ikke så interessert i å kjøpe fra andre plasser, av og til er det ikke bare pris som teller :)

Lenke til kommentar

Ikke egentlig. Nye spill til Amiga lå på rundt 4-500kr på 90-tallet.

Og SNES-spill kostet 700-800, i dag ksoter ett yntt PC-spill omlag 300, og krona er verd mye mindre.

AtW

Krona er vel verdt mye mer, dersom du regner mot de store valutaene. Slik jeg husker fra 90-tallet lå vel pundet på 12-13 kroner, mens dollaren gjerne var rundt 8 kroner. Mulig den har svekket seg mot asiatiske valuta.

Men sånn i forhold til inntekt så er vel spill forholdsvis billige nå i forhold til 15-20 år siden, men then again - det var ikke det samme markedet som det er nå; big business.

edit: tror jeg misforstod deg litt ATW, du mente selvsagt at i verdi så er 100kr verdt mindre i dag enn for 20 år siden :)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Steam vinner for min del, har ikke hørt om det direct2drive greia engang.:D

Ignorance is bliss.

Synd, for du kan fort spare en hundrelapp på et nytt spill derfra.

Stemmer dette, greit å merke seg at spill som er merket med "Requires 3rd Party Software" hos Direct2Drive som regel er Steam-spill.. Dette vil si at cdkey kjøpt på D2D legges inn i Steam og derfra har du alle goder et spill kjøpt gjennom Steam ville hatt (innstallere over nett, skylagring der det er støttet osv)

De er også veldig flinke med tilbud på spill på lanseringsdagene, steam (ja vet det er utgiverne som ha skylda i prisen) har som regel priset nye spill på 59euro kontra D2D som ligger nesten bestandig på 2/3 av prisen.

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Steam driver en tjeneste som dem bestemmer over og en går aksepterer samtlige av reglene i en lang liste idet en lager en konto hos dem. Det var en bruker bakover her jeg ba gi meg Steam konto id hans, han gjorde det. Men jeg her ikke hjerte til å melde han.....men han ville ha fått store problemer om noen gjør det. Sjansen for å bli "oppdaget" er nok liten om en ikke har problemer med kontoen sin, men utrolig kjedelig om Steam tar en sjekk på tilfeldige kontoer og en mister spillene en har registrert...

Jeg ga deg link til profilen min for jeg mener du er fullstendig hjernedød. Og dette innlegget ditt bekrefter igrunn tanken min rundt akkurat det.

Jeg har selv skrevet til steam og spurt om dette er noe å bekymre seg over. venter fortsatt på svar. :p

Du får gjerne dele det svaret når du får det til uka, og så skal jeg like godt rapportere din Steam id så får vi teste da om det er noe hold i det Steam advarer mot eller om det er bare svada.

EDIT: Da er kontoen din rapportert som bruker av spill nøkler ifra G2play, så får vi se da hva dem sier og evnt gjør eller ikke gjør. Spennende :)

Hello,

A staff member has replied to your question:

Hello xxxxxxx,

Our records indicate that all games on your account are in good standing presently.

If you have any further questions, please let us know - we will be happy to assist you.

Har du noe mer bullshit du ikke har snøring på du gjerne vil trolle forum med? eller kan vi legge denne ballen død?

Lenke til kommentar

Hello,

A staff member has replied to your question:

Hello xxxxxxx,

Our records indicate that all games on your account are in good standing presently.

If you have any further questions, please let us know - we will be happy to assist you.

Har du noe mer bullshit du ikke har snøring på du gjerne vil trolle forum med? eller kan vi legge denne ballen død?

Ja da er det jo ikke noe farlig å kjøpe fra andre plasser da om dette stemmer. Men du burde kanskje vurdere å ikke synke ned på nivået til en drittunge selv om du er uenig i noe i fremtiden. Det jeg har kommentert er kun hva som kommer frem i artikler og forum responser på diverse forumer, deriblant Steam sitt forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...