Gå til innhold

Nå saksøkes Samsung også i Storbritannia

Anbefalte innlegg

Apple har forholdt seg til patentloven, hahaha.... Dette er vel ikke forumets humortråd?

Jo det må det være, jeg lo i alle fall høyt da jeg leste følgende utsagn fra deg: "Alle vi som er objektive i denne saken" :p

Når et selskap opptrer slik Apple opptrer, da fortjener de negativ oppmerksomhet. Vi som er objektive, skjønner dette. De som ikke er objektive skjønner ikke dette, og vil prøve å dra fokus bort fra Apple med å linke til "alle de andre". I denne tråden er det ikke Samsung vi diskuterer, men Apple. Ønsker du å diskutere Samsung så kan du jo opprette en ny tråd om Samsung sine påståtte brudd på menneskerettigheter og korrupsjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smutthull? Det er da ingen smutthull når de fint gir ut slike patenter? Apple har såvidt jeg vet holdt seg til hva patentsystemet tillater, og dermed bruker de det, for det som det er verdt, ville ikke de andre produsentene gjort det også?

- Mortis

"Patentsystemt" som du kaller det er ikke noen lov i seg selv men en rammeverk som setter grove grenser for hva man kan søke patent på, eller i dette tilfellet, søke kopibeskyttelse på. Et slike rammeverk kan og vil ikke sette noen klare absolutte grenser. De grensene settes av rettsvesenet etter hvert som selskap saksøker hverandre.

Jeg er enig i at kopibeskyttelsen i EU er alt for uklar og åpen og at patenter på software i USA er idiotisk, ikke desto mindre overlates en stor del av ansvaret til selskapene som saksøker eller velger å la være. Domstolene i EU vil forhåpentligvis få Apple ned på jorda og gi de saksøkte veldig romslig erstatting på Apples bekostning men inntil så skjer så skader slikt ikke bare de saksøkte (det er i grunnen helt underordnet for oss forbrukere) men hele markedet. Alle er nå veldig usikre på hva som gjelder og hva man kan gjøre. Det gjelder jo ikke bare pad'er men nye alle varer som har en litt annen form enn tidligere, særlig de med enkelt design. _Det_ er det som stinker med Apples veldig aggressive saksøking.

Lenke til kommentar

Når et selskap opptrer slik Apple opptrer, da fortjener de negativ oppmerksomhet. Vi som er objektive, skjønner dette. De som ikke er objektive skjønner ikke dette, og vil prøve å dra fokus bort fra Apple med å linke til "alle de andre". I denne tråden er det ikke Samsung vi diskuterer, men Apple. Ønsker du å diskutere Samsung så kan du jo opprette en ny tråd om Samsung sine påståtte brudd på menneskerettigheter og korrupsjon?

Eh, er du sikker på det? jeg synes da så vitterlig at tråden handler om at Samsung er saksøkt. Da må vel Samsung være relevant for diskusjonen.

Hvorvidt Apple "fortjener" negativ oppmerksomhet er ikke en objektiv vurdering, men en moralsk, og dermed subjektiv. Objektive vurderinger må basere seg på en målestokk, for eksempel den juridiske vurderingen av om Samsung faktisk bryter noen patenter eller andre rettigheter. (Og selv der vil de lærde strides.) Man kan også for eksempel mer eller mindre objektivt vurdere om Apples mange søksmål er i strid med lovverkets intensjon.

Men om noe er fortjent er høyst subjektivt.

Og ja, det er åpenbart at enkelte i disse trådene ønsker å skifte fokus i tråden. Det er også en subjektiv interesse. Men så er da også dette en diskusjon på autorepeat, kanskje kunne vi klart oss med én tråd om hvorvidt Apple er slemme, istedet for å ta den på nytt i hver nyhetstråd som kommer her på amobil.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Patentsystemt" som du kaller det er ikke noen lov i seg selv men en rammeverk som setter grove grenser for hva man kan søke patent på, eller i dette tilfellet, søke kopibeskyttelse på. Et slike rammeverk kan og vil ikke sette noen klare absolutte grenser. De grensene settes av rettsvesenet etter hvert som selskap saksøker hverandre.

snip...

På den annen side: Om systemet fungerer slik du sier, hvordan skal vi få satt disse grensene uten at noen saksøker? Hvis ingen prøver grensene rettslig så vil de aldri bli prøvet, og disse patentreglene er unyttige og kunne vært droppet. Hvilket jeg forsåvidt synes de burde vært.

Lenke til kommentar

snip...

På den annen side: Om systemet fungerer slik du sier, hvordan skal vi få satt disse grensene uten at noen saksøker? Hvis ingen prøver grensene rettslig så vil de aldri bli prøvet, og disse patentreglene er unyttige og kunne vært droppet. Hvilket jeg forsåvidt synes de burde vært.

Det er vel ikke noe mål i seg selv å definere grensene så klart som mulig gjennom et utall rettssaker? Det vil alltid være rettsaker og tvister rundt kopiering men akkurat dette er en sak som aldri skulle kommet opp (den Tyske altså). Jeg ser ikke engang bort fra at Apple kan vinne uten at de har mer "rett" av den grunn, det beviser i så fall bare at lover kan slå helt feil ut.

Lenke til kommentar

Nåja, objektivitet er å se at ikke alt er bare fryd og gammen, men at medaljen også har en bakside. Klart objektivitet kan føre til at man blir subjektiv, men opplever at mange er forutinntatte.

Objektivitet er å være istand til å se både de positive og negative sider av en sak, i den grad de eksisterer. Man blir ikke mer objektiv av å se baksiden av medaljen, hvis man ignorerer forsiden.

Og for den saks skyld: 50/50 er ikke noe bedre. Den som sier at alt er grått tar like feil som den som sier at det er sort eller hvitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nåja, objektivitet er å se at ikke alt er bare fryd og gammen, men at medaljen også har en bakside. Klart objektivitet kan føre til at man blir subjektiv, men opplever at mange er forutinntatte.

Objektivitet er å være istand til å se både de positive og negative sider av en sak, i den grad de eksisterer. Man blir ikke mer objektiv av å se baksiden av medaljen, hvis man ignorerer forsiden.

Og for den saks skyld: 50/50 er ikke noe bedre. Den som sier at alt er grått tar like feil som den som sier at det er sort eller hvitt.

Å være objektiv i akkurat denne saken betyr at man ikke forsvarer apple uansett hva de har gjort av fark.

Lenke til kommentar

Alle ønsker å værne om sine ideer, det å ta patent kan være en løsning.

Men hvilke patenter som blir realisert, er det patentstyret som bestemmer og ikke innhaver av ideen.

Blir ideen godkjent av patentstyret, som har strenge restriksjoner på hva som er tillatt, har firmaet all grunn til å gjennomføre et søksmål om de skulle se at andre tar deres ideer.

Firmaet som får godkjent sitt patentsøknad, betaler ofte mange millioner for denne beskyttelsen, da skulle det bare mangle at dem ikke får medhold i et søksmål.

Viser det seg i denne saken at Apple besitter en patent som Samsung håndhever, håper jeg Samsung får en kjempe smell. Ikke på grunn av firmaenes navn og logo, men på grunn av at patenten blir brutt og mangel på respekt for andres ideer.

Endret av frecjoha
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så Apple har kommet med et motsøksmål mot Samsung i Storbritannia, etter at Samsung valgte å saksøke Apple der i juni. Det var jaggu uventet...doh! Virkelig verdt å skrive nok en elendig artikkel om, som ikke klarer å få med seg de enkleste fakta, som hvem som i utgangspunktet har valgt å ta konflikten til domstoler i Storbritannia, Tyskland, Japan, Korea, osv...(hint: første bokstav i navnet er S)

Kan du linke til dine påstander?

Hyggelig at du spurte. Som vanlig, så kan jeg det, ja:

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2109519/apple-countersues-samsung-uk

Dette dokumentet, utarbeidet av Northern District Court of California viser kronologien - side 13 i PDF, Related Cases:

http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/california/candce/5:2011cv01846/239768/159/

15. april 2011: Apple saksøker Samsung i California, USA

21. april 2011: Samsung saksøker Apple i Korea, Japan og Tyskland

http://www.fonearena.com/blog/35911/samsung-sues-apple-in-korea-japan-and-germany.html

17. juni 2011: Apple går til motsøksmål i Tyskland

17. juni 2011: Apple går til motsøksmål i Japan

22. juni 2011: Apple går til motsøksmål i Sør-Korea

http://www.tgdaily.com/business-and-law-brief/56844-apple-files-new-lawsuit-against-samsung

Apple har forholdt seg til patentloven, hahaha.... Dette er vel ikke forumets humortråd?

Jo det må det være, jeg lo i alle fall høyt da jeg leste følgende utsagn fra deg: "Alle vi som er objektive i denne saken" :p

Din subjektive mening er at Apple fortjener negativ oppmerksomhet for å hevde sine juridiske rettigheter i tråd med gjeldende lover og regler, og at de får prøvd uavklarte uenigheter med andre selskap for rettssystemet. Du har da allerede før sakene har kommet opp til rettsprosedyrer konkludert med at Apples motpart(er) ikke kan ha gjort noe klanderverdig som rettferdiggjør Apples handlinger, mens noen av oss avventer utfallet av sakene før vi eventuelt deler ut plusser og minuser - eller trekker på skuldrene og lar livet gå videre.

Denne artikkelen handler om Apple og Samsung, så i denne tråden diskuterer vi Apple og Samsung, og patentstriden mellom dem, hvis vi skal holde oss on-topic. Ellers kan du jo forholde deg til de objektive fakta jeg kommer med her, som drar fokus mot det saken handler om.

Nå har jeg ikke nevnt Samsungs omfattende korrupsjonsskandaler med ett ord her, og heller ikke brudd på menneskerettigheter, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du prøver å dra fokus bort fra saken med å bevege deg off-topic.

Objektivitet er å kunne se en sak fra flere sider, være strengt uavhengig, saklig og upartisk, være distansert og ikke blande inn personlige følelser, interesser og synspunkt. Du har vist med all mulig tydelighet at du er ikke objektiv i disse diskusjonene, og det er heller ikke jeg. Men jeg tilstreber i det minste å grave fram relativt objektive fakta og dokumentasjon, og prøver å la være å dra for bastante konklusjoner før man har tilstrekkelig grunnlag for det.

Nei, ikke i denne tråden. Skulle man diskutere noe annet rundt apple, f.eks det idiotiske sensur regimet rundt appstore, så kunne man dratt inn både plusse og minuser. I denne saken er det dog ensidig negativ oppførsel av apple, og da fortjener de pes...

"det idiotiske sensur regimet" virker jo som et veldig objektivt utgangspunkt for en diskusjon omkring moderasjon av innhold, ja...

I denne saken ser du kun "ensidig negativ oppførsel av apple" - uten å ha vurdert alle sakens fakta og hørt partenes argumentasjon - og da er du så subjektiv som du kan få blitt.

Endret av Newton
  • Liker 5
Lenke til kommentar

I denne saken ser du kun "ensidig negativ oppførsel av apple" - uten å ha vurdert alle sakens fakta og hørt partenes argumentasjon - og da er du så subjektiv som du kan få blitt.

Det burde helt klart si deg på hvorfor mange av oss ser på Apple som idioter og som også har piss dårlig oppførsel. Det er ikke fordi dem går å skaffer seg patenter, men fordi dem tar patenter på de mest idiotiske og teiteste måtene og får patenter som faktisk er forbrukerfientlige og som gjør at Apple ikke tåler konkuranse.

Saken er ikke at Apple går å skaffer seg et patent eller to, men at dem kan utnytte patentsystemet på denne måten bare fordi det er mulig.

Den eneste grunnen til at folk flest ikke aksepterer en slik oppførsel er som sagt ikke fordi Apple vil ha noen patenter, men fordi dem faktisk går så langt til å skaffe seg patenter som stopper opp videreutviklingen i markedet og samtidig som Apple får disse patentene for å slippe så mye konkuranse.

Det er derfor vi ikke aksepterer hva Apple gjør.

Og dette er noe du burde se at det Apple gjør nå er ikke bra for oss forbrukere og for den videre utvikling av tablets.

Om du ikke ser dette, så må jeg bare si lol på at du er trangsynt og ikke har kommet deg over stadiet på å se hva den virkelige verdenen er i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ikke i denne tråden. Skulle man diskutere noe annet rundt apple, f.eks det idiotiske sensur regimet rundt appstore, så kunne man dratt inn både plusse og minuser. I denne saken er det dog ensidig negativ oppførsel av apple, og da fortjener de pes...

Er "fortjener" et objektivt kriterium eller uttrykk for en oppfatning?

Hvem bestemmer i hvilke saker det er lov å være ensidig, og hvilken vei man har lov å være det, og i hvilke saker det ikke er lov? Finnes det noen objektive kriterier for det?

Og selv om det er "lov", er det ikke uansett subjektivt?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hyggelig at du spurte. Som vanlig, så kan jeg det, ja:

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2109519/apple-countersues-samsung-uk

Dette dokumentet, utarbeidet av Northern District Court of California viser kronologien - side 13 i PDF, Related Cases:

http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/california/candce/5:2011cv01846/239768/159/

http://www.fonearena.com/blog/35911/samsung-sues-apple-in-korea-japan-and-germany.html

http://www.tgdaily.com/business-and-law-brief/56844-apple-files-new-lawsuit-against-samsung

Søksmålene fra Samsung gjaldt teknologier, det Apple saksøker for er design. Det er en stor forskjell der. Forøvrig så var søksmålene til Samsung mer eller mindre en reaksjon.

http://www.bloomberg.com/news/2011-04-22/samsung-sues-apple-on-patent-infringement-claims-as-legal-dispute-deepens.html

http://www.reuters.com/article/2011/04/22/uk-samsung-apple-idUSLNE73L00520110422

Jeg må innrømme at jeg var svak og trykte vis innlegget ditt Newnick. Angret tvert.. Her bruker Newton tid og krefter på å lete opp objektive faktaer, noe du virker å være interessert i, og han argumenterer for sine synspunkter, og du klarer ikke ta noe av dette inn over deg. Nei du er rett å slett en skam for forumet.

Kanskje domstolene i europa kan begynne å sende sakspapirene over til deg, Vindicator. Så kan jo du bestemme hva som er de teiteste og idiotiske patentene.

Folk flest? Du mener deg selv og dine medtroll?

Her kommer du med en form for personangrep, ikke noe man bør bedrive hvis noen skal ta deg seriøst.

Så om ikke du skal bestemme hva som er de teiteste og idiotiske patentene, hvem skal så gjøre dette? Ja, IQ'en din er sikkert off the chart.

Søksmål som gjelder design er helt på trynet. Nå synes jeg hele patentsystemet burde fjernes, men design-patenter og teknologi-patenter er to helt forskjellige ting.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.fonearena...nd-germany.html

Så du synes ikke at det at Samsung saksøkte Apple først i Tyskland, Japan og Korea har noe med at Apple har gått til motsøksmål?

Lenke til kommentar

Det er fortsatt ett design-patent, utnyttelse av disse får deg til å se ut som en stor idiot uansett.

Jeg er jo selvfølgelig enig i at Samsung like greit kan komme med egne design, men designerene liker vel iPhone-designet. Det at Samsung-mobiler/pads ser utrolig mye ut som Apple-design er ikke ukjent.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...