Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avgifter og toll, reparasjon Danmark


Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva oddsen er for å bli "tatt", hvis jeg reiser over til Danmark og setter inn bilen på et omfattende verkstedbesøk.

 

Alle bbs-transaksjoner over 4000 blir rapportert til myndighetene, derfor vil jeg ikke betale med kort i Danmark. Da kan det jo dokumenteres at jeg har lagt igjen flere tusen på et bilverksted i Danmark, uten å fortolle deler og arbeid ved retur til Norge.

 

Ihht lovverket er det imidlertid tillatt å ta med seg inntil 25.000 i kontanter ut av landet uten å deklarere disse.

 

Så hvis jeg tar med meg 20-25.000 danske, og reiser langt inn i Danmark til et verksted for reparasjon, betaler kontant og reiser hjem igjen (uten kvittering). Hvordan i alle dager skal norske myndigheter (tollvesenet) få greie på dette?

 

Jeg har jo bare vært på "roadtrip"/ en-dags-ferie i Danmark.. kikket litt rundt..?!

 

Noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok minimal sjanse for at det skal bli oppdaget, hvis det ikke blir full kontroll av bilen din, og det er mulig å se at utvendige deler på f.eks motor er nye og rene, i forhold til resten av utstyret.

Det er forøvrig ikke toll på bilreparasjoner gjort i utlandet, men MVA på verdien av jobb/deler når dette overstiger 6000,- (3000,- u 24t)

Lenke til kommentar

Et innspill litt på siden av dette er at jeg ser for meg at det er billigere å reparere i Tyskland.

 

Ikke nødvendigvis. Har selv erfart at DK er billigere.

En annen ting! pokker hvor bra service man får i Danmark i forhold til her hjemme. :yes:

 

Er minimal sjangs for å bli "tatt" for det her trådstarter.

Edit; bare ikke rop for høyt om hva du skal til folk, bare si du skal på litt ferie. Man vet aldri ;)

Endret av l0Ff
Lenke til kommentar

For å spare enda mer kan du få refundert dansk moms ved båtterminalen - deretter enten kaste kvitteringene eller sende dem med posten til din norske adresse, før avgang.

 

Eller har danske tollmyndigheter rutiner for å rapportere til sine norske kolleger hva de refunderer?

 

Spørs om det går ¨få refundert dansk mva FØR man har betalt norsk mva.

 

For noen år siden tok jeg inn noen Icom håndapparater (kommunikasjonsradioer)jeg kjøpte på Svinesund.

Jeg ville da gjøre det lovlig, for å få det i regnskapet til mitt enkeltpersonforetak.

Da måtte jeg ha med et skjema til tollen først, og betale inn mva til Norge før jeg kunne returnere bort til Harryland igjen, og få tilbake den svenske momsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så hvis jeg tar med meg 20-25.000 danske, og reiser langt inn i Danmark til et verksted for reparasjon, betaler kontant og reiser hjem igjen (uten kvittering). Hvordan i alle dager skal norske myndigheter (tollvesenet) få greie på dette?

 

Jeg har jo bare vært på "roadtrip"/ en-dags-ferie i Danmark.. kikket litt rundt..?!

 

Noen som har noen innspill?

Sjansen her er STOR for å verta teken, og grunn: Danmark har i dag lovsette rutinar for ID-kontroll når ein handverkar mottek meir enn 2000 DKK kontant for eit oppgjer. Er kjøparen då etter ID-papiret utanlandsk, vert kjøparlandet rutinemessig varsla om transaksjonen, så lenge kjøpar bur eit EU-/EØS-land. Ein del av tiltaka sette i verk i EU-/EØS-området for å hindra kvitvasking av svarte pengar, og eit tiltak du finn i andre land og, mellom anna Tyskland (der med litt høgare grense for summen).

 

Du greier truleg å finna ein "samarbeisviljug" vekstad som tek lett på den kontrollen. Du må rekna med han tek minst like lett på arbeidet som skal gjerast - han veit jo at du bur LANGT borte + sit utan kvittering som kan sporast til verkstaden og difor har null sjansar i ein reklamasjon.

 

l0Ff har likevel rett i ein ting: Du får mykje betre service i snitt ved ein dansk verkstad enn ved ein norsk. Generelt er bilverkstadbransjen mykje meir "ordentleg" der enn i Noreg. Men DET gjeld altså og andsynes styresmaktene sine lovar og reglar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...