Gå til innhold

Burde jeg begynne med aksjer?

Stigah

Anbefalte innlegg

God kveld.

Jeg har helt siden jeg var liten, ja, i alle fall 14, hatt lyst til å begynne med kjøp og salg av aksjer. Nå er jeg 18, og kan endelig begynne med dette her. Men bør jeg?

Jeg har for øyeblikket ingen inntekter, men jeg kan sette av 1000 kroner til aksjer. Vet at det kommer til å ta en god stund i begynnelsen før jeg får noe særlig ut av dette.

Er klar over at det er stor sjanse for at jeg kan tape disse pengene. Derfor vil jeg starte med et lavt beløp.

Hvis jeg kjøper for 1000 kroner, kommer jeg til å selge når jeg har f.eks. 2000 kroner.

Kommer til å kjøpe nye aksjer for 2000, komme til å selge når jeg har 4000, kjøpe for de, osv.

Som sagt så er jeg klar over at jeg kan tape pengene. Er akkurat som gambling dette her. Men jeg har så utrolig lyst til å starte med det. Har hørt om folk som har startet med et lite beløp, og som har tjent utrolig mye. Kommer også til å følge daglig med på nyheter. På e24.no, osv.

Så ... Anbefaler dere meg å starte? Som sagt så har jeg ingen inntekt for øyeblikket, men gjør absolutt ingenting om jeg taper 1000 kroner. Det er verdt det, synes nå jeg.

Håper på gode tilbakemeldinger!

- Stig

Endret av stigah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først burde du lære deg hva som får en aksje til å synke og stige i det selskapet du har tenkt til å investere i. Er dumt å bare gamble seg inn et sted og håpe at aksjene går til oppover. Du er svært heldig hvis du i det hele tatt for noe som helst utbytte av 1000 kr, husk at det koster penger å kjøpe og selge aksjer også.

Lenke til kommentar

Takker for tips. Kommer nok til å lese ganske mye om aksjer før jeg i det hele tatt starter.

Har allerede noen fond. Mine foreldre kjøpte fond til meg i 1997, så har hatt det i noen år nå. De satte inn 5000, og har nå rundt 12.000 kroner. Var en nedgangsperiode nå, men før perioden var de verdt 15.000 kroner, men mine foreldre ville ikke at jeg skulle selge da, jaja.

Men hvorfor burde jeg begynne med fond fremfor aksjer?

Å regne med at aksjene vil doble seg flere ganger på rad seg er nesten som å tro på julenissen.

Ja, er klar over dette, hehe. Regner ikke med at de vil doble seg flere ganger på rad.

Endret av stigah
Lenke til kommentar

Greia er at med så små beløp som 1000kr, så vil gebyrer spise veldig mye av kaka for deg. Typisk tas det 69kr pr handel, så hvis du kjøper en aksje, og selger den til samme kurs så vil du sitte igjen med 862kr.

Det minste beløpet jeg hadde kjøpt aksjer for er 10.000kr (selv da er gebyrene på kjøp og salg på 1,3%, så fortsatt litt mye.

Hvis du lurer på hvor mye avkastning du kan få på aksjer, så kan du si det sånn at hvis du kjøpte et godt knippe aksjer på oslo børs i januar 2006, så vil de i snitt stå i samme verdi idag.

http://norma.netfonds.no/analysis.php?paper=OSEBX&exchange=OSE

Mao, avkastning fra aksjer er noe ganske usikkert...

Det finnes endel steder hvor du kan kjøpe og selge lekeaksjer for lekepenger, men kursene og utviklingen følger Oslo børs. Da kan du prøve deg litt fram uten å tape penger.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Takker for svar :) Kommer i alle fall ikke til å bruke 10.000 kroner på aksjer nå i starten i alle fall, så får vell begynne med fond, slik som Blåbær anbefaler.

Men jeg har et spørsmål om fond. Er ikke helt sikker på hva det er, så vil vite om dette her stemmer:

I stede for å kjøpe og selge aksjer selv, kan vi gi penger til et fond (f.eks. odin). Så er det de som styrer pengene. De kjøper aksjer og selger aksjer for oss. De kjøper også verdipapirer, osv, og selger når det lønner seg. Stemmer dette?

Det finnes endel steder hvor du kan kjøpe og selge lekeaksjer for lekepenger, men kursene og utviklingen følger Oslo børs. Da kan du prøve deg litt fram uten å tape penger.

Begynte faktisk med aksjespillet på Facebook i går. Uheldigvis var børsen stengt da, så fikk ikke kjøpt noe før i dag. Får se hvordan dette går, hehe.

Lenke til kommentar

Noen fond kjøper kun aksjer, noen kjøper verdipapirer, noen kjøper begge, noen kjøper eiendom, noen investerer kun i Norge, noen i Europa, USA, Asia, Sør-Amerika osv osv.

Se også på langsiktighet, hvor mye risiko du er villig til å ta når du skal avgjøre hvilket fond du skal investere i.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg nok litt igjen i deg. Jeg husker også at jeg gikk store deler av ungdomstiden med ønske om å begynne med aksjer, men jeg hadde ikke peiling. Tenkte også å begynne med et lite beløp, noe for så vidt er lurt. Men 1000 kr er altfor lite å begynne med. Jeg oppdaget bare etter noen måneder at selv de rundt 15 000 kr jeg begynte med ble litt, rett og slett på grunn av det som nevnes lengre her oppe, nemlig kurtasje. Forventet årlig avkastning i aksjemarkedet kan sies å være rundt 8%. For en som er helt ny i aksjemarkedet er den trolig betraktelig lavere. Trolig kommer du til å kjøpe og selge flere ganger i løpet av året som ny. Det er jo det som er spennende. Så la oss si du kjøper og selger aksjer to ganger i året og betaler 50 kr per handel. Da har du betalt hele 200 kr i kurtasje, altså en negativ avkastning på 20%. Et veldig dårlig utgangspunkt med andre ord.

Jeg vil anbefale deg til å gjerne begynne å lese litt om aksjer og sette deg inn i emnet og kanskje leker deg litt med aksjespill (som nevnt lengre opp) samtidig som du tar vare på din egen private økonomi så du en dag har romslig nok økonomi til at det vil være forsvarlig å begynne med aksjehandel.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for svar! Men da tror jeg heller at jeg begynner med fond. Har ikke 15 000+ til rådighet for øyeblikket. Men hvordan er det å begynne med 2000 kroner i fond da? Er det for lite, eller for mye?

Og så et lite spørsmål om fond/aksjer, bare for å være på den sikre siden.

Har jo allerede 5.000 i fond, som mine foreldre kjøpte da jeg var rundt 4 år. De er nå verdt rundt 12.000, altså en urealisert gevins på 7.340 kroner.

Bør jeg selge de 7.340 kronene, og kjøpe nye fond for pengene, eller burde jeg bare ha dem der som en urealisert gevinst? Hva tjener jeg mest på, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for svar! Men da tror jeg heller at jeg begynner med fond. Har ikke 15 000+ til rådighet for øyeblikket. Men hvordan er det å begynne med 2000 kroner i fond da? Er det for lite, eller for mye?

Og så et lite spørsmål om fond/aksjer, bare for å være på den sikre siden.

Har jo allerede 5.000 i fond, som mine foreldre kjøpte da jeg var rundt 4 år. De er nå verdt rundt 12.000, altså en urealisert gevins på 7.340 kroner.

Bør jeg selge de 7.340 kronene, og kjøpe nye fond for pengene, eller burde jeg bare ha dem der som en urealisert gevinst? Hva tjener jeg mest på, for å si det sånn.

Fond går helt fint :) De fleste fond er nå gratis å kjøpe og selge. Du betaler gjerne en noen prosent i forvaltningshonorar årlig. Velger du indeksfond (som bare følger markedet uten aktiv forvaltning) betaler du veldig lite, gjerne under en halv prosent i året.

Vanligvis ville du vært tjent ved å ikke selge dem da du må betale 28 % skatt av den realiserte gevinsten. Da er det bedre å ha dem inne og tjene på renters renter. Men hvis du har en arbeidsinntekt under fribeløpet som er vel 40 000 kr i året så trenger du ikke å betale skatt av realisert gevinst så lenge den er under 43 600 kr (Personfradrag klasse 1). Med andre ord, tjener du under 40 000 kr i året nå, så er du egentlig ikke tjent med verken det ene eller andre. Det er akkurat det samme om du velger å la dem stå inne eller ikke. Du kan derimot være tjent med å realisere gevinsten året før du begynner å tjene over 40 000 kr.

Men du kan også selge om du ønsker å fordele utover flere typer fond eller fond i ulike regioner(disverifisere).

Lenke til kommentar

Kr 1000 blir til kr 4000 på ca 15 år hvis du klarer 10% avkastning hvert år og ikke beregner skatt, og 10% er over snittet for de fleste.

For å svare på det opprinnelige spørsmålet, nei.

http://www.finansportalen.no/Investering/Aksjefond

Her er en interessant kilde, de viser historie på fondene som man kan bruke til å se hva som hadde skjedd hvis man investerte for noen år siden. Ikke veldig lystig lesing.

Statistikk for de siste 7 år:

• 150 fond har klart mer enn 3,5%, det samme som dagens risikofrie bankrente.
  • 61 fond har mellom 0 og 3,5% avkastning, dårligere enn dagens bankrente
  • 73 fond har negativ avkastning

Siste 3 år

• 92 fond har klart mer enn 3,5%, det samme som dagens risikofrie bankrente.
  • 95 fond har mellom 0 og 3,5% avkastning, dårligere enn dagens bankrente
  • 174 fond har negativ avkastning

Siste 7 år: 52% sjanse for bedre avkastning enn bank, 25% sjanse for å tape penger.

Siste 3 år: 25% sjanse for bedre avkastning enn bank, 48% sjanse for å tape penger.

Og hvis det er noen som tror dette er eksepsjonelt dårlig, så kan dere ta en titt på USA siste 10 år eller Japan siste 25år. Indeksene der viser ingen stigning. Mao, selv om børsen i Norge har gått mye ned de siste årene, så er det godt mulig vi blir værende på dette nivået eller lavere en god stund framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...