Gå til innhold

Fiberstyktur hva vet dere om fiberstrekning?

Anbefalte innlegg

Ok, kan jo si f.eks grunner til jeg vurder fiber, i korte trekk:

Behov:

• Har nå 650 spill på steam som tar opp mot 2 TB harddiskplass. Som stadig må oppdateres.
  • Prøver en del linux distribusjoner,dvd formatet.
  • Ønsker å kunne se på TV gjennom internet i full HD eller høyere helst samtidig med andre ting.
  • Har HD webcamera (720p), jeg vil snakke med venner, siden noen har flyttet til bergen/trådheim og jeg ønsker høy responstid.
  • Hører en del på webradio

Så for å kunne gjøre flere av disse tingene samtidig så trenger jeg minimun 100/40 mbit internetlinje av en brukbart kvalitet.

Nå er ikke prisen i veien å oppgradere til 100 mbit canal digital linje, men jeg syns allerede på 25 mbit selv ved bytte av internetmodem som var litt for gammelt som jeg gjorde for drøyt halv år siden, er ikke løst problemene med stabilititet.

F.eks på steam, klarer jeg kun å laste i peroder 2 MB/s per spill i oppdateringer, som er godt under av hva serveren burde klare, nedlastingene av større iso typer feiler etc andre ting.

Er jo tåpelig å spørre større bedrifter om det er mulig å kjøpe om en overføring av digital innhold av forskjellige distribusjoner, steam spill etc, bare fordi linjen hos meg er under mine forventinger.

For å være ærlig bruker jeg mere tid på nedlasting og feilsøking en det jeg bruker på å spille å se på tv.

Og se på webtv her, er langt ifra samme like gode opplevelen ved å se bluerayfilmer, fordi jeg stadig må vente på filmen lastes. Så enten er TV2 zomo eller Tvnorge dårlige på å sjekke linjen er stabilt, eller så er internetlinjen min ustabilt når jeg har 5 pcer å sjekke dette på.

Blueray avspilling går smertefritt hos meg. Nå som jeg har oppgradert de fleste maskinene mine, burde alle klare det problemfritt.

Vet noen om det er mulig å kjøpe internetlinje uten om canal digital?

Siden jeg har ikke TV så jeg får ikke overført foreldrene mines avtale på meg, foreldrene mine vil ikke betale mere i internett så sant jeg ikke får overført internetlevrandørene til meg.

Så hvordan kan man løse det annet en å flytte?

VDSL blir ikke aktuelt, hvis de størst sansylig ikke lever mere stabile linjer en CD.

Mobilt bredbånd har jeg vurdert, hvis jeg hadde kjøpt meg trådløs signalforsterker som klarer å forsterke signalet 19 kilometer fra 4G dekningen i oslo, kunne kanskje det ha hjelpet litt.

Men tror ikke det finnes utstyr til det i dag? Uten ulovlige signalforsterker.

Men de kan nok påvirke annet trådløs trafikk.

Så da sitter jeg igjen med fiberbredbånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har pratet med bønder som har bestemt seg for at dem skal ha fiber. Dem har det enkelt fordi dem har egne maskiner og mye av arbeidet foregår på egen grunn. Som forrige innlegg så har Lyse tatt noen steder å slisset/frest ett tynt spor i asfalt, for å spare gravekostnader.

Det er vanskelig å si hva TS bør gjøre da vi ikke vet hvilken utfordringer/føringsveier som kan/må benyttes.

Litt mindre problemer hvis man kun skal grave på egen grunn ja. :)

Vet du noe om hvor vanskelig det har vært å få kommuner og andre grunneiere med på slissing, hvor utbredt dette har blitt er i Norge?

Er vel også greit å se an nye veistrekninger gjennom en hard vinter før man vurderer slissing - med tanke på telehiv, som ikke kan være særlig heldig for evt. fiber som ligger noen cm ned i dekket? Eller er det ikke så stort problem nært veikanten?

Til nykommere som skal lese om slissing er følgende ganske fin - her er det eksempler på strekk i Norge og noen flotte bilder av slissemonstermaskinene :)

http://www.gm-plast.dk/downloads/Microtrenching.pdf

Lenke til kommentar

Jeg har pratet med bønder som har bestemt seg for at dem skal ha fiber. Dem har det enkelt fordi dem har egne maskiner og mye av arbeidet foregår på egen grunn. Som forrige innlegg så har Lyse tatt noen steder å slisset/frest ett tynt spor i asfalt, for å spare gravekostnader.

Det er vanskelig å si hva TS bør gjøre da vi ikke vet hvilken utfordringer/føringsveier som kan/må benyttes.

Litt mindre problemer hvis man kun skal grave på egen grunn ja. :)

Vet du noe om hvor vanskelig det har vært å få kommuner og andre grunneiere med på slissing, hvor utbredt dette har blitt er i Norge?

Er vel også greit å se an nye veistrekninger gjennom en hard vinter før man vurderer slissing - med tanke på telehiv, som ikke kan være særlig heldig for evt. fiber som ligger noen cm ned i dekket? Eller er det ikke så stort problem nært veikanten?

Til nykommere som skal lese om slissing er følgende ganske fin - her er det eksempler på strekk i Norge og noen flotte bilder av slissemonstermaskinene :)

http://www.gm-plast.dk/downloads/Microtrenching.pdf

Det var lenge diskusjoner om man skulle tillate slissing med tanke på å risikere å skade eksisterende infrastruktur, men etter en stund ble det "presset" frem. Slik det har blitt er at man må delvis grave frem når man skal krysse eksisterende infrastruktur. Slissing er vel helt i startfasen, og her i Lyses område er det en entreprenør som utfører dette med sponset utstyr. Kjenner ikke til andre områder i Norge, men tviler på at det er mange som kjenner til dette. På Sola flyplass ble noe lignende gjort i forbindelse med nytt CAT system (banelys)

Teknikken er å bruke vanlig asfaltsag med 4-5 blader ved siden av hverandre. Deretter fylles slissen i etterkant med en spessialmasse med asfaltlim (er litt usikker på detaljene her, men er helt sort i fargen). Kan muligens bruke vinkelsliper på egen hånd, deretter fylle tilbake med denne massen.

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Ok, kan jo si f.eks grunner til jeg vurder fiber, i korte trekk:

Behov:

• Har nå 650 spill på steam som tar opp mot 2 TB harddiskplass. Som stadig må oppdateres.
  • Prøver en del linux distribusjoner,dvd formatet.
  • Ønsker å kunne se på TV gjennom internet i full HD eller høyere helst samtidig med andre ting.
  • Har HD webcamera (720p), jeg vil snakke med venner, siden noen har flyttet til bergen/trådheim og jeg ønsker høy responstid.
  • Hører en del på webradio

Så for å kunne gjøre flere av disse tingene samtidig så trenger jeg minimun 100/40 mbit internetlinje av en brukbart kvalitet.

Nå er ikke prisen i veien å oppgradere til 100 mbit canal digital linje, men jeg syns allerede på 25 mbit selv ved bytte av internetmodem som var litt for gammelt som jeg gjorde for drøyt halv år siden, er ikke løst problemene med stabilititet.

F.eks på steam, klarer jeg kun å laste i peroder 2 MB/s per spill i oppdateringer, som er godt under av hva serveren burde klare, nedlastingene av større iso typer feiler etc andre ting.

For å være ærlig bruker jeg mere tid på nedlasting og feilsøking en det jeg bruker på å spille å se på tv.

Vet noen om det er mulig å kjøpe internetlinje uten om canal digital?

Synes egentlig ikke noe av dette høres ut til å være noe som burde være noe problem med en moderne kabeltilknytning - regner med at du er 100% sikker på at din egen infrastruktur (spesielt ruteren) tåler bruken, og at du har forsøkt å jobbe rett på kabelmodemet osv.

Har jo lest om andre som sliter med at Canal Digital ikke akkurat forhaster seg med å bygge ut/vedlikeholde nettet, og selv er jeg ikke spes imponert over arbeidstempoet eller informasjonsstrømmen til Get, men jeg merker en klar forbedring ift. situasjonen for et par år tilbake.

Hva mener du med spørsmålet?

"Vet noen om det er mulig å kjøpe internetlinje uten om canal digital?"

Alternativene er du jo klar over selv: Bruk det du har (Kabel-TV-nettet (EuroDOCSIS fra CD) eller telefonnettet (DSL fra de som kan levere)), eller få noen til å levere noe nytt (krever interesse fra flere).

Hvis du mener alternative leverandører på koaksen til Canal Digital, så er svaret "nei!". De har monopol på tjenestene på sin egen kabel. En større boligsammenslutning kan jo være interessant for Get eller andre, men enkeltboliger skal det mye til før de er interessert i, det koster også Get en del penger å bygge ut, de må jo leie fiber, drifte utstyr osv.

Har du ren siktlinje til en LTE-antenne i din retning så bør 2 Km gå fint, men det er et sjansespill, og LTE er jo kanskje noe begrenset for ditt bruk, selv om peak-hastigheter er gode og det kan konkurrere med DSL til lettere bruk.

Lenke til kommentar

25mbit ned 2.5 mbit opp burde da vel ikke være problem for dagens rutere.

Hvordan mener du at ruteren kan være problemet?

Vi har 2 rutere i huset koblet på en switch, har også prøvd å koble den direkte med modemet men det gjør ikke linjen mere stabilt.

Dir 655 bør være mere en god nok her.

Hvis du vet hvordan man lager en virtuell server slik at jeg kan prøve NAT Forbindelsen er kanskje det noe å prøve ut, men vet ikke helt hvordan jeg kobler server - Ruter - PC hvordan jeg så fall setter opp serveren slik at jeg får tilgang til serveren bare for å måle stabilitet og ytelsen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvordan er det med EuroDOCSIS, kan man bytte den tilkobingen uten å måtte rive vegger/tak?

Er det slik som fiber, altså man skyter den inn, eller bruker hyssing med lang tråd slik man trekker den ut hvis Coax nettverket er foreldret?

Angående switcher, TP (RJ45) kabel er disse Cat6, og gigabit støtte, så jeg tviler på hvis det ikke er ruteren eller internetmodemet som er problemet med ustabilitet, må det være kabelselskapet.

Hvordan kan jeg måle hastigheten fra internetmodemet og videre utover? Er det å pinge min ISP ipadresse også gå videre fra f.eks f.eks hvis jeg hadde 62.168.0.100 så pinger jeg 62.168.0.1 da kommer jeg til canal digital sine sentraler?

Finnes det noen mulighet å overvåke en linje over en dag med 50 gigabit overføring over 2 dager tidsrom å få en fullstendig rapport over pakketap, tidsbruk, stabilitet i båndbredden etc?

Siden det ofte er vanlig at internetlevrandører skylder på ruteren eller noe annet er problemet.

Eller bytter internetmodem ved problemet. Men er ikke sikkert den er problemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Med det bruksmønsteret du nevner støtter jeg leftbrain hundre prosent. Dagens teknologier/priser er midt i blinken for deg, men du må nok opp på de dyrere alternativene. Endring av bruksmønster kan gjøre underverker. Laste ned når du sover/er på jobb/er på skole f.eks. Grenser for hvor mye man kan gjøre på en gang. Hvis 25/2,5 ikke er nok over koaks og de andre hastighetene ikke er aktuell, ville jeg vurdert 40/20 linjen til NGT. Eller en av de andre ISPene som leverer VDSL i ditt område.

Når det kommer til flere levrandører på koaks. Ja det går an, men det er mye arbeid for å få det til å fungere skikkelig. Jeg vet det har vært forsøk i brl med en internettlevrandør og en bildelevrandør. Jeg mener å huske det aldri fungerte som det burde. I tillegg er det gjerne flere selskap som skal drifte nettet.

Torretbruk genererer mange forbindelser inn og ut. Redusere de kan kanskje hjelpe. Du har jo en trådløs ruter. Kanskje det er en brødrister med WLAN i nærheten som lager støy/problemer? Forsøk å prøve med noen andre kanaler. Og da tenker jeg forresten ikke på en vanlig brødrister, men noe dårlig elektronikk som lager støy på 2.4Ghz båndet.

Jeg vet driften av CD sitt nett har et veldig stort fokus(service generelt). Med veldig stor vekt på SLA. At folk sitter med dårlige erfaringer kan ha mange grunner. Jeg har selv erfart at en person har byttet ISP fordi han ikke fikk sin egen trådløse ruter til å virke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Goodtimes: Tror du misforstår meg.

Jeg vurder ikke å betale 100 000 kr fiberlinje for morroskyld.

Er ikke det at jeg ikke har penger til å legge i en 100 mbit linje fra canal digital som er problemet.

Hvis du ser på diskusjonsforumene rundt canal digital/NGT, telenor som er basert på coax/VDSL ser du garantert flere som har dårlig erfaringer med spregte nettverk, ustabilitet etc.

Altså at internetlevrandøren lover hastigheter over hva de kan tilby, antakelig for å tjene penger, men også for å gjøre det vanskelige ved å låse folk i bindingstid.

Som du sikkert er klar over ønsker jeg heller kvalitet en kvantitet med høye priser.

Jeg bruker TP kabel, har også prøvd å deaktivere trådløs nettverk på ruteren, uten at det faktisk har gjort noe forskjell på stabilitet.

Har kjermet Tp kabel mye så si her? Siden kabelen ligger teipet i vegglistene frem til ruteren fordi foreldene mine ikke vil borre i veggen, så var det lureste måte, men tror neppe det har stor betydning.

Nå er det ikke problemet med speedtest.net og surfing, er nedlasting fra nettleseren og ftp server jeg sliter med.

Bruker ikke torrent når jeg måler hastighen, men merker så lite som webradio har mye å si under nedlasting av 4.6 GB stor iso fil eller større gjør store forskjeller på om filen blir korrupt eller ikke. Men har brukt torrent tidligere sist uke, under nedlasting av linux distribusjon og da fikk jeg mye hachfailed ved bruk av suprime live duallayer på en ca 7.9 GB. Nok til at distribusjonen ble ustabil.

Sånn sett stoler jeg ikke helt på om CD er en internetlevrandør som kan konkureres med altibox på stabilitet og nøyaktighet.

Tror dere det er mulighet å forhandle med CD, å sette betingelse at CD gir lovlig innhold på DVD hvis de ikke klarer å levere stabile tjenester?

For å betale 1447 i måneden for en linje som kun stabilt kan brukes til surfing og mindre nedlasting er uaktuelt.

Siden jeg tror det er slik at mitt området er ganske fullbokket slik det er, også muligens ganske så langt unna infiber sitt nettverk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Angående:

http://searchitchannel.techtarget.com/definition/service-level-agreement

SLA, hva betyr det? At man har en kontrakt med internetlevrandøren?

Eller at linjen blir overvåket kontunuelig?

Hvis det er flere som har 100 mbit linje fra CD, så si gjerne erfaringene deres, om dere får 12,5 MB/S eller om dere får bare 12 MB/s nedlastinghastighet.

Om CD er greie i det tilfelle å gjøre det beste for å redusere Ping, og utbygge sitt nettverk.

Fordi jeg mistenker jeg kjøper en linje fra 80 tallet der jeg får igjen lite sammenlignet med altibox.

Men har lite erfaringer bortsett fra 25 mbit linjen jeg har nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når det kommer til flere levrandører på koaks. Ja det går an, men det er mye arbeid for å få det til å fungere skikkelig. Jeg vet det har vært forsøk i brl med en internettlevrandør og en bildelevrandør. Jeg mener å huske det aldri fungerte som det burde. I tillegg er det gjerne flere selskap som skal drifte nettet.

Nå oppfatter jeg at LMH1 bor i et område med eneboliger og rekkehus hvor de ikke er interessert i noen form for samkjørt utbygging.

Da blir det vel heller vanskelig. Ville heller brukt kreftene på å få med naboene på fiber fremfor å leke telco og lage et mini-Holmlia i Bærum. :)

Lenke til kommentar

25mbit ned 2.5 mbit opp burde da vel ikke være problem for dagens rutere.

Hvordan mener du at ruteren kan være problemet?

Vi har 2 rutere i huset koblet på en switch, har også prøvd å koble den direkte med modemet men det gjør ikke linjen mere stabilt.

Dir 655 bør være mere en god nok her.

Jeg spør fordi det ofte er en flaskehals og/eller et problem med ruterne hos folk - svært ofte er ruterene problemet og ISP er uskyldig.

Men har du forsøkt akkurat samme bruksmønster over tid rett mot modemet uten bedring så kan ruteren kanskje være et mindre problem hos deg.

Dagens rutere burde være gode nok til 25 Mbps men er ikke alltid det hvis de 25 Mbitene fylles med tusenvis av sesjoner.

De stakkars SOHO-ruterne skal jo holde styr på NAT-tabeller så lange som telefonkatalogen, og det kan gå en kule varmt for dem.

Har egentlig relativt god erfaring med D-Link DIR-655 og DIR-855 under lav og middels belastning, men svært mange sesjoner kombinert med heavy WLAN-bruk kan få dem til å gå i frø.

Du har 2 rutere? Hvordan er dette satt opp?

Hva er det du definerer som ustabilt? Mister du forbindelsen mot første ruter hos Canal Digital? Er hastigheten variabel? Høy jitter? Restarter modemet?

Lenke til kommentar
Ønsker å kunne se på TV gjennom internet i full HD eller høyere helst samtidig med andre ting.

Her er det tusen faktorer som spiller inn. Hvem er leverandøren, hvor streamer de fra, hvilken protokoll/system bruker de?

Har HD webcamera (720p), jeg vil snakke med venner, siden noen har flyttet til bergen/trådheim og jeg ønsker høy responstid.

Det hjelper ikke for deg å sitte der med 720p og 100MB fiber dersom den andre sitter på delt hybellinje.

Hører en del på webradio

Webradio bør ikke være noe problem på noe så enkelt som 3G. Mao alt over dette duger.

SLA står for ServiceLevelAgreement. I praksis betyr det at du og leverandøren din signerer en avtale hvor oppetid og rettetid samt supportnivå er definert i klartekst. For eks at de garanterer for 98% oppetid og rettetid innen 48 arbeidsdager, og at du har gratis support på alle feil som angår deres nett og utstyr, og at du må betale for all annen support. Hva som står i disse avtalene varierer, og jo mer du betaler jo bedre blir vilkårene(for deg). Dog er du privatkunde vil du hos de aller fleste leverandører kun få en standardavtale, og ingenting ut over det.

Lenke til kommentar

Angående:

Eller at linjen blir overvåket kontunuelig?

SLA = Tjenestenivåavtale = En avtale om at kunden skal få et bestemt kvalitetsnivå på en tjeneste. F.eks. "99.8% tilgjengelighet".

Eksempel;

Oppetid og responstid på et samband måles hvert minutt ihht. en avtalt standard.

Hvis SLA brytes, slipper kunden betale for den periode SLA ikke ble opprettholdt, og leverandør må i tillegg betale en forhåndsavtalt pris for nedetiden i form av fratrekk på regningen.

Mest normalt i bedriftssammenheng, de kundene med "hvassest" SLA får best service siden de koster leverandøren mest ved nedetid.

Lenke til kommentar

De 2 ruterene er delt med switch.

Det hjelper ikke noe å koble direkte mot internetmodemet.

Det er spessielt kombinasjon med høy nedlasting (Flere om gangen) av større filer eller store ISO filer, det hele feiler.

Merker ping mot speedtest.net er oppi mot 30-60 i perioder.

Nedlastinghastigheten er noen ganger variabel, spessielt senere på kvelden/helgen, men jeg kan ikke utelukke det er internetlevrandøren eller serverne, men tviler på serveren er problemet.

Fleste servere burde klare 25 mbit nedlasting stabilt, selv med høy trafikk.

Microsoft og steam er ikke altid jeg får 25 mbit per nedlasting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du er klar over at du ikke er alene hverken på de serverene du kobler til, i den infrastrukturen du er koblet via eller på internett i det hele?

Vær klar over at på internett så deler du det meste med hundrevis, tusenvis og ofte millioner av andre brukere. Det eneste du er alene om er kablingen mellom modem/router og sentral. Og ofte(DSL) er også denne delt.

Med andre ord, når du tror at du skal kunne laste ned/overføre data like fort som når du overfører i lokalnettet så tar du skrekkelig feil. Det er kun et fåtall tjenester dette er mulig i fra, og da som regel kun internt i et dedikert nett(for eks internt i Lyse sitt nett, internt i studentmiljøer osv). For alle andre forbindelser så er tilkoblingen delt, og 25MB pr nedlasting en utopi.

Lenke til kommentar

Du har misforstått, er full klart over at jeg ikke får høyere hastighet en hva internetlevrandøren selger.

Men de fleste servere i dag, burde ha 1 gigabit fiberlinje (Profesjonelle arktører) bedrifter etc så jeg tviler på det er så stor trafikk kontiunelig.

Hvis det er slik burde steam og microsoft vurdere å leie serverparken sin av noen andre, hvis de ikke klarer mere 1 gigabit.

Jeg vet ikke hvordan infrastrukturen er, altså hvilken land som gir best hastighet.

Men tror Steam sine servere er i USA, Microsoft muligens leier serverparken i sverige, eller USA, Så har vi uninett, som er oslos knytepunkt.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med f.eks youtube, google, tv2, tvnorge etc?

Hvis det var slik du nevner lyset, altibox, Lyse, lynet.no, fasthost hadde overlevet må det være at de lever linjer bedre en andre.

Muligens jeg har lite erfaringer her, men har hørt fra flere venner, som har gått fra flyttet fra canal digital til altibox har opplevet langt mere stabilt linjer og bedre service.

Vet ikke hvorfor det er slik, men kan være at CD/telenor velger de stedene der hvor linjene er av dårligere kvalitet slik at linjene er fra 40-20 år gamle og burde utskiftes. Get har fått litt kritikk også hva jeg har lest, men er nok litt av det samme prinsippet også her, fiber er best.

Derfor blir linjene dyre å vedlikeholde og gir lite ytelse.

Skal vi ta den diskusjonen hva som gir best responstid av en Sata 600 (consair M4) SSD disk mot en 2,5" sata harddisk med 5400 RPM?

Blir ikke det å sammenlignet lynet, altibox mot telenor og CD?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det slik at dere som velger fiberlinje enten er fordi dere får fiber i gaten?

Eller at dere vil prøve noe nytt?

Ikke forstår jeg at altibox har så mye fornøyde kunder, ut i fra nomore synspunkt?

nomore påpeker vel bare at internett består av en masse delte ressurser.

At en splitter ny fiberaksess stort sett fungerer bedre enn gjenbruk av eksisterende bærere, selv når disse fungerer optimalt, er det vel ingen som bestrider. Som sagt før; Altibox er velkommen med fiberen sin når som helst, hele døgnet.

Men selv ikke med en fet fiberaksess blir servertjenestene bedre enn belastningen de utsettes for, og båndbredden de har tilgjengelig.

Regionale caching-servere hjelper jo noe.

Du får et bedre sugerør ned i samme suppa, ellers er resten ganske likt.

Men som Bittorrent-bruker får du jo også fordeler av at alle i samme nett har symmetrisk båndbredde da. Den effekten skal vel ikke undervurderes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lynet.no er nok et unntak også her, men det er bedre opplastinghastighet en andre på de dyreste pakkene.

Så du mener ikke at hvis vi hadde bare hatt fiberlinje over hele norge/sverige (100 mbit linje eller mere) så ville man aldri opplevet verken hackfailed under nedlasting eller ustabile linjer?

Er de store internetlevrandørene skyld i problemene her?

Eller skyldes det serverne og nettverkutstyret ikke er i god kvalitet? Er det fordi flere internetlevrandører kjøper utstyr billig f.eks fra kina, afrika og det resulterer i dårlige ustabile linjer? Eller er det mye privatarktører som leier linjer fra utlandet som resulterer i variabelt kvalitet?

Kreves det super bra fibernettverkskort for å klare høy belastning for mange brukere på en gang?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Du har misforstått, er full klart over at jeg ikke får høyere hastighet en hva internetlevrandøren selger.

Feil. Du kan aldri få høyere hastighet enn hva internettleverandøren klarer å levere til deg uansett tjeneste, og du vil aldri ha høyere hastighet mot en tjeneste enn det svakeste leddet mellom deg og tjenesteleverandøren.

Så selv om du betaler for 25MB nedlasting så er det veldig sjeldent at du kan regne med å utnytte 100% av den hastigheten fra en enkelt tjeneste.

Og siden alt på internett bortsett fra din egen internetttilkobling er delt mellom flere brukere, så vil de tilgjengelige ressursene på en tjeneste alltid være fordelt på mange samtidig.

Og det er sjeldent at nettverkskortet i en server setter begrensninger på ytelsen til en enkelt besøkende bruker fra et annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...