Gå til innhold

Fiberstyktur hva vet dere om fiberstrekning?

Anbefalte innlegg

Hei, dere som er telemontør, eller noe i den kategorien, kan sikkert svare angående legging av fiberlinje.

1. Angående oppover bakker med en 60% skråning oppover, er det noe problem?

2. Holder det å følge altibox side råd:

http://www.altibox.no/c/document_library/get_file?uuid=a69c7a88-b732-4f38-954b-b7ed6d84b870&groupId=10327 også ved 2000 meters strekning?

Slik at man slipper å grave fiberkabelen 10 meter under bakken?

3. Er det noe problem som dere vet om å ha fiberkabelen under en bro/i en tunnell gang siden jeg antar disse stedene er tryggest?

4. Kan dere si hva en fiberkabel i norge, koster? Som internetlevrandørene bruker?

Altså bare for å vite ca hva det å legge fiberkabelen koster?

5. Er det slik i norge at man må være telemontør for å strekke fiber? Eller kan man bruke hvem som helst innen for komunene, så sant man har fått tilatelse å legge fiberkabelen.

Vet dere hva som skal til å få tilatelse i kommunen å strekke fiberkabel hvis ingen internetlevrandørene vil ta oppdraget?

Siden her, har jeg lite kunskaper. Annet en infiber, men vet ikke om de tilbyr å legge fiberlinje.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som du skal ha kabelen i bakken hele veien.

1. bakker har ikke noe for kabelen å si. men jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du spør etter.

2. Dette holder til grøft på 2000 meter, har du stor tomt?? for dette er som sagt en egeninnsats fra din tomtegrense inn til huset ditt.

3. det høres ut som du har tenkt selv å legge kabelen over masse kommunale/offentlige tomter. dette tror jeg blir et prosjekt som ikke er verdt å ta på seg. det er en hel haug med tillatelser og dokumentasjon av kabeletrasse og lignende som skal til. må den henges opp i stolper? da må du få tillatelse til det, og betale leie til eieren, som mest sannsynlig er telenor eller energiverket. skal den graves ned på kommunale tomter? da må du først få tillatelse til: selve gravingen, legge kabelen på offentlig eiendom, den skal ikke legges i konflikt med vann eller kloakk ledninger, er det kabler der fra før må du til med folk som kan påvise disse slik at graverne ikke skal grave de av. du skal altså få lov til en hel haug av masse store firmaer som en liten person som vil ha kjappere nett.

4. vet ikke, aldri handlet som privatperson. men de er ikke så dyre å produsere kontra kobberkabler.

jeg vil kansje anbefale å gå til en lokal bedrift som driver med fiber å spørre hvor mye de skal ha for å bestille og selge deg de meterne med kabel. sønnico eller relacom kansje.

5. litt usikker på hva som kreves, men i de fleste firma har de gjerne en eller flere med installatør ansvaret og mange med bare montør fagbrevet som kan gjøre jobben siden firmaet har den installatøren.

så oppsumert tror jeg du kommer til å støte på problemer hvis du skal gjøre det over kommunale tomter av kun eget iniativ.

Lenke til kommentar

1. Nei, bare sørg for å ikke ha helling fra skjøtekum og inn i bygning hvis du er lur nok til å legge i rør.

2. Normalt sett så legges fiberrør (og generelt det meste rundt telematikk) rundt en halvmeter ned i bakken. Statens vegvesen og kommunen har ofte egne regler ved kryssing av offentlig vei.

3. I hovedsak må du innhente tillatelse fra alle grunneiere som berøres direkte og sende nabovarsel til alle naboer som indirekte berøres av gravingen. Deretter må det gravemeldes og alle parter som potensielt er involvert i kryssinger vil komme å påvise sine kabler. All kabel du skader under graving som er påvist (eller du skulle ha fått påvist) er du erstatningspliktig for. Her kommer også tapt fortjeneste for den aktuelle tjenesteleverandøren.

I samme slengen må også du etablere et apparat (eller betale noen for å gjøre det for deg) som vil måle inn og påvise dine kabler når andre skal grave. Dersom du ikke har målt inn din kabel og noen graver over kabelen din, så er det ditt ansvar (og problem).

4. Kommer helt an på hva slags type fiberkabel du skal ha og hvor mange tråder du skal ha i den. Normalt så har jeg sett slikt gå fra ~5-10,- pr meter og oppover. Skal du legge i rør (så du kan trekke opp igjen ved fiberbrudd) er ofte disse dyrere enn kabelen.

5. Du skal være TIA-autorisert for å få lov til å skjøte/sveise fiber og det skal testes og dokumenteres i henhold til normer.

Det er mye lover og regler involvert her, i tillegg til en helt haug med arbeid både for å få ting opp og ikke minst for å holde det slik. Du sier ingenting om bruksområdet her, men jeg blir overrasket om det ikke for din del er billigere å leie enn å eie.

Lenke til kommentar

må den henges opp i stolper? da må du få tillatelse til det, og betale leie til eieren, som mest sannsynlig er telenor eller energiverket.

Betale leie? Betyr det i prinsippet at man betaler omtrent 20% av det man betaler f.eks til infiber? Eller ligende arktører?

Er det den som la linjen sist som står for eier av tomten på felles linje?

Personlig tror jeg det blir mere lønnsomt og ha fiberlinjen i en vei som går siden av veien, slik at det ikke kompliser for trafikk.

Nå får man prøve å få noen andre firma, å legge fiber på offentlig tomt, kanskje det forenkler det hele, men problemet er hvis man forhåndsbetaler, og det skulle dekke opp problemer, vet jeg ikke hvordan en skrivftlig kontrakt skulle forsvare eventuelt medgått bortkastet tid.

Hvis man har en skriftlig arbeidsavtale med et firma. Tviler på de fleste firmaene er villig å motta betaling etter utført jobb, siden det kan være noen som ikke er ærlige.

Delebetaling er nok mulig, men alikevell spørs om kontrakten er gyldig da? Hvis det skulle dukke opp ekstra utforutsette utgifter?

Så jeg er enig det er risiko å dekke fiberlinje over et område, men problemet er hvis ingen andre gidder å vurdere å strekke linje, blir det aldri noe av. Muligens flere i mitt området er villige å gi noen tusen lapper for å strekke fiber, problemet er ingen vil ta jobben eller være ansvarlig for det prosjektet.

Tror dere noen fiberlevrandører ville gått for den løsnigen å strekke direkte til f.eks infiber der man får ingen mellomledd til kjernenettverket, altså ren linje som deles med andre?

Betyr det da at hvem som helst kan kjøpe leie linjen? som internetlevrandør? Altså at boligeierne som eier i området, kan i prinsippet velge internetlevrandør helt uavhenging hverandre, slik man slipper f.eks å strekke ny linje, hvis en internetlevrandør gir dårlige linjer? Siden jeg antar hvis telenor hadde strekket en fiber, måtte man strekke ny fiberlinje hvis man senere skulle gå til altibox.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

må den henges opp i stolper? da må du få tillatelse til det, og betale leie til eieren, som mest sannsynlig er telenor eller energiverket.

Så jeg er enig det er risiko å dekke fiberlinje over et område, men problemet er hvis ingen andre gidder å vurdere å strekke linje, blir det aldri noe av. Muligens flere i mitt området er villige å gi noen tusen lapper for å strekke fiber, problemet er ingen vil ta jobben eller være ansvarlig for det prosjektet.

Vel, det er kanskje nettopp derfor det kanskje ikke er noen fiber tilgjengelig i området der du bor? Hvor mange husstander er interessert i å betale installasjonsavgift, hvor tett er det mellom husene, må kabler graves ned eller kan de bruke luftstrekk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr det da at hvem som helst kan kjøpe leie linjen? som internetlevrandør? Altså at boligeierne som eier i området, kan i prinsippet velge internetlevrandør helt uavhenging hverandre, slik man slipper f.eks å strekke ny linje, hvis en internetlevrandør gir dårlige linjer? Siden jeg antar hvis telenor hadde strekket en fiber, måtte man strekke ny fiberlinje hvis man senere skulle gå til altibox.

Er det du som eier kablene kan du jo leie ut fibre/par/bølgelengder til hvem du vil, også til andre ISPer hvis de er interessert i å leie av en konkurrerent.

Lenke til kommentar

Tror dere noen fiberlevrandører ville gått for den løsnigen å strekke direkte til f.eks infiber der man får ingen mellomledd til kjernenettverket, altså ren linje som deles med andre?

Har Infiber et knutepunkt 2 Km unna der du bor, så kan du fint engasjere en entreprenør til å legge en kabel bort til knutepunktet, eller du kan spørre Infiber om de vil gi deg en pris på det samme - de har jo kanskje tilgang til etablerte traseer (rør, kulverter, stolper) hos lokale kraftselskaper o.l.

Men Infiber har altså ikke noe nettverk eller tjenester du kan koble deg til, de leier ut mørk fiber og evt. bølgelengder på delt fiber (mest aktuelt på lengre strekk).

Den andre enden av fiberstrekket kan f.eks. ende opp i et telekom-rom der Hafslund er til stede, og der må du leie en aksess hos en ISP eller annen form for tilbyder.

Som sagt tidligere; har du ekstremt mye penger til overs som du vil svi av, og ikke trenger å få dem tilbake, kan du få lagt en kabel hjem, men det er ikke gratis å leie kommunale tomter og/eller plass i rør tilhørende andre, så du må sette av en god del til løpende utgifter også.

Er det 2 Km. over en blanding av offentlig og privat eiendom blir det fort ganske høye summer, og det er en haug andre forhold som andre har nevnt her (gravetillatelse, erstatningsansvar, leie av påvisningstjenester for din egen kabel når den er lagt).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at f.eks på 2 kilometer avstand, ville det blitt langt billigere å betale 4G sender sentral løsning som gir opp mot 80 mbit?

Angående luftstrekk finnes det ikke eneste kabel i luften, annet en strøm, et stykke unnå, er nok bare høyspentledning på ca 600 meter unna, men tviler på det er noe å ha fiberkabel i.

Angående hvor tett det er mellom husene, er det snakk om enebolig, så jeg vil si 3-4 meter ca, men så kommer problemet hvis man bor oppi et fjell, eller hva kan man si.

At det er mye stein i jorden, sånn sett kan det gjøre ting vanskeligere.

En annen ide, jeg vurder, er eventuelt hvor langt/hvordan coax linjen er?

Tror sist vi snakket om det, kom vi frem til at man kan strekke Coax kabel 1000 meter før det begynner å redusere ytelsen. Mot VDSL som kan klare 500 meter.

Sånn sett kunne det muligens være en idee, å se på om det er mulig et sted å koble coax kabelen direkte til fiberlinje litt nærmere der jeg bor uten å få redusert kapasitet/ping ytelse.

Men hva vis en linje er koblet serie, altså, internetlevrandør - hus1 - hus 2 - hus 3 etc?

Da får man et problem, men ville overraske meg hvis det var slik?

Men jeg tviler egentlig på verken telenor/Canal digital ville gå med på en slik diskusjon.

Har jo RJ11 linje vi bruker til telefon, så kunne også vært greit å kunne fått mulighet mot opptil 40/20 mbit hastighet også der uten å bytte linjen til sentral, men aner ikke hvordan det blir eventuelt hva man kan gjøre her?

Sånn sett vet jeg ikke helt hva den beste løsningen er, slik jeg ser det nå, er frisen stor å flytte til et annet sted.

Vet noen hva slags standard hus hadde i 1996? Angående kabeltv og telefonlinje, hvis jeg har linje som er god nok til å fint klare det meste, muligens det er samme som i dag hvis coax blir lagt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du mener at f.eks på 2 kilometer avstand, ville det blitt langt billigere å betale 4G sender sentral løsning som gir opp mot 80 mbit?

Nei, det mener jeg ikke. Hvor kommer 4G fra?

Synes det er vanskelig å sammenligne disse alternativene.

Å sette opp en LTE-sender på et sted med enkel tilgang til et eksisterende knutepunkt er vel litt enklere da det medfører opp til 2 Km mindre graving. Men utstyret er svinedyrt, og Telenor eller NetCom bygger ikke bare ut enkeltstasjoner etter ønske fra privatpersoner, og det hjelper nok ikke at det er 2-3 naboer som går sammen.

Telenor kommer jo med ekstra utstyr på Ekeberg under Norway Cup, så du kan jo vurdere å starte en lokal årlig fotballturnering med noen tusen deltakere, så setter de nok opp en mast. :)

Er det LTE du vil ha så skal Telenor rulle ut LTE i høyt tempo fremover, så du får følge med på finnsenderen.no etter Telenor starter opp LTE kommersielt på nyåret, og så er jo LTE på 800 MHz-båndet en mulighet på enda lengre sikt.

Har du god 3G-dekning utendørs i dag? Vet du hvor langt unna senderen står, og har du siktlinje dit?

Dersom du allerede har Canal Digital i huset i dag, og problemet er at det ikke yter godt nok ift. det dere betaler for, ville jeg heller gått sammen med flere andre misfornøyde brukere i området og avkrevd et svar på hva Canal Digital planlegger å gjøre med problemet.

Mon tro om du er i et område som ble bygget ut av Alfanett før de ble kjøpt av Telenor og ble integrert i Canal Digital?

Mas jevnlig på leverandører i omkringliggende områder. Vil tro Viken fibernett er sultne på å ta kunder fra Canal Digital. Bruk tid på å få større grupper av folk i området interessert, og mobiliser velforeninger o.l.

Mener du tidligere har skrevet at du bor i Bærum? Hvor langt unna er dette området:

http://www.vikenfiber.no/privat/utbygging/fremdriftsplan/egnehjem

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alfanett? Kan godt hende, er nok ganske så gammel for å være i dag, ja eneste jeg vet at jeg kan bestillte 100 mbit canal digital linje, men er usikker på om det vil hjelpe med mindre CD vurder å oppgradere linjene der jeg bor.

Angående Kolsås, så kan jeg gå dit men er nok noen kilometer unna, men spørs om det blir så veldig mye kortere en til sandvika.

Kolsås er vel også innenfor infiber nye dekkningsområdet? Mener jeg så en gang?

Angående 3G dekning har vel jeg neppe bedre en mange andre i området.

Men hva hjelper det med opp mot 5 mbit? Er jo ganske så lite.

4G klarer opp mot 80 mbit, så er ganske forskjell.

Det kan nok tenkes om 10-15 år at også der jeg bor nå vil med tiden få fiberlinje, men det går nok så tregt, at jeg foreløpig i så fall vil bo et annet sted i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei, dere som er telemontør, eller noe i den kategorien, kan sikkert svare angående legging av fiberlinje.

1. Angående oppover bakker med en 60% skråning oppover, er det noe problem?

Kan aldri tenke meg at selve fiberen har problem med dette, må evt. kun tenke på drenering for avt fuktighet som kommer inne i trekkerøret...

2. Holder det å følge altibox side råd:

http://www.altibox.no/c/document_library/get_file?uuid=a69c7a88-b732-4f38-954b-b7ed6d84b870&groupId=10327 også ved 2000 meters strekning?

Slik at man slipper å grave fiberkabelen 10 meter under bakken?

Her i Lyses distrikt er normen 40cm, men siden fiberen i seg selv ikke er farlig (ikke farlig støm/spenning) er det kun driftsikkerheten man skal "sikre". Men er lurt å være litt i forkant og få den ned så langt du klarer, og helst legge den rett ved inntaktskabel eller annen strømkabel. Du trenger ikke tenke på avstand her, for selve fiberen får ikke noe støy fra nærliggende strømkabler. Grunnen til at man bør legge fiberen nær strømkabelen er at da vil man enkelt kunne søke opp strømkabelen ved gravearbeid, og fiberen vil da automatisk bli beskyttet under denne målingen. Det å ha en fiber alene over en plen, er nesten døden for fiberen.

3. Er det noe problem som dere vet om å ha fiberkabelen under en bro/i en tunnell gang siden jeg antar disse stedene er tryggest?

Bare pass på at overgangen er stabil

4. Kan dere si hva en fiberkabel i norge, koster? Som internetlevrandørene bruker?

Altså bare for å vite ca hva det å legge fiberkabelen koster?

Selve fiberen er nok ikke mye, så lite at det er ikke noe å bry seg om. Kostnaden ligger i arbeidet med å grave...

5. Er det slik i norge at man må være telemontør for å strekke fiber? Eller kan man bruke hvem som helst innen for komunene, så sant man har fått tilatelse å legge fiberkabelen.

Det å legge den oransje trekkerøret er vel ikke problem å gjøre selv. Skjøtingen av rør er også forholdvis enkel, bruke skjøtemuffe og deretter "spjelke" skjøten slik at den blir stabil. Selve blåsingen og fiberkoblingen er nok for fagfolk

Vet dere hva som skal til å få tilatelse i kommunen å strekke fiberkabel hvis ingen internetlevrandørene vil ta oppdraget?

På privat grunn må grunneier gi tillatelse. Fleste kommuner gir ikke tillatelser til privatfolk til å grave på kommunal vei, hvordan det er utenom vei vet jeg ikke. grunnen til at man er strenge på kryssing av vei er pga evt. senskader etter gravingen.

Siden her, har jeg lite kunskaper. Annet en infiber, men vet ikke om de tilbyr å legge fiberlinje.

Lenke til kommentar

Telenor kommer jo med ekstra utstyr på Ekeberg under Norway Cup, så du kan jo vurdere å starte en lokal årlig fotballturnering med noen tusen deltakere, så setter de nok opp en mast. :)

Er ikke interessert i sport.

Dersom du allerede har Canal Digital i huset i dag, og problemet er at det ikke yter godt nok ift. det dere betaler for, ville jeg heller gått sammen med flere andre misfornøyde brukere i området og avkrevd et svar på hva Canal Digital planlegger å gjøre med problemet.

Og hva vis det koster langt å mere utbedre problemet en å bytte internetlevrandør?

F.eks hvis man måtte bytte hele linjen i hele kvatalet? Hva da? Kanskje som du sier, man er overbokket/sprengt med kapasitet. Rett og slett fordi en coax kabel ikke klarer å sende signaler for både HD tv og 100 mbit internet? Har ikke så mye lyst å betale mere en hva CD/s 100 mbit pakke koster i dag for vanlig enebolig, hvis du ser på prisene forstår du at hvis vi skulle øke det med 25% så sier det seg selv, bedre å leie en hytte i sverige å fylle opp en 1 TB harddisk en måned også leve med det man har i dag.

Mas jevnlig på leverandører i omkringliggende områder. Vil tro Viken fibernett er sultne på å ta kunder fra Canal Digital. Bruk tid på å få større grupper av folk i området interessert, og mobiliser velforeninger o.l.

Har en dialog med andre internetlevrandører ja, men er ikke så enkelt, siden jeg har ikke fakta på bordet, hjelper det lite å si alle i mitt området har lyst på fiberlinje hvis ingen vil betale 100 000 kr per boenhet å legge inn fiberlinje.

Jeg syns det er tåpelig egentlig å bruke noen hundre tusen kroner for det, ja man kan få rask internet, men tviler på det blir lønnsomt siden det kan dukke opp problemer underveis.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det som kan være greit å vudere, hva slag fiberlinje bør man gå for?

F.eks slik at fiberlinjen er 2 linjer i et området? Som går videre mot 4 punkter?

Slik at man ungår at hvis en fiberlinje skulle gå i stykker så har man flere slik man alltid får en linje.

Og ha kun en linje direkte til internetlevrandøren ser jeg litt risiko ut i tilfelle den linjen blir ødlagt, slik at 4 linjer mellom forskjeller adresser/byer?

Men ja da burde det nok være populært med fiberlinje.

Lenke til kommentar

Og hva vis det koster langt å mere utbedre problemet en å bytte internetlevrandør?

F.eks hvis man måtte bytte hele linjen i hele kvatalet? Hva da? Kanskje som du sier, man er overbokket/sprengt med kapasitet. Rett og slett fordi en coax kabel ikke klarer å sende signaler for både HD tv og 100 mbit internet? Har ikke så mye lyst å betale mere en hva CD/s 100 mbit pakke koster i dag for vanlig enebolig, hvis du ser på prisene forstår du at hvis vi skulle øke det med 25% så sier det seg selv, bedre å leie en hytte i sverige å fylle opp en 1 TB harddisk en måned også leve med det man har i dag.

Canal Digital har kanskje en del av kablene i rør, da er det ikke så mye jobb som hvis de må grave.

Men hvem har sagt at kablene må skiftes? Hvor gamle er de? Hva er galt med dem?

Det kan like gjerne være andre problemer de ikke vil snakke så mye om, f.eks. at de har alt for mange kunder på noden.

Overbooking handler ikke om at koaks-kabelen ikke har nødvendig signalkapasitet, men at Canal Digital med vilje har for mange brukere på endeutstyret. Da kan du skifte all koaksen og det hjelper ikke noe som helst.

Det er det samme som at flyselskapet selger 11 billetter til et fly med 10 fysiske plasser og satser på at 1 ikke dukker opp. Dukker alle opp så kommer sistemann med den billige billetten ikke med.

Mulig dere har gammel koaks som bør skiftes ut, mulig det er gamle forsterkere, alt for mange brukere på noden, støy eller annet, men det en helt annen problemstilling enn "overbooking", som er noe leverandøren gjør med overlegg.

At de ikke klarer å levere 100 Mbit internett kan handle om overbooking eller andre ting. Har de sagt at de ikke kan levere 100 Mbit? Hva kan de levere der du bor da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan få/får 100 mbit fra CD, men dette er ikke nok og du vurderer å legge flere hundretusen i bordet for å få noe raskere?

Nå vet jeg veldig lite om fiberkabler, men jeg vet en del om gravearbeid. 2 km grøft er ikke billig. Det kommer riktig nok veldig an på området en skal grave i, men fremdeles; dyrt.

Du må ha minst en maskin med fører, gjerne en gravevakt/grafseansvarlig, skilt og sebraflexer, kanskje omlegging av trafikk og dririgering, sperremateriell, utskifting av masser (da blir det en del kjøring). Så skal noen legge og koble opp denne kabelen.

Etter kabelen har kommet i jorden så er det ikke en liten jobb med opprydding og sette ting tilbake i samme stand som før. Asfaltering, setting av kantstein, planere ut jord, fikse opp eventuelle anleggsveier ol.

Jeg var nettopp på en jobb som innebar grøfting. Dette skulle være en åpen grøft til drenering av vann ca 400 meter lang. Altså minimalt med masseutskiftning, ingen planering og lignende etterpå eller noe; kun åpen grøft. I tillegg måtte en liten grusvei ved siden av fikses opp litt da den ble ødelagt av anleggstraffikken. Pris på jobben? 70 000 - 80 000 kr. Her var langs en gangvei, altså ingen omlegging av trafikk, minimalt med sperringer osv.

Av ren nyskjerringhet; hva bruker du, som privatperson, nettet til når 100 mbit setter såpass store begrensninger at du i det hele tatt vurderer å ta på deg denne kostnaden?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kan være greit å vudere, hva slag fiberlinje bør man gå for?

F.eks slik at fiberlinjen er 2 linjer i et området? Som går videre mot 4 punkter?

Slik at man ungår at hvis en fiberlinje skulle gå i stykker så har man flere slik man alltid får en linje.

Og ha kun en linje direkte til internetlevrandøren ser jeg litt risiko ut i tilfelle den linjen blir ødlagt, slik at 4 linjer mellom forskjeller adresser/byer?

Men ja da burde det nok være populært med fiberlinje.

Har du nok penger kan du leie så mange fiberpar du bare vil, og du kan be leverandør sørge for at de går i separate traseer som ikke krysser hverandre noe sted.

I et større nett med mange knutepunkter kan f.eks. lage en ringstruktur hvor du alltid har 2 innganger fra hver sin side, og kabler videre til neste punkt til du er tilbake til start.

Men nå er du i gang med ting som er helt uaktuelt for privatmarkedet, fordi ingen er interessert i å betale noe i nærheten av det en slik løsning koster.

Det er billigere å satse på backup via et annet medium, f.eks. punkt-til-punkt-radio / radiolinje, kanskje med redusert kapasitet mens fiberen repareres.

Man kan jo hevde at det er "sikrere" med radiolinje-backup siden du som regel kabler fra taket og ned, da kan hele grunnmuren og bakken rundt huset forsvinne og du har fremdeles nettverkstilgang selv om alt annet er borte.

Skal vi virkelig sikre deg, må du jo da sørge for at radiolinja ender et annet sted enn fiberen, og at ikke disse to punktene henger på samme stamkabel/backbone, men i seg selv er på en større ring.

Et rimelig alternativ til radiolinje-backup er å a en ruter som støtter backupsamband via mobilt bredbånd, sammen med en ekstern antenne.

Det mer realistisk, og noe de fleste faktik kan ha råd til hvis internett-aksess er viktig.

En ruter med slik funksjonalitet får du ned i noen hundrelapper - Dovado lager flere gode slike, og DrayTek har tom. en som funker med NetCom 4G i dag (jeg bruker dette selv).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke interessert i sport.

Nei, det er ikke jeg heller, og det var en spøk da.

Du vil jo i gang med millionprosjekter som 2 Km egenstrekk fiberkabel eller leid mørk fiber til en enkeltbolig, og er man millionær så støtter man jo veldedige formål.

Med så mye penger på bok kan du flytte Norway Cup dit du bor og kalle det "LMH1 Cup" :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående 3G dekning har vel jeg neppe bedre en mange andre i området.

Men hva hjelper det med opp mot 5 mbit? Er jo ganske så lite.

4G klarer opp mot 80 mbit, så er ganske forskjell.

Hvis du har en mast i nærområdet, du har siktlinje eller er i hvert fall få hindringer, eller og den bygges ut med LTE, så kan det væe en snarvei til en bedre løsning hvis Canal Digital ikke leverer.

Men CD bør vel kunne levere bedre tjenester via en koaks enn Telenor kan via radio, ellers er det jo bare trist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har en dialog med andre internetlevrandører ja, men er ikke så enkelt, siden jeg har ikke fakta på bordet, hjelper det lite å si alle i mitt området har lyst på fiberlinje hvis ingen vil betale 100 000 kr per boenhet å legge inn fiberlinje.

Jeg syns det er tåpelig egentlig å bruke noen hundre tusen kroner for det, ja man kan få rask internet, men tviler på det blir lønnsomt siden det kan dukke opp problemer underveis.

Nettopp derfor det er lurt å få med flere - har du 50 interessenter og oppover, og de er villige til å grave litt i egen hage, er kanskje mye gjort, avhengig av hvor vanskelig det er for f.eks. Viken å få hivd en fiber bort til dere. De tenker jo langsiktig, og kan de få 50 av Canal Digitals kunder, tjene litt på det, og samtidig utvide dekningsområdet sitt, er de kanskje interessert.

Men da kan du ikke diktere hva slags fiber eller løsning de bruker, og det hjelper ikke noe som helst å grave ned rør eller kabler i forkant, men må vurdere å spare noen kroner ved "egeninnsats" hvis de kommer gjennom gata deres med et rør, slisse eller luftstrekk (hos de som evt. har master).

Endret av leftbrain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har pratet med bønder som har bestemt seg for at dem skal ha fiber. Dem har det enkelt fordi dem har egne maskiner og mye av arbeidet foregår på egen grunn. Som forrige innlegg så har Lyse tatt noen steder å slisset/frest ett tynt spor i asfalt, for å spare gravekostnader.

Det er vanskelig å si hva TS bør gjøre da vi ikke vet hvilken utfordringer/føringsveier som kan/må benyttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...