Gå til innhold

vil ikke starte


Leon

Anbefalte innlegg

En venn av meg har en pc som ikke vil starte. den gir bare fire lange pip når han prøver å skru den på, så skrur den seg av. dette er svert irriterende, siden han sitter en meter unna meg og har prøvd å starte den i hele dag.den har disse komponentene:

abit kt7a-raid

amd athlon thunderbird 1.4 ghz

hercules radeon 8500 le

512 mb sdram (ikke noe merke)

seagate barracuda 7200rpm 60gb

en sony cdbrenner

soundblaster audigy

arctic supersilent 2500 kjøleribbe

en kabinettvifte

 

noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har dere lan.. :D

se om alle strømkablene til hk fra disker og cd-rom disketstasjon sitter 100%riktig i .skjekk ide kablene også.kan også være rammen som ikke er sikker riktig i slotten(eller har tatt kveld.

er ikke sikker hva den "pipingen" kan bety..

 

jeg ville allefall tatt opp all hardwaren fra toweret,og prøv og starte opp med en og en wardware til jeg fant hvor feilen ligger..

Lenke til kommentar

har lan nå ja, mn problemet har vært dær i ca et år

han bruker bare å restarte pcn til den starter opp ordentelig...

vanligvis funker den etter ca 3-4 forsøk men han har vært oppi 100 noen ganger men dette er jo helt ekstremt... sikkert runt 1000 tries og inget resultat.....

Lenke til kommentar

Årsaken til at pc skru seg av finner du her:

http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=7&fcid=17#76

 

Kort forklart skyldes feieln at naboen din har montert CPU vifta feil eller at CPU vifta har "konka". HK til naboen får ikke noe signal om at CPU vifta roterer og skrur seg selv av for å beskytte PCen hans. Kanske finn ting når man vet hva der ikke sant! Hadde det ikke vært for denne sikkerheten hadde det gått mange prossesorer og hovedkort.

 

Det naboen din skal gjøre er å sjekke følgende:

1. At strømledningen til prossesorvifta (CPUvifta) er koblet til FAN1.

2. At CPUvifta roterer ved oppstart.

3. Hvis CPU vifta starter bytt den med en annen som dere ved rorterer forter en 2000 - 2500 rpm ( husker ikke den spesifike minimums grensen). Hvis dere er sikkre på at CPU vifta deres duger så kan dere gå inn i BIOS og skru av denne funksjonen, men husk da vil ikke PCen skru seg selv av hvis f.eks CPUvifta går i stykker

 

Lykke til TSD2

Lenke til kommentar
har lan nå ja, mn problemet har vært dær i ca et år

han bruker bare å restarte pcn til den starter opp ordentelig...

vanligvis funker den etter ca 3-4 forsøk men han har vært oppi 100 noen ganger men dette er jo helt ekstremt... sikkert runt 1000 tries og inget resultat.....

 

Hadde han montert cpu vifta feil vei så hadde den vel ikke starta opp etter 1-100 forsøk? ..! Han sier jo at den funker etter noen forsøk!? Kan det være cpu vifta da? :shrug:

 

Bare gjetter jeg :wink:

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Men vi har desverre ikke fått dri** til å starte ennå. (og ja vi har prøvd)

 

Vi har derimot lokalisert problemet. (tror vi)

vifta som sto på superkjølern hans, gjør på papiret 2500 rpm(akkurat) , men gjør det nok ikke nå siden den er ca 1/5 år gammel, og i tillegg har kompisen min har en STOOOR hund som røyter banalt mye.

 

vi kjøper ny vifte når butikkene åpner... dvs. for en time siden..

funker ikke dette så blir det Bygging! nytt hk+cpu+ram...

 

 

oje!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...