Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Svart skjerm ved oppstart av ny pc

Anbefalte innlegg

Speccs:

HK: ASUS ASUS MAXIMUS IV GENE-Z (MAXIMUS IV GENE-Z)

HDD: CORSAIR HDSSD 2,5 115GB Corsair Force (CSSD-F115GB2-BRKT-A)

CPU: INTEL Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 3, 3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed (BX80623I52500K)

PSU: CHIEFTEC PSU 650W Nitro 88 Series ATX-12V V.2.3/ EPS-12V PS-2 type with 14cm Fan 88+ Silver Cable Management Retail (SPS-650C)

ROM: LG Blu-Ray Recorder Disc Rewriter Internal SATA 12x Retail (BH12LS30.AUAR10B)

GPU: ASUS HD 6870 DIRECTCU PCI-E 1GB GDDR-5 (EAH6870 DC/2DI2S/1GD)

Ram: KINGSTON 8GB 1600MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM Kitx2 (KHX1600C9D3X2K2/8GX)

Utifra det jeg kan se får jeg kode 30 på debug ledsene, ut i fra manualen tilsier dette S3 sleep mode, prøvd uten reaksjon med tastatur og mus, prøvd også og endre posisjon på Ram brikkene.

Trenger grovt hjelp da jeg henger langt etter på pc fronten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har altså bygd den selv og den nekter å starte?

Siden du selv sier du er blank på pc så antar/håper jeg du har fulgt en guide når du monterte den.

Det er ikke vanskelig å bygge en pc men det er enkelte ting man skal være obs på.

1. Cpuen kan kun monteres en vei, det sitter merker på slotten og cpuen slik at man slipper å tippe hvilken vei den skal. Man skal heller aldri bruke makt når man monterer denne for hvis det føles tungt å få ned spaken så kan det hende at du har bommet eller satt den feil vei noe som ender i bøyde pinner og en defekt cpu.

2. Minnebrikkene skal det heller ikke være mulig å montere feil vei da de har en utsparring som gjør at den passer kun en vei. NB. Minnebrikker kan være veldig harde å trykke ned selv om de sitter riktig vei, så sjekk at de sitter plant og at like mye av connectoren er synlig hele veien langs slotten.

3. Powersupply er stort sett plankekjøring, men på nyere systemer så trenger man en ekstra kabel som ikke alltid sitter fast på powersupplyet fra fabrikk. Hvis det er 4 ledige hull ved siden av connectoren på hovedkortet etter at du har montert den store kontakten så mangler du denne kabelen.

Punkt 1 og 2 er jobber man bør gjøre før hovedkorter monteres i kabinettet.

4. Mellom hovedkort og monteringsplata skal det være spacere eller avtandsstykker om du vil til alle skruene på hovedkortet. Hvis du glemmer dette så kortslutter hele dritten og du må kjøpe ny maskin.

5. Powerknapp og andre knapper må monteres riktig vei mot riktig pinner på hovedkortet, sjekk manualen nøye så du får dette riktig.

6. Nye skjermkort er veldig glade i strøm så stort sett alle gamerkort som selges må ha egen strømtilførsel. Disse kontaktene sitter normalt i bakkant av kortet. Å glemme dette er en av de vanligste feilene nybegynnere gjør.

7. Cpukjøleren skal monteres med kjølepasta. En bitteliten dært påføres midt på chippen og kjøleren monteres uten at man på forhånd stryker utover denne pastaen. Trykket fra festebrakketen til kjøleren vil klemme pastaen ut slik at kontakten mellom cpu og kjøler blir optimal. Vifta må også kobles til sin dedikerte kontakt på hovedkortet.

Jeg anbefaler at du monterer cpu m/kjøler og minnebrikker først, samt skjermkortet med power. Prøv så å starte maskinen for å verifisere at den starter normalt og at du får opp bilde på skjermen.

Når dette funker kan du koble på alt periferiutstyr som disker, dvd drev etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...