ulvulv Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Hei! Jeg har bestilt en bærbar PC, og tenkte å anskaffe meg Wlan-kort og en trådløs sender. Bor i en leilighet med mange andre, og vi har fra før 5 pcer koblet sammen med kabler i en ordinær 8-ports hub. Vi har 2 MB ADSL Delta fra Nextgentel, og dette fungerer helt fint. Når jeg nå skal koble denne bærbare til nettverket, er det et par ting jeg lurer på; Hvilken løsning med nettverkskort/aksesspunkt bør jeg velge? Vil jo helst ha dette så billig som mulig, er ikke så kravstor..noen som har noen erfaringer? Og; hvordan vil det fungere når jeg kobler aksesspunktet opp mot nettverket? Kan dette kobles rett i den eksisterende huben? Kan det evt kobles rett i routeren, for så å koble HUBen i aksesspunktet igjen? Eller vil dette by på problemer for de eksisterende Pcene i nettverket? Hver og en PC får et IP-nummer Håper noen kan hjelpe meg med dette, hadde satt umåtelig stor pris på kjappe og gode svar! På forhånd takk! Ulven Lenke til kommentar
barton Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Du kan godt koble WLAN accesspunktet rett i hub'en , men en switch er å anbefale. Av utstyr kan du f.eks velgedette fra komplett: 117761 3Com Officeconnect Wireless Access Point 723,00 112321 3Com Officeconnect 11Mbps WLAN PC Card 587,00 Denne løsningen fungerer som en bridge, og din PC vil fungere på samme måte som om den hadde vært koblet med vanlig ethernet kabel. Lenke til kommentar
barton Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Og når det gjelder kobling, så kobler du da WLAN accesspunktet i hub'en/switch'en, da denn vil fungere som en trådløs hub. Lykke til 8) Lenke til kommentar
cm630et Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Du kan godt koble WLAN accesspunktet rett i hub'en , men en switch er åanbefale. Av utstyr kan du f.eks velgedette fra komplett: 117761 3Com Officeconnect Wireless Access Point 723,00 112321 3Com Officeconnect 11Mbps WLAN PC Card 587,00 Denne løsningen fungerer som en bridge, og din PC vil fungere på samme måte som om den hadde vært koblet med vanlig ethernet kabel. Det er vel bedre med denne 3Com OfficeConnect 11g pakka Lenke til kommentar
Motec Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Det du trenger av utstyr er ett AP, pluss et WLAN nettverkskort til hver PC du har tenkt å koble opp via det trådløse nettverket. Prisen avhenger av hvilken standard du velger. I Norge brukes det hovedsaklig 802.11b og 802.11g standarder. 802.11b har en teoretisk hastighet på 11 mbits (du kan som oftest få 22 mbits hvis du bruker utsyr fra samme produsent i begge ender). 802.11g har en teoretisk hastighet på 54 mbits, og utstyr som støtter denne standarden er derfor også dyrere. Hvis du hovedsaklig bruker nettverket til å gå på internett, så holder det i massevis med 802.11b for du får ikke høyere hastighet i internettforbindelsen din uansett. Hvis dere spiller mye dataspill på nettverket deres, så er det kanskje best å gå for den løsningen som gir høyest nettverkshastighet i LAN'et (802.11g). Jeg har selv kjøpt en 11 mbits Corega USB WLAN Adapter pen style til 573 kr hos Komplett. Fordelen med USB er at den er lett å flytte rundt på forskjellige PC'er, og så er det ganske "sexy" med en "pen style" adapter. :smile: Lenke til kommentar
knut Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 du kan lese de siste testene på www.barbara.no og se om det er noe som kan passe dine ønsker. Jeg vil anbefalle utstyr basert på 802.11g da dette er betydlig raskere og samtidig bakoverkompatibelt med 802.11b. Prisdifferansen er også svært liten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå