peace2 Skrevet 16. september 2011 Rapporter Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Bilen fikk flomvannet over seg så omtrent hele bilen var under vannet. nå som bilen er tørket starter den ikke. hvilke elementer bør man evt sjekke? evt bytte ut / forbedre? Ting som ble sjekket og bekreftet i orden: -Bytta ut batteriet -Prøvde å taue bilen i gang,brukte startgass (etter en motorvask) -Sjekka sikringer -Bensinpumpa virker Ting som ikke er i orden: - Enten startmotor / tenningslåsen virker ikke som det skal. - klokka lyser konstant (uansett om nøklen er på/ikke) med orange stripe (uten tall) ( det skal være grønne tall der) - Dashbord belysning ble svakere (men virker). - Det hender at varsle blinklys ikke blinker jevnt / henger opp noen ganger .. - Det er bare oljelampa og battrilampa som tennes på i det man vrir nøklen mot start. (pleide å lyse flere lamper før) -<<- det for meg til å mistenke elektrisitet feil ? tar gjerne i mot tips her men jeg feilsøker, takker på forhånd! Nb!!: støtende bilde! Anbefaler dere vask med høytrykk innvendig før evt reperasjon ? Endret 18. september 2011 av peace2 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. september 2011 Rapporter Del Skrevet 16. september 2011 Hva skjer når du prøver å starte den? Ingenting? Går startmotoren? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 17. september 2011 Rapporter Del Skrevet 17. september 2011 Har du ikke vurdert å bytte olje m/filter? Hvis bilen har vært under vann har det sannsyneligivs kommet vann inn i innsuget og fylt motoren. Hvis dette er tilfellet og du prøver å starte bilen ved å slepe den i gang vil du bøye/knekke rådene til slutt og da har du en stor verkstedregning i vente. Ta ut bunnpluggen og la det renne til det er fritt for væske. Ta deretter ut pluggene og se etter vann i sylindrene gjennom plugghullene. Er det vann der bør dette suges ut og deretter bør bilen stå i ro med pluggene ute slik at restvannet tørker. 2 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 17. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Hva skjer når du prøver å starte den? Ingenting? Går startmotoren? Startmotoren går ikke rundt , ( nøklen går ikke helt rundt til "start" ) kun til "On" så blink lys,CD spiller osv virker lxm.. Har du ikke vurdert å bytte olje m/filter? Hvis bilen har vært under vann har det sannsyneligivs kommet vann inn i innsuget og fylt motoren. Hvis dette er tilfellet og du prøver å starte bilen ved å slepe den i gang vil du bøye/knekke rådene til slutt og da har du en stor verkstedregning i vente. Ta ut bunnpluggen og la det renne til det er fritt for væske. Ta deretter ut pluggene og se etter vann i sylindrene gjennom plugghullene. Er det vann der bør dette suges ut og deretter bør bilen stå i ro med pluggene ute slik at restvannet tørker. Sjekka oljen og dn var ganske ren , men skal vurdere det du skrev også hvis ikke det blr noe start på den. Endret 18. september 2011 av peace2 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. september 2011 Rapporter Del Skrevet 18. september 2011 Sansynligvis på kan tenningslåsen ha rustet fast hvis den har stått lenge med vann i seg? Spray litt rustløser inni den. 1 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 18. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2011 Er det lurt å ta ut batteriet, vaske bilen innvendig med høytrykksvann , la det tørke før evt rep.? den har jo uans vært under vann Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. september 2011 Rapporter Del Skrevet 18. september 2011 Det vil vel bare gjøre det verre. Tenk på vannet som kommer til å ligge i gulvet da, ruster etterhvert. Kommer til å mugne. Er det aktuelt med noe forsikring her da? Kan se for meg at den kan bli dyr. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. september 2011 Rapporter Del Skrevet 18. september 2011 Bilen er vrak, det vil koste en formue og fikse den, flomvannet er fullt av dritt og forurensing og du må antagelig riv i biter hele bilen og bytte all elektronikk og brytere, alt av tekstiler og støydemping samt plukke ned motor og gir for rens. 1 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 18. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2011 Ikke no forsikring nei for den har stått hjemme uten skilter Tok ut stoler for rens/utbytte , gulvteppa er noe våt så den bør vaskes/byttes ut uansett, vurderer å fjerne den for grundig vask samt resten av bilen innvendig & la det tørke helt, så er det bare å montere ting på plass når alt er tørt tenker jeg. vurderer også delebilkjøp Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. september 2011 Rapporter Del Skrevet 18. september 2011 Du må nok demontere alt det elektriske. Skjøteplugger, koblinger, lyspærer, følere, servoer, dynamo, starter, reléer... ja stort sett alt. Skittent vann har den ulempen at det leder strøm. Du har garantert 1000 overledninger. Når alt er 100% tørrt og rent kan du montere det og prøve igjen. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. september 2011 Rapporter Del Skrevet 18. september 2011 vurderer også delebilkjøp Hva var verdien på bilen før skaden skjedde? Ville muligens vurdert og hatt den vannskadede som delebil og sett om jeg kunne funnet en med lik farge med karosseriskade. 1 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 18. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2011 vurderer også delebilkjøp Hva var verdien på bilen før skaden skjedde? Ville muligens vurdert og hatt den vannskadede som delebil og sett om jeg kunne funnet en med lik farge med karosseriskade. rundt 30K ;P Jeg tror dette går ganske greit , sender en oppdatering med ny bilde snart, har pussa en del innvendig idag satt på kupevarmer etter noe rens ( brukte ikke vann ) Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 18. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2011 Har en tvil på at en Toyota burde klare seg etter slike uhell Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 19. september 2011 Rapporter Del Skrevet 19. september 2011 Har en tvil på at en Toyota burde klare seg etter slike uhell Hei spennende prosjekt. Første jeg ville gjort var å tappe bensintanken som nå er blitt en vanntank. Plukk så av bensinlinjene helt oppe ved fuelrail(der dysene dine står) og blås hele linjen ren med trykkluft. Bytt også drivstoff-filter. En motor trenger 3 ting for å fyre. Kompresjon, drivstoff og tenning. Siden motoren har stått under vann er den nok fylt med vann. Tapp ut all gammel olje og tilfør ny. Ta ut tennpluggene og kjør startmotoren 5x 10-15 sekunder med pause på 5-10 sekunder imellom for å ikke brenne startmotoren. (hvis denne virker) Dette vil sørge for at du ikke blåser stempelringer eller slår sund ventiler når du snurrer den og vil blåse ut eventuelle vannrester. Tørk fordeleren din godt for hånd med en fille. Demonter den gjerne. Mens en person gjør dette kan en annen eller du selv pusse over tennpluggene med 40-60 sandpapir mellom elektroden og kontaktpolen. Gjør dette på alle fire. Etterpå plugger du en og en tennplugg i en tennledning, legger gjengene mot noe blottet gods for jording og lar en person se på tennpluggen mens en annen kjører startmotoren og skaper gnist. Gjør dette med alle tennpluggene for å verifisere at du har gnist. Deretter kjøper du deg en kompresjonstester hos biltema eller noe lignende. Den trenger ikke være state of the art, vi skal nå bare verifisere at bilen har tilstrekkelig kompresjon for å kunne fyre. Det er skala på kompresjonstesteren hvor alt innenfor grønt område burde være fyrbart. OM det er gnist i pluggene, skru de tilbake nedi og kjør startmotoren et par omganger. Om den ikke fyrer, ta ut pluggene igjen og lukt på de. De skal nå lukte bensin. OM de ikke gjør det. Har du et problem med bensintilførselen din. 3 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2011 Renset bilen innvendig så den ser mer ut som en bil nå. men får ikke skrudd på tenninga , noe galt me den. har spurt Toyota forhandler og dem mente at det sikkert var en mekanisk feil i selve låsen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2011 Eg vil anbefale kondemnering. Du sier at "hele bilen" var under vann, om det har kommet vann inn i luftinntak til motoren og en ventil har stått i en åpen posisjon og du har fylt forbrenningskammeret med vann er det game over. Det er så mange faktorer i en bil som ikkje skal ha så alt for mye vann, både elektrisk og mekanisk, det er en gammel bil -> skrot Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 6. august 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. august 2013 Glemte å poste oppdatering: Det ble slik agvg anbefalte, kom ikke videre med å starte motoren,bytta lås og starter, den hadde en merkelig skrape lyd da motoren sveiva rundt Det var også mange jordingsfeil med EL-nettet som tømte batteriet kjapt. Fant en billig karosseriskadd bil som fikk seg mange fine deler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå