kasana Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Hei Jeg har en lystube fra osram, som plutselig ikke ville starte helt opp når jeg trykket på bryteren. Det kom bare litt lyd. Når jeg vridde litt på tuben fikk jeg lys men da måtte jeg holde den stødig. Derimot hvis jeg tok ut tenneren på lystuben, st111 http://www.osram.com/osram_com/Professionals/General_Lighting/Fluorescent_lamps/With_system_for_perfection/Starters/LONGLIFE_starters/index.html var det mulig å slå på lystuben. SPM: Er det farlig å ha på lystuben uten denne tenneren? Hva gjør denne starteren? Hvor kan je få kjøpt den her i Oslo? mvh Endret 16. september 2011 av kasana Lenke til kommentar
haavardgj Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 for å være veldig pirkete heter det lysrør... tenneren er der for å "varme opp" lysrøret, så om det har stått på litt kan det hende at den ikke trengs, men den er der for "kaldstart" av røret... slike tennere får man kjøpt på omtrent alle daglivareforretninger og på clas ohlson eller biltema etc.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Og for å være litt pirkete varmer den ikke opp lysrøret, det er en glimtstarter og du trenger den kun for å tenne lysrøret. det utgjør ingen sikerhetsrisiko å ikke ha den der. men vær obs på at hvis du ikke har den, og slår av lyset vil du ikke få slått det på igjen. Lenke til kommentar
haavardgj Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) og for å være kverulant og pirkete, så ja det er en glimtenner, men den varmer fortsatt opp enden Sakset fra engelsk wikipedia: When the light is turned on, the electric power heats up the cathode enough for it to emit electrons (thermionic emission). These electrons collide with and ionize noble gas atoms inside the bulb surrounding the filament to form a plasma by the process of impact ionization. så den varmer opp! EDIT: lenke: Wiki Endret 17. september 2011 av haavardgj Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Nei, strøm varmer opp! glimttenneren kobler et kort øyeblikk forbi drosselet fordi et lysrør krever mye mer strøm for å tenne, en for drift når det først er i gang. Lenke til kommentar
haavardgj Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) den kobler ikke forbi drosselen nei... hvis du leser på wikilenken jeg postet, vil du se hva som står der. her er link til start av lysrør se på koblingskjemaet som står der, da vil du se at glimtenneren legger seg inn og seriekobler spolene i begge sidene av lysrøret sånn at de "varmer opp", etter en stund vil den legge seg ut igjen og da kommer drosselen og gjør sin jobb... Endret 18. september 2011 av haavardgj Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 du har rett, husket vist koblingsskjemaet for lysrør litt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå