Gå til innhold

Digital out eller analog


Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

Er vandt med fra gammelt av og ditche onboard lyden med et ekstra lydkort og analog ut til mit lille "Hifi" anlegg ved pc'en som i seg selv knuser lett alt av sånne "pc-høyttalere" plastic pakker.

 

Lydforskjell fra onboard til ekstra kort er nesten grotesk bedre + jeg slipper syncproblemer etc.

 

Så har jeg fått meg en ny PC (i7/X58). Spørsmålet er: Hva hvis jeg får meg en OK surround forsterker med digital in og kjører digitalt out fra onboard? Blir EAX & sånt ivaretatt fra digitalt signal fra onboard imens DTS/DD blir fixa av forsterkeren eller?

 

Vil det da være noen forskjell mellom et ekstra lydkort fremfor onboard når en kjører digital out?

 

Det sprøeste er fra tidligere erfaring så er lyden bedre med digital coax (ledning) out en optisk. Ikke spør hvorfor men sånn var det.

 

Heller mot et ASUS Xonar DS bare for å frigjøre hk fra lydprosessering..

 

Inspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du signalet digitalt ut fra pc til reciever vil ikke et lydkort gjøre noe særlig godt da pcm signalet vil bli sendt rett til receiver hvor lyden blir prosessert.

 

Nå vet jeg ikke hvordan oppsettet ditt ser ut men hvis du ikke trenger en receiver, og bare kjøper den for å få lyden prosessert eksternt, er det bedre å kjøpe en DAC. Flere merker har gode alternativer men i det lavere prissjiktet er det kun abrahamsen og cambridge jeg har testet, begge er gode :)

 

Edit: Det skal vel egentlig ikke være store forskjellen mellom coax og toslink, men mener å huske at toslink har et galvanisk skille som gjør at du vil slippe eventuell jitter som coax kan være sårbar for, altså mindre støy.

Endret av HFidelity
Lenke til kommentar

Edit: Det skal vel egentlig ikke være store forskjellen mellom coax og toslink, men mener å huske at toslink har et galvanisk skille som gjør at du vil slippe eventuell jitter som coax kan være sårbar for, altså mindre støy.

 

Du glemmer at koden blir reprossesert når det går fra elektrisk til optisk, kan herpe rimelig mye med feilkorrigering og konvertering ned og opp. Uansett, samtlige tester gikk i coax favør, ikke altid store men definitivt. Jitter-stress må vel være totalt "gamle dager" + salg flesk?

 

Men muligens en DAC ville vert bedre ja. Må sjekke dette. (Ex-audiophile..)

Lenke til kommentar

Når det gjeld EAX eller multi kanal lyd frå spel så er du nok prisgitt lydkortet og drivarar. For å få dette ut via coax/optisk så treng du kort med støtte for DD Live eller DTS Connect.

Ikkje mange onboard løysingar som støttar dette endå.

 

Om du går kun for stereo så er nok ein ekstern DAC den beste løysinga. Har sett ein del USB baserte løysingar som kostar alt frå 1000 til 10000 kroner.

Lenke til kommentar

Om du går kun for stereo så er nok ein ekstern DAC den beste løysinga. Har sett ein del USB baserte løysingar som kostar alt frå 1000 til 10000 kroner.

 

Nå er jeg ikke 100% sikker på hvor mye dette har og si men de fleste USB DACer støtter som regel kun 24-bit/96kHz eller 16-bit/44,1-48, mens du får 24-bit/192kHz over Coax/Toslink.

 

Dette gjelder forsåvidt de dyrere DACene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...