Balthier Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Er det lov å oppfordre til selvmord? Sånn at hvis noen sier nå har jeg lyst til å ta livet mitt, så sier man: Gjør det! ? Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Er det lov å oppfordre til selvmord? Sånn at hvis noen sier nå har jeg lyst til å ta livet mitt, så sier man: Gjør det! ? Det er lov, men man burde ikke finne på og gjøre noe sånt bare for moro\eller for å provosere\gjøre ugagn SÅKLART. Men Gjør mot andre som man vil at andre skal gjøre mot deg, jeg mener det hvis noen virkelig vil dø, så burde de få lov til det, og da kan det til og med være greit med litt hjelp. Men jeg tror at de fleste som tenker på å ta livet sitt ikke egentlig vil det, de bare tror det for en periode, så går det over for mange sikkert. Men sånn som du formulerer det så høres det ut som en slik person bare er en drittsekk og\eller en provosakør. P.s. nå snakker jeg ut fra Moral, og ikke Skriftlige lover. Men ser ingen grunn til at det skulle være ulovelig. Men det kan tenkes at det finnes spesielle lover for spesielle omstendigheter som kan ramme i slike tilfeller kan jeg forestille meg. Endret 6. september 2011 av FullSpectrum Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Er det lov å oppfordre til selvmord? Sånn at hvis noen sier nå har jeg lyst til å ta livet mitt, så sier man: Gjør det! ? Nei. Det er faktisk ulovlig å begå selvmord. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Er det lov å oppfordre til selvmord? Sånn at hvis noen sier nå har jeg lyst til å ta livet mitt, så sier man: Gjør det! ? Det er lov, men man burde ikke finne på og gjøre noe sånt bare for moro\eller for å provosere\gjøre ugagn SÅKLART. Men Gjør mot andre som man vil at andre skal gjøre mot deg, jeg mener det hvis noen virkelig vil dø, så burde de få lov til det, og da kan det til og med være greit med litt hjelp. Men jeg tror at de fleste som tenker på å ta livet sitt ikke egentlig vil det, de bare tror det for en periode, så går det over for mange sikkert. Men sånn som du formulerer det så høres det ut som en slik person bare er en drittsekk og\eller en provosakør. P.s. nå snakker jeg ut fra Moral, og ikke Skriftlige lover. Men ser ingen grunn til at det skulle være ulovelig. Men det kan tenkes at det finnes spesielle lover for spesielle omstendigheter som kan ramme i slike tilfeller kan jeg forestille meg. Oppfordring, støtte eller hjelp til selvmord går under medvirkning til drap, så et stort nei, det er ikke lov å oppfordre noen til selvmord. Aller helst så skal man oppfordre dem til å søke hjelp! Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Bare legge til for min egen del at nå gjorde jeg det klart at jeg snakket ikke om juridiske lover, men har du noen kilde du kan henvise til ang det ? Uansett så burde man ikke la seg skremme av falske lover fra å gjøre det rette da. Endret 15. september 2011 av FullSpectrum Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Bare legge til for min egen del at nå gjorde jeg det klart at jeg snakket ikke om juridiske lover, men har du noen kilde du kan henvise til ang det ? Uansett så burde man ikke la seg skremme av falske lover fra å gjøre det rette da. Kilder finner du nok av her: http://www.google.no...ng+til+selvmord Din innstilling og etikk skremmer meg! Man skal aldri oppfordre noen til å ta livet sitt, uansett hvor grusomt de måtte ha det! Har man selvmordstanker så burde man få hjelp, og mer er det ikke å si om saken! Endret 15. september 2011 av Gavekort Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Bare legge til for min egen del at nå gjorde jeg det klart at jeg snakket ikke om juridiske lover, men har du noen kilde du kan henvise til ang det ? Uansett så burde man ikke la seg skremme av falske lover fra å gjøre det rette da. Kilder finner du nok av her: http://www.google.no...ng+til+selvmord Din innstilling og etikk skremmer meg! Man skal aldri oppfordre noen til å ta livet sitt, uansett hvor grusomt de måtte ha det! Har man selvmordstanker så burde man få hjelp, og mer er det ikke å si om saken! Vel, da er det din etikk som er skremmende, da burde man kunne gjør adskillig mer enn å oppfordre, tvert imot, da burde man hjelpe dem med det. Det er heller ikke medvirkning til drap, tull. Endret 16. september 2011 av FullSpectrum Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Moderatormelding splitt Tråden er splittet ut fra Deppetråden etter begjæring fra Deppetrådens trådstarter på grunn av at innlegget reiser problemstillinger som best kan og bør behandles som separat tråd. Den nye tråden er plassert i Jussforumet som det mest egnede forumet. Reaksjoner på splitt og flytting tas via rapporteringsfunksjonen eller per PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Bare legge til for min egen del at nå gjorde jeg det klart at jeg snakket ikke om juridiske lover, men har du noen kilde du kan henvise til ang det ? Uansett så burde man ikke la seg skremme av falske lover fra å gjøre det rette da. Kilder finner du nok av her: http://www.google.no...ng+til+selvmord Din innstilling og etikk skremmer meg! Man skal aldri oppfordre noen til å ta livet sitt, uansett hvor grusomt de måtte ha det! Har man selvmordstanker så burde man få hjelp, og mer er det ikke å si om saken! Vel, da er det din etikk som er skremmende, da burde man kunne gjør adskillig mer enn å oppfordre, tvert imot, da burde man hjelpe dem med det. Det er heller ikke medvirkning til drap, tull. Oppfordring til selvmord er også svært alvorlig og kan i Norge straffes som medvirkning til drap. Både det å forklare eller overbevise personen om at det er det riktige å gjøre for grunner som det beste for andre, eller av moralske eller religiøse grunner, og å stimulere en åpent suicidal person med selvmordsplaner til å gjennomføre selvmordet er straffbart og kan defineres som medvirkning til drap. Selvmord som blir begrunnet av den suicidale, for eksempel gjennom avskjedsbrev, til å være av direkte handlinger som mobbing eller overgrep kan også straffes som medvirkning til drap hvis handlingen(e) kan bevises. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Vi har en egen søt liten paragraf i straffeloven for slikt: § 236. Den, som medvirker til, at nogen berøver sig selv Livet eller tilføier sig betydelig Skade paa Legeme eller Helbred, straffes som for Medvirkning til Drab eller grov Legemsbeskadigelse, øvet mod en samtykkende. Straf kommer ikke til Anvendelse, naar Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred ikke er Indtraadt. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Minner meg om en jævli situasjon. https://www.flashback.org/t1322408 Folk kommer med innlegg som "du är för feg" og "lycka till". Og det verste er jo at han faktisk holder på å ombestemme seg. Leser man langt nok får man med seg at det dramatiske faktisk skjer - live foran alle forumbrukerne. Nyhetssak: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12574189.ab For de som tåler å se det: http://www.vkmag.com/videos/videos_zweed_marcus_jannes_pleegt_zelfmoord/ Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Ja, som sagt så refererer jeg ikke til norsk lovgivning, bare for det loven sier at det er slik betyr ikke at det er slik det er. Selv om loven skulle si det. Krikket@ er det sitatet sakset dra svensk lovgivning eller ? Fikk ikke helt betydningen av den siste setningen der forresten. Endret 17. september 2011 av FullSpectrum Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 I den forbindelse lurer jeg på hvor ofte slikt egentlig kan bevises med overlegg. Jeg mener, hvor mange ganger har denne loven blitt tatt i bruk i ovennevnte sitasjoner? Kanskje ikke en eneste gang vil jeg gå ut i fra, sant. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Ja, som sagt så refererer jeg ikke til norsk lovgivning, bare for det loven sier at det er slik betyr ikke at det er slik det er. Selv om loven skulle si det. Hvis loven sier det er straffbart betyr det normalt at det er straffbart. Krikket@ er det sitatet sakset dra svensk lovgivning eller ? Fikk ikke helt betydningen av den siste setningen der forresten. Sitatet er sakset fra norsk straffelov. Straffeloven ble imidlertid vedtatt i 1902, så språket er merkbart forskjellig. Den siste setningen betyr i praksis at man ikke kan straffes dersom selvmordet ikke lykkes. I den forbindelse lurer jeg på hvor ofte slikt egentlig kan bevises med overlegg. Jeg mener, hvor mange ganger har denne loven blitt tatt i bruk i ovennevnte sitasjoner? Kanskje ikke en eneste gang vil jeg gå ut i fra, sant. Skyldkravet er forsett, ikke overlegg. Spørsmålet har vært oppe en håndfull ganger i underrettene, ingen for Høyesterett. Høyesterett har hatt en del saker der man har rubrisert medvirkningen til selvmord som drap (eks. Sandsdalen-saken fra sent 90-tall). For øvrig begrunnet Straffelovkommisjonen hvorfor medvirkning til selvmord bør være straffbart slik: « Seet fra den praktiske side ligger der viselig ikke liden vægt paa, at selvmord stemples af loven. Mere og mere fremtræder ialdfald i mange samfund den tendens at unddrage sig ansvaret for eller følgerne af sine slette handlinger ved et skud for panden eller en dosis gift. Ikke alene er dette selv som oftest udtryk for en slet og feig moral, men den derved vundne ansvarsløshed virker yderligere i samme retning. Det bør da ialdfald fastholdes, at ikke omgivelserne straffritt kan forlede eller tilskynde eller i raad eller daad yde nogen medhjælp til selvmordet, men at det er deres pligt, om ikke positivt at forhindre det, saa i det mindste at afholde sig fra almfremme deraf. » 1 Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Krikket@: jeg snakket slik jeg gjorde om loven for det jeg snakket ut fra et moralsk standpunkt og ikke lovmessing. F.eks Om loven sier du har rett til og skyte naboen betyr ikke det at du faktisk har rett til det objektivt. -------------- Ang straffeskyld med tanke på omstendigheter så er det nok mer ment i en praktisk forstand som f.eks dette: "de ansatte på en intusisjon sperrer en person med klaustrofobi inne på et lite rom som ender med at personen skader seg selv. Og personene det gjelder visste dette men gjorde det allikevel\ignorerte personen da gjalt som ga beskjed om dette" Det ville være noe annet, og også slik det ville vært ihvertfall rett og ta inn under en slik lovgivning. Med den hensikt at ikke noen ondsinnede individer skal kunne bevist påvirke\manipulere og legge til rette for at ett utsatt individ dreper seg selv med overlegg, og eller grov uaktsomhet, slik man faktisk kan se i noen tv-filmer. Og i eksempelet over. Men og gi noen ansvar for medskyld til drap enter for det en person slenger ut noen frekke ord, eller er en ugrei person, eller rett og slett en drittsek til og med. Eller en person som har barmhjertighet og er i stand til og forstå et annet menneskes ønske om å få dø. Noe som hvert individ selv bestemmer og ikke staten! eller noen andre for den sags skyld. Kan ikke med rett bli holdt skyldig til medvirkening til drap. Det burde være lett nok å forstå at det ikke er riktig, selv om det ikke er poenget her. Egentlig er ikke denne diskusjonen basert på et juridisk grunnlag i det hele tatt, og sånn sett burde ikke en gang trenge å vært flyttet til den del av forumet. Siden det er det moralske spm her som står i fokus. Og jeg bryr meg jo openlyst heller ikke mye om hva loven sier hehe Endret 17. september 2011 av FullSpectrum Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Jeg må si at jeg er rimelig fascinert av strafferett. Det er virkelig synd at lovbokets språk er så innibrennandes prækert og forvirrende formulert, iaff for meg som sliter med kvasi dysleksi. De skulle lagd en lovbok på engelsk eller bokmål, med faq og ordliste med forklaringer i uttrykk. Du vet, samme system som i de fleste guides på gamefaqs. Vet du om det finnes noen "strafferett for dummies" bok elno på norsk? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 « Seet fra den praktiske side ligger der viselig ikke liden vægt paa, at selvmord stemples af loven. Mere og mere fremtræder ialdfald i mange samfund den tendens at unddrage sig ansvaret for eller følgerne af sine slette handlinger ved et skud for panden eller en dosis gift. Ikke alene er dette selv som oftest udtryk for en slet og feig moral, men den derved vundne ansvarsløshed virker yderligere i samme retning. Det bør da ialdfald fastholdes, at ikke omgivelserne straffritt kan forlede eller tilskynde eller i raad eller daad yde nogen medhjælp til selvmordet, men at det er deres pligt, om ikke positivt at forhindre det, saa i det mindste at afholde sig fra almfremme deraf. » Jeg mener, skjønner noen vanlig dødelige hva halvparten av denne teksten innebærer? Jeg føler denne språkbruken som en utelukkelse av store deler av samfunnet, hvor de absolutte regler og lover innenfor samfunnets rammer kun er tilgjengelig for ett håndknippe. Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 « Seet fra den praktiske side ligger der viselig ikke liden vægt paa, at selvmord stemples af loven. Mere og mere fremtræder ialdfald i mange samfund den tendens at unddrage sig ansvaret for eller følgerne af sine slette handlinger ved et skud for panden eller en dosis gift. Ikke alene er dette selv som oftest udtryk for en slet og feig moral, men den derved vundne ansvarsløshed virker yderligere i samme retning. Det bør da ialdfald fastholdes, at ikke omgivelserne straffritt kan forlede eller tilskynde eller i raad eller daad yde nogen medhjælp til selvmordet, men at det er deres pligt, om ikke positivt at forhindre det, saa i det mindste at afholde sig fra almfremme deraf. » Jeg mener, skjønner noen vanlig dødelige hva halvparten av denne teksten innebærer? Jeg føler denne språkbruken som en utelukkelse av store deler av samfunnet, hvor de absolutte regler og lover innenfor samfunnets rammer kun er tilgjengelig for ett håndknippe. Tror det hjelper hvis man snakker godt svensk lol, men skjønner hva du sier. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Prøv dansk. Jeg må si at jeg er rimelig fascinert av strafferett. Det er virkelig synd at lovbokets språk er så innibrennandes prækert og forvirrende formulert, iaff for meg som sliter med kvasi dysleksi. De skulle lagd en lovbok på engelsk eller bokmål, med faq og ordliste med forklaringer i uttrykk. Du vet, samme system som i de fleste guides på gamefaqs. Vet du om det finnes noen "strafferett for dummies" bok elno på norsk? De har gjort det. Bøkene kalles "juridiske lærebøker". Ellers kan du jo se på straffeloven 2005 som ikke er trådt i kraft ennå men som skal erstatte straffeloven fra 1902. « Seet fra den praktiske side ligger der viselig ikke liden vægt paa, at selvmord stemples af loven. Mere og mere fremtræder ialdfald i mange samfund den tendens at unddrage sig ansvaret for eller følgerne af sine slette handlinger ved et skud for panden eller en dosis gift. Ikke alene er dette selv som oftest udtryk for en slet og feig moral, men den derved vundne ansvarsløshed virker yderligere i samme retning. Det bør da ialdfald fastholdes, at ikke omgivelserne straffritt kan forlede eller tilskynde eller i raad eller daad yde nogen medhjælp til selvmordet, men at det er deres pligt, om ikke positivt at forhindre det, saa i det mindste at afholde sig fra almfremme deraf. » "Sett fra et praktisk synspunkt blir det tungt vektlagt at selvmord omtales i lovgivningen. I mange samfunn fremtrer det som en sterkere og sterkere tendens at man unndrar seg ansvaret for eller følgene av sine negative handlinger ved et skudd mot tinningen eller en dose gift. Dette er ikke å se på som en uttrykk for en dårlig eller feig moralsk innstilling, men det at man ved selvmordet oppnår å frasi seg ansvar peker sterkt i den retning. Loven bør derfor fastslå at folk rundt ikke kan lede eller oppmuntre noen til selvmord, og i alle fall ikke ved råd eller handling bistå med selvmord, men at det er deres plikt å avstå fra medvirkning, selv om de ikke får plikt til å forhindre selvmordet." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå