Dr. Brodsky Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Nå er tiden inne for en liten service på bilen min. Skal blant annet skifte motorolje. Så hvilken olje velger jeg? Det er snakk om en Mondeo fra 93/94 med 1,8 liters bensinmotor. Bilen har gått 110 000 km. Skal kjøres i Bergen, og burde derfor passe til Bergenske temperaturer. Jeg setter også pris på tips til butikker i Bergen som selger anbefalte olje. Jeg vil helst ikke betale for mye, men igjen: så er jeg jo villig til å betale det jeg må betale for å få noe skikkelig. Når jeg først har en tråd her kan jeg vel like gjerne komme med en annen ting jeg lurer på også. Jeg har mistet serviceheftet, men vet at alle servicer skal være utført til noen lunde rett tid. Det jeg da lurer på er om noen her har peiling på om tiden er inne for å skifte tennplugger. Endret 16. september 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Har samme Ford Mondeo bare jeg har 2.0 liter og bruker olje jeg kjøper på vanlig bilrekvisita og det med å bytte tennplugger kommer an på hvor langt de har kjørt men hvis du føler det er nødvendig så er det bare å bytte Endret 16. september 2011 av Vivarin Lenke til kommentar
Redlot Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) http://www.castrol.com/castrol/iframe.do?categoryId=9033108&contentId=7066587 Slå inn registreringsnummer og sjekk her. Mekonomen selger Castrol. Sjekka kjapt på bilmodell utifra de opplysningene du ga og det ser ut som du skal ha Magnatec A1 5w-30 (Gikk ikke å linke til det) Ja det er en veldig bra olje. Ifølge katalogen ligger den på 557 kr for 4 liter, og du trenger 4.3. Pluggene må du nesten bare sjekke. Hvis du ikke vet hvor lenge det er siden de sist ble skiftet. Endret 16. september 2011 av NbD Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Bor i området selv, så Bergensk fuktig vær kjenner jeg til ja Mange liker å snakke om at oljen må tåle så og så lave temperaturer, og det kan gjerne måles i viskositet. Langt værre er det å måle hvor god den er til å takle skiftene temperatur og ikke minst fukt. Småkjøring i fuktig vær er noe med det mest brutale du kan utsette en motor for. Etter masse prøving og feiling har jeg etter råd hos www.bobistheoilguy.com havnet på Royal Purple som kan handles enklest for oss Bergensere hos www.royalpurple.no Relativt dyr olje, men langt fra dyreste. Samtidig er dette en olje jeg har kjørt veldig langt med (etter anbefaling fra bobistheoilguy, opptil 1 år på bilen, med godt resultat. Så totalsummen er ganske hyggelig etter min erfaring. Min anbefaling er å bytte filter når du har kjørt halvveis på levetiden av oljen. Ang tennplugger vil jeg på generelt grunnlag anbefale bytte minst hver 50.000KM, gjerne noe oftere. Tennplugger er rett og slett en slitasjedel, uansett motor de måtte stå i. Det aner meg at plugger til din er relativt rimelig, så det er ikke mye å lure på; bytt Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Takker for alle svar. Skal sjekke ut oljene dere nevnte. Ønsker helst å handre i butikk, men det går vel kanskje greit å bestille over nett også. Angående tennpluggene så vet jeg at de ble skiftet da de, i følge serviceplanen, skulle skiftes. Når det var er jeg usikker på. Er vel like greit å bare skifte de, ja. Rundt 100-lappen vil jeg tippe. Noe mer som kan være gøy å skifte? Oljefilter har jeg liggende klart. Luftfilter skiftet jeg i dag. Kjølevæske kan kanskje være greit? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Takker for alle svar. Skal sjekke ut oljene dere nevnte. Ønsker helst å handre i butikk, men det går vel kanskje greit å bestille over nett også. Angående tennpluggene så vet jeg at de ble skiftet da de, i følge serviceplanen, skulle skiftes. Når det var er jeg usikker på. Er vel like greit å bare skifte de, ja. Rundt 100-lappen vil jeg tippe. Noe mer som kan være gøy å skifte? Oljefilter har jeg liggende klart. Luftfilter skiftet jeg i dag. Kjølevæske kan kanskje være greit? Ikke noe problem å handle fra royalpurple iallfall. Halv pris på oljen ved første kjøp, og ingen frakt. Regning kommer separat i etterkant. Jeg har handlet for noen tusinger der (har endel kjøretøy), og aldri opplevd annet enn "god knall" (nei, jeg har ingen forbindelse med disse..). Kjølevæske? Få den sjekket først, på et verksted. Ikke noe stort poeng av å bytte om den er OK. Men for all del, ikke noe negativt å bytte. Pass bare på at du bruker samme type, evt sørg for å spyle skikkelig igjennom alle steder før du evt bytter til annen type enn den som står på. Har væsken en klar og fin farge (grønn, blå eller rød) er den ofte helt OK (men få sjekket på et verksted eller kjøp deg eget måleapparat), er den noe grumset så bytter du uansett. Bremsevæske er kanskje minst så viktig (kan også måles enkelt), og evt bensinfilter. Har du pluggkabler kan det vurderes å bytte disse også, de varer ikke evig, men kan i noen tilfeller koste ganske mye, alt etter modell. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Takker igjen. Bremsevæsken er nettopp byttet i forbindelse med at jeg hadde litt problemer med bremsene. Kjølevæsken er litt vanskelig å vurdere fargen på da ekspansjonstanken ikke er like gjennomsiktig som jeg mistenker at den en gang var. Ser jeg ned i påfyllingshullet ser den relativt klar og rød ut, men som sagt; vanskelig å se skikkelig. Måleaparat kan jeg nok få lånt meg, så da er det vel ikke noe vits i å se mer på fargen. Bensinfilter og pluggkabler har jeg ikke tenkt på. Får sjekke litt. Bensinfilter virker i hvert fall ikke å være dyrt. Er det vanskelig å skifte selv? Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Takker for alle svar. Skal sjekke ut oljene dere nevnte. Ønsker helst å handre i butikk, men det går vel kanskje greit å bestille over nett også. Angående tennpluggene så vet jeg at de ble skiftet da de, i følge serviceplanen, skulle skiftes. Når det var er jeg usikker på. Er vel like greit å bare skifte de, ja. Rundt 100-lappen vil jeg tippe. Noe mer som kan være gøy å skifte? Oljefilter har jeg liggende klart. Luftfilter skiftet jeg i dag. Kjølevæske kan kanskje være greit? Ikke noe problem å handle fra royalpurple iallfall. Halv pris på oljen ved første kjøp, og ingen frakt. Regning kommer separat i etterkant. Jeg har handlet for noen tusinger der (har endel kjøretøy), og aldri opplevd annet enn "god knall" (nei, jeg har ingen forbindelse med disse..). Kjølevæske? Få den sjekket først, på et verksted. Ikke noe stort poeng av å bytte om den er OK. Men for all del, ikke noe negativt å bytte. Pass bare på at du bruker samme type, evt sørg for å spyle skikkelig igjennom alle steder før du evt bytter til annen type enn den som står på. Har væsken en klar og fin farge (grønn, blå eller rød) er den ofte helt OK (men få sjekket på et verksted eller kjøp deg eget måleapparat), er den noe grumset så bytter du uansett. Bremsevæske er kanskje minst så viktig (kan også måles enkelt), og evt bensinfilter. Har du pluggkabler kan det vurderes å bytte disse også, de varer ikke evig, men kan i noen tilfeller koste ganske mye, alt etter modell. Hvorfor skal han måle? det er jo bare for å finne ut frysepunktet. Har du rødfarget kjølevæske så kjøper du ny rødfarget kjølevæske. Enkelt og greit. Av olje kjører jeg konsekvent Carlube. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hvorfor skal han måle? det er jo bare for å finne ut frysepunktet. Har du rødfarget kjølevæske så kjøper du ny rødfarget kjølevæske. Enkelt og greit. Av olje kjører jeg konsekvent Carlube. Måle fordi det gir en indikasjon på hvor gammel den er. Ikke at det er den store utgiften å bare bytte, men er den OK så er den OK. Ofte (ikk alltid..) er dette noe som taes hvert 5.år, mens andre igjen ikke trengs å byttes (i hht serviceskjema). Om det er begrenset budsjett ville jeg heller brukt pengene på bremsevæske og oljer/filtre/plugger, så sant kjølevæsken er målt OK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå