ariel1 Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Hei,jeg er en jente som har alltid elsket å hjelpe folk, og har alltid drømt å være en av leger uten grenser. Jeg går i Vg1, og har tenkt å bli lege. Jeg har tatt P ( praktisk matte) og skal velge Fysikk og kjemi til neste år. Rådgiver i skolen min har sagt at det blir ganske vanskelig å ha fysikk når man har tatt P matte i vg1. Jeg er dårlig i matte, hadde 3 fra ungdomskolen, Jeg kan bytte til T (teoretisk matte) men då kommer eg til å slite litt. Noen ideer hva jeg kan gjøre? Og Vet du hvor vanskelig det blir å ha T matte når man har hatt P matte i vg1? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Moderatormelding endret emnetittel Trådens tittel er lite beskrivende, og har blitt endret slik at folk bedre kan se hva du søker hjelp til. Reaksjoner på moderering tas via rapportfunksjonen eller på PM, ikke som kommentar i tråden. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Forskjellen mellom de er veldig stor. Tenk deg nøye om, for du må virkelig jobbe med faget dersom du skal få gode karakter i T-matte. Sikter du på å bli lege holder det ikke å stå i matte, du må ha 5 eller bedre. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Bytt og jobb hardt med faget! Det kommer ikke til å gå bra med fysikk 1 uten T-matte. Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Hvis du strever med matte allerede på ungdomsskolenivå ville jeg droppa ideen om å bli lege. Jeg foreslår at du fortsetter med p-matten, og heller hjelper folk på områder du behersker bedre. Lenke til kommentar
Tekoppen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Hvis du strever med matte allerede på ungdomsskolenivå ville jeg droppa ideen om å bli lege. Jeg foreslår at du fortsetter med p-matten, og heller hjelper folk på områder du behersker bedre. Det er jo ikke nødvendigvis sant. Selv strøk jeg faktisk i matematikk på ungdomsskolen, men fikk toppkarakter i realfagmatte på videregående. Det har mye med holdning å gjøre. 2 Lenke til kommentar
leorat Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Nå krever vel lege R2 matte også, så som nevnt tidligere i tråden, hadde jeg funnet meg noe annet. For med tre fra ungdomsskolen, har du ikke sjangs på en bra karakter i R2, noe som du trenger for å komme inn på legestudier! Det er mulig at legestudiene kun krever R1, og da kan du eventuelt gå p-matte i første(eller T1), deretter S1 en andre og S2 i tredje, men det kommer nok til å bli tøft hvis du ikke har hatt noe av stoffet fra før. Helt personlig så hadde jeg tatt T1 og sett åssen det gikk, hvis det går helt greit, så hadde jeg gått for S1, gikk det bra R1! Hvis ikke så kan du vel hoppe av innen høstferien, og ta P-matte! PS: S1 og S2, tilsvarer R1, hvis dette var uklart! Lenke til kommentar
Tekoppen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Lege krever S1 og S2, eller R1. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Faglig sett ville jeg si R1 er veldig lik S1 og S2. R1 går dog fortere frem, da mye av det som tas i S2 tas allerede i R1, samtidig med ting fra S1 + Mye nytt. (Noen ting i S2 kommer ikke i R1, blant annet statistikk). Lenke til kommentar
arejensen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg var ikke særlig dyktig på matte på ungdomsskolen, men endte opp med å ta 3mx, 3fy og ekstrakurs i differensiallikninger og fikk to 5 og en 6. På den tiden var det de tyngste "tall-fagene" en kunne ta. Det handler mye om å få dyktige lærere, men viktigst av alt er egen innsatsvilje. Er vel kanskje en klisjè, men tror det er den indre driven som er viktigst. Når det er sagt, endte jeg opp med å gå en annen vei, nemlig siviløkonom, og planlegger en doktorgrad. Uansett hvilken vei du velger vil sannsynligvis matematikken hjelpe deg, og da ikke bare på grunn av de praktiske ferdighetene, men den logiske tenkemåten du må tilegne deg. Med få unntak krever alle disipliner gode evner til å tenke logisk og strukturert, og for min del var det kun naturfagene som stimulerte det hos meg på vgs. Lykke til uansett hva du velger! :-) 3 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Veldig uenig det noen sier. Det går helt fint å ta fysikk 1, selv om grunnlaget ditt er 1P. Fysikk handler mest om forståelse, og ikke mattekunnskaper. Dette baserer jeg på mine egne erfaringer etter å ha hatt fysikk 1-fikk fem. For å bli lege må du ha S1 og S2, og for å gjøre det bra i disse trenger du ikke 1T. Velger du R1, så sliter du veldig om du bare har 1P som grunnlag. Men har du som mål å bli lege i Norge, så holder det ikke med tre i matte. I alle fall i 1P, så bør man klare en femmer/sekser for at legestudiet i det hele tatt skal være realistisk. S1/S2 er nemlig mye vanskeligere enn 1P. Men dette kan du klare om du jobber ordentlig. Matte handler nemlig ikke om hva du er født med, men hva du orker å gjøre. Jobber du godt oppnår du et godt resultat, så alt er opp til deg:) Lenke til kommentar
leorat Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 correct me if i'm wrong, men tror ikke du kan ha R1, med P1 som grunnlag! Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 correct me if i'm wrong, men tror ikke du kan ha R1, med P1 som grunnlag! Du kan ta det, jo. Men du har selv ansvar for å kunne det du trenger for R1-kurset. 2 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Klarer du ikke t-matte vil du slite enormt også i kjemi og fysikk. Sannsynligheten for å gjøre det skarpt i realfag hvis du ikke klarer matematikk er liten. Høres ikke ut som om legestudiet er spesielt realistisk. Lenke til kommentar
ariel1 Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Jeg ELSKER bare å hjelpe folk, og kommer til å gjøre hva som helst for å bli lege, eg SKAL klare det! jeg har byttet til T matte nå. Jeg bar bare to spørsmål 1: gjelder alderspoeng for medisin studie? 2: hvis jeg studere i utlandet, blir det veldig vanskelig økonomiske? Har ikke lyst å få hjelp av foreldrene mine når jeg studerer i utlandet. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Veldig uenig det noen sier. Det går helt fint å ta fysikk 1, selv om grunnlaget ditt er 1P. Fysikk handler mest om forståelse, og ikke mattekunnskaper. Dette baserer jeg på mine egne erfaringer etter å ha hatt fysikk 1-fikk fem. For å bli lege må du ha S1 og S2, og for å gjøre det bra i disse trenger du ikke 1T. Velger du R1, så sliter du veldig om du bare har 1P som grunnlag. Men har du som mål å bli lege i Norge, så holder det ikke med tre i matte. I alle fall i 1P, så bør man klare en femmer/sekser for at legestudiet i det hele tatt skal være realistisk. S1/S2 er nemlig mye vanskeligere enn 1P. Men dette kan du klare om du jobber ordentlig. Matte handler nemlig ikke om hva du er født med, men hva du orker å gjøre. Jobber du godt oppnår du et godt resultat, så alt er opp til deg:) Man klarer ikke fysikk 1 hvis man ikke klarer 1T. Du klarte fysikk 1, du ville ha klart 1T. Fysikk 1 ville uten tvil vært lettere for deg hvis du allerede hadde tatt 1T. S1 ville vært lettere for deg hvis du allerede hadde tatt 1T. Det er ingen snarvei å velge P matte hvis man skal ha realfag. Hva du fikk i fysikk er egentlig irrelevant her ettersom vanskelighetsgraden på karakter i dette faget varierer noe helt sinnsykt fra lærer til lærer. Noen lærere legger vekt på det teoretiske og faget blir mer et lesefag, andre gjør det til et rent mattefag med vanskelige nok oppgaver til at man må skjønne teorien grundig for å i det hele tatt få til oppgavene. Jeg fant etter jeg var ferdig med fysikk 1 ut at min fysikk lærer hadde drysset på med en del fysikk-olympiade oppgaver på prøvene våre gjennom hele året. Kult det, problemet var bare at de som oftest var de enkle oppgavene. Endret 17. september 2011 av Tensai Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Du har sikkert rett i at man ikke klarer fysikk 1 om man ikke klarer 1T. Poenget mitt var at det du lærer i 1T ikke er avgjørende for karakteren i fysikk 1. Kjenner flere som fikk tre/fire i 1T, men som klarte 5 i fysikk. Disse er egentlig veldig flinke, men litt late. Korrekt sagt: Du trenger en bra forståelse for å gjøre det godt i fysikk. Jobber du godt med 1T og likevel sliter, så gjør du det nok også i fysikk. Det er stor forskjell på å få dårlig karakter i et fag, fordi man enten er lat eller har problemer/dårlig forståelse i faget. Håper du er litt mer enig med meg nå, Tensai! Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Jeg ELSKER bare å hjelpe folk, og kommer til å gjøre hva som helst for å bli lege, eg SKAL klare det! jeg har byttet til T matte nå. Jeg bar bare to spørsmål 1: gjelder alderspoeng for medisin studie? 2: hvis jeg studere i utlandet, blir det veldig vanskelig økonomiske? Har ikke lyst å få hjelp av foreldrene mine når jeg studerer i utlandet. Du trenger ikke å bli lege for å hjelpe folk, men lykke til. 1. ja 2. Nei du får det lettere økonomisk med tanke på at du får norsk studielån. Endret 18. september 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Fysikk 1 krever ikke særlig mye matematikk. Det er et veldig teoretisk fag, og få matematiske problemer. Fysikk 2 er mye mer krevende, og det trengs en mattekunnskap som ikke er nødvendig i fysikk 1. Og det er kun fysikk 1 som trengs til medisin. Men det er bra du har byttet! Det er massevis av fag du skal gjennom for å nå målet ditt, og jo tidligere du klarer å danne deg gode arbeidsvaner og holdninger, desto bedre! Rent tull at du MÅ være flink i matte for å være god i realfag. Kjenner flere som var flinke i både fysikk og kjemi, som ikke var så flinke i matte. Selvfølgelig er det smart å innarbeide en viss matteforståelse, uansett. Lykke til! Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 8. januar 2016 Del Skrevet 8. januar 2016 Her var det mye piss, jeg har ikke vært inne på denne siden, men jeg måtte logge inn for første gang på 10 år tror jeg for å svare. Aner ikke hvor langt trådstarter har kommet - men en ting er sikkert: DU KAN HVIS DU VIL! Jeg gikk yrkesfag og hadde 3 i snitt på videregående. Etter å ha falt fra 6 til 5 i kjemi, og kruset gjennom biologi 1 og fått 6'er, har jeg nå bøttet på med fag for å jobbe og heve snittet mitt. Matematikken var min sterkeste side i kjemi 1, og jeg elsket likevekt, ligninger, syrer og baser, og disse greiene der. Har nylig startet med kjemi 2 og elsker det, og skjønner matematikken. Samme greia i fysikken, det er bare å jobbe og være motivert, så klarer man det. Vet du hva? Jeg gikk ut med 2 og 3 i P-matte. Så alle som sier at du skal drite i Legestudiet, selv om du har ett par dårlige karakterer - gi langt faen i dem, og jobb for det DU brenner for. Jeg har skyhøy motivasjon, noe som gjør at jeg har klart kjemi veldig bra (Var sykt nært 6ern sa sensor), noe som gir meg troa på at selv om jeg fikk 2 og 3 i 1p og 2p, så klarer jeg sansynligvis 5 eller 6 i T. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå