familiepå5 Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Det er jo en evig runddans dette med firmabil, privat bruk, skatt osv. Jeg har vurdert en brukt firmabil med ganske høy listepris, som ville ført til veldig høy beskatning ved privat bruk, men den har nå en overkommelig kjøpspris. I den forbindelse lurte jeg på om noen kunne uttale seg om følgende løsning er gjennomførbar og eventuelle negative sider. Kan man opprette et selskap, enten enkeltmannsforetak eller AS hvis det fungerer bedre, som via egenkapital og lån kjøper den aktuelle bilen. Videre leies den ut til firmaet jeg jobber for eksempel for 45000+mva hvor den disponeres fritt i arbeidstiden inkludert drivstoff og vedlikehold opp til en viss km pr. år. Videre leies den ut til meg selv privat på kveldstid for for eksempel 10000+mva. Da vil selskapet bli momsregistrert og få igjen moms på utgifter. Håper det er noen som har tanker rundt dette! Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Poenget er at den må kjøpes av deg som privatperson hvis du skal bruke den privat.. Mange som kjøper firmabilen av firmaet når den er avskrevet, og så kjører på kilometer på jobb. Lenke til kommentar
familiepå5 Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Poenget er at den må kjøpes av deg som privatperson hvis du skal bruke den privat.. Mange som kjøper firmabilen av firmaet når den er avskrevet, og så kjører på kilometer på jobb. Takk for svar! Men hvorfor må den kjøpes privat? Kan jeg ikke leie den privat av det firmaet som jeg har opprettet og som eier bilen?? Ev. hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Kan jeg ikke leie den privat av det firmaet som jeg har opprettet og som eier bilen?? Ev. hvorfor ikke? Da kan det firmaet i alle fall ikke være et enkeltpersonforetak, da er du nødt til å følge reglene om privat bruk av næringsbil (som stort sett er lik firmabilskattereglene, med et viktig unntak, se under). Jeg vil også tro det eksisterer lignende regler for aksjeselskap, om personen selskapet "leier ut" bilen til er enten ansatt (da må jo vanlige firmabilregler gjøres gjeldende) eller aksjonær i selskapet, nettopp for å forhindre slike skatteunndragelser. Det som kan være verdt å regne nærmere på er reglene for privat bruk av næringsbil, og da helt konkret unntaket fra hovedregelen (hovedregel=vanlig firmabilskatt-beregning) som sier at den samlede fordelen av bilbruken (dvs beløpet du må skatte av) ikke skal overstige 75% av de regnskapsførte bilutgiftene. Dette kan slå gunstig ut, om bilutgiftene ikke er veldig høye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå