Gå til innhold

Er media i Norge for venstrevridd?

Anbefalte innlegg

Oppsummert: Negativ reklame er bedre enn ingen reklame.

Det er absolutt ikke alltid sannt. Blandt annet var det vel en osteprodusent i Norge som fikk smake på det en liten stund for noen år siden etter at det ble kjennt hvordan de tvang butikkene til å kunn selge deres prudukter eller "gjemme bort" konkurenter.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det vet jeg ikke.. Meg bekjent er de fleste mediehusene i Norge aksjeselskaper og dermed eid av en hel haug med mennesker med mange og ofte motstridende interesser. Den eneste interessen man trygt kan anta at de deler er interessen for at aksjeselskapet de eier aksjer i skal tjene penger. Så fortsatt er det sånn at de vurderer et uttalt høyrevridd medium som for risikabelt.

Kannibalisering kan være et problem, men i og med at lite eller ikke noe hindrer nyetablering i markedet ville det komme en ny aktør med tilbudet hvis noen vurderte at etterspørselen var stor nok.

Kjenner du til aksjeselskaper, noe du ikke gjør. Da ville du visst at de som faktisk har makten er de som har store eierandeler, og det er få personer. Mange av eierene i forskjellige mediebedrifter har ikke en gang finansielle interesser, men selv de som har finansielle interesser har ingen interesse av å ta stor risiko for å lage en ny mediekanal. Den kan feile, det er en dyr investering, og den vil ta seere fra deres orginale kanal.

De som vil være interesert er de som ikke har eierandeler i det norske markedet. Det er hovedsakelig norske millærdærer og utenlandske investorer. Utenlandske investorer kjenner ikke det norske markedet særlig godt og millærdærer er ikke interesert.

Igjen misforstår du poenget fullstendig. Jeg sier ikke at en bestemt aktør ville komme med det, jeg sier at noen ville komme med det. Og var det noen som kom med X-box? Ja, det var det visst. Det illustrerer bare poenget mitt ytterligere.

Dårligste argumentet hitill. Selvfølgelig må jeg finne et suksessfult eksempel, når jeg skal vise at de er dumt å dømme en ide til døden, fordi noen andre burde ha gjort det tidligere.

Markedet for Xbox startet ikke i 2001, men det var da den først ble gitt ut. Ikke bare det, men den var langt ifra perfekt i starten, og møtte noen problemer. Din ide om at markedet, og spesielt et lite marked som Norge alltid vet best er bare tull.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at jeg ikke kjenner til aksjeselskaper? Det du sier henger jo ikke sammen i det hele tatt.

Jeg sier på ingen måte at markedet er perfekt og at markedet alltid vet best, jeg sier heller ikke at det aldri vil komme en mer høyrevridd avis eller tv-stasjon, jeg bare konstaterer at det ikke er noen ennå og kommer med hypotesen om at det er fordi at potensielle investorer vurderer markedet som for lite. Du kommer med en alternativ hypotese om at alle potensielle og nåværende mediainvestorer er klar over at markedet er der men velger å ikke dekke det fordi de synes det å holde mediene i Norge venstrevridd er viktigere enn å tjene penger. Så får folk velge hvilken av hypotesene de velger å tro på.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at jeg ikke kjenner til aksjeselskaper? Det du sier henger jo ikke sammen i det hele tatt.

Jeg sier på ingen måte at markedet er perfekt og at markedet alltid vet best, jeg sier heller ikke at det aldri vil komme en mer høyrevridd avis eller tv-stasjon, jeg bare konstaterer at det ikke er noen ennå og kommer med hypotesen om at det er fordi at potensielle investorer vurderer markedet som for lite. Du kommer med en alternativ hypotese om at alle potensielle og nåværende mediainvestorer er klar over at markedet er der men velger å ikke dekke det fordi de synes det å holde mediene i Norge venstrevridd er viktigere enn å tjene penger. Så får folk velge hvilken av hypotesene de velger å tro på.

Nå bygger du opp stråmenn.

Jeg sa ingenting om at visste om markedet eksisterer eller ikke. Jeg bare sa at markedet er der, og at årsaken til at de ikke invisterer er fordi de har ingen interesse av å gjøre det, ikke fordi det ikke finnes et market. Mediebedriftene vil ikke skade sine egne kanaler og noen av aksjeeierene er der utelukkende for å holde media venstrevridd.

De som ikke har eierandeler og ønsker en slik kanal ser

1. Markedet er for lite, så inntektpotensialet er for lite. Det betyr ikke at de vil tape penger

2. De har lite kunnskap om norske media, og uten kunnskap vil invisteringen gå dårlig.

Ergo, om en med kunnskap og interesse lager en ny slik kanal, så er det god sjanse for at det går bra.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...