Gå til innhold

Er media i Norge for venstrevridd?

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg rimelig sikker på at du er enig med meg i at de som skriver om fotball og været og hva som går på tv-en kan stemme på hva de vil uten at det betyr stort for den innflytelsen de har på lesernes politiske ståsted
Ikke prøv å tillegge meg meninger jeg ikke har. De fleste temaer har et politisk aspekt. For fotballen kan det for eksempel være om lønnsnivået til spillerne, menneskehandel, offentlig støtte eller hvor mye plass sporten får i media.

Andre temaer som de som ikke er rene politiske journalister kan skrive om kan være innvandring, kriminalitet, helsestell, eldreomsorg, reguleringsplaner, næringsutvikling, arbeidskonflikter, etc, etc. Det er klart dette blir påvirket av journalistenes politiske ståsted, det er ikke bare på Stortinget man har politikk.

Spørsmålet blir avslutningsvis om jeg hadde grunnlag for å kalle deg for en løgner? Din påstand var som følger:
Dette forumet er nok mye nærmere å representere folkemeningen enn det man får presentert av venstrevridd media i Norge.

Vi kan først se på en ekstra undersøkelse i forbindelse med denne, nemlig en tråd fra dette forumet hvor en del av medlemmene har stemt over hva de vil stemme. Her får Venstre, Høyre og FrP totalt 74% av stemmene (om jeg har telt riktig), altså et resultat som ligger laaangt fra valgresultatet vi fikk i går.

For det første er det ingen som tar en politisk undersøkelse med selvrekruttering over nettet seriøst. Ellers så ble valgresultatet for disse 3 partiene 45,7%, mens 26,6% av journalistene støtter dem. Om man bare ser på partiene på høyresiden, Frp og Høyre, så får disse 56,8% på forumet, 39,4% i valget og 14,2% blandt journalistene.

Selv om man godtar en tvilsom nettundersøkelse mener jeg derfor at jeg har mine ord i behold om at dette forumet er mer representativt for befolkningen enn journaliststanden.

Din påstand er altså totalt på jordet uansett hvordan det forholder seg i media. Men, vi har også sett at både blant journalister som jobber på Stortinget (altså de som jobber med rikspolitikk), og i redaksjonene i norrges største aviser, så er det en tendens som ligger veldig nært sentrum, men med noe vekt mot høyre i begge tilfeller.

Bør jeg så beklage? Vel, jeg tror deg på at du ikke løy, så ja, jeg beklager at jeg kalte deg løgner. Derimot tror jeg du var uinformert. Jeg håper nå at jeg har informert deg. Hvis ikke er du selvsagt velkommen til å svare enda en gang!

Folk som tror de kan belære meg har en stygg tendens til å dumme seg ut. Tror det vil være lurt av deg å endre taktikk.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Hadde vi hatt ett norsk fox news hadde man hatt et høyre-vridd tull , til å kontre tullet til norsk-venstre vridd media. Etter å ha analysert det meste i media. Pøver de alltid å hysje ned venstre skandaler mens skandaler på høyresiden blir blåst opp i dimensjoner.

BBC for eksempel er også ventrevridd og viser tydelig støtte til engelske labour party.

Selv om de venstrevridde prøver å motarbeide høyresiden, er høyresiden likevel ganske stor i Norge.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nå var det vel en av medias egne representanter som sa det best: Det er ikke media som heller mot venstre, det er folk flest som heller mot høyre.

Hvordan forklarer du da at det er borgerlig flertall blant norske politiske journalister OG at flere av de store, norske avisene støtter borgerlige partier på lederplass ved valg?

Noen ganger får jeg en følelse av at mange av dere ikke er interessert i fakta i det hele tatt - bare å prate med folk som allerede er enige med dere. Når det så dukker opp en som er uenig, og refererer til fakta (her representert gjennom både en forskningsrapport og en gjennomgang av lederartikler), så kommer det sånt som dette - at på til uten kilde!

Kjære LightSabre: Les hva jeg har skrevet, bruk litt tid på det, og sett deg inn i det. Så kan du svare, men forsøk å finn hull i argumentasjonen i stedet for å bare komme med sånne latterlige vitser som dette. Det du skriver her tilsvarer at jeg hadde skrevet at "uansett hva dere sier så er jorden flat". Det er ingenting. PRØV IGJEN!

Edit: jeg kommer forresten ikke til å svare igjen før i morgen, men jeg anbefaler alle dere som faktisk mener at media er venstrevridd til å forsøke å bevise det. Kom gjerne med eksempler, finn en undersøkelse som er ferskere enn den jeg refererer til, et eller annet! Bare ikke slikt tull som dette her.

Grunnen til at folk ikkje hører på deg er fordi det er lite hjelp i å komme med forskingsraporter når folk opplever at media er venstrevridd når dei leser atikklene deira. Om eg nå hadde forska i ti år og funne ut at alle jurnalistar elsker leverpostei, og når dei reiser i butikken tar dei alltid ein boks med leverpostei i handlekorga, hjelper det lite på folk sitt syn på saken, fordi folk ser i arikklene deira at dei har ei negativt syn på leverpostei. Då vil personen tru at jurnalistane har eit negativt syn på leverpostei, uansett om det i ettertid viser seg at dei elsker det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Av dette høyre-orienterte forumet,
Dette forumet er nok mye nærmere å representere folkemeningen enn det man får presentert av venstrevridd media i Norge.

Det er jeg svært usikker på. Høyresiden er overrepresentert etter mitt personlige syn.

Er media i Norge tydelig venstrevridd?

Det kan hende at en del journalister ligger i sentrum eller litt til venstre. Jeg kunne ramse opp mange jeg mener ligger til Høyre for sentrum hvor man finner noen på Tv2. I tillegg er lederen av Kampanje klart høyrevridd etter mitt syn.

Man kan gjerne si det slik

Noen journalister ligger i sentrum eller litt til venstre, mens de fleste betydelige medie bedriftene som Aftenposten, Vg, Bergens Tidene, Stavanger Aftenblad, Haugesunds Avis, Tv2 plasserer seg klart til høyre i det politiske landskapet.

Jeg vurderer Dagbladet som en uavhengig sentrum avis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I fremtiden vil jeg anbefale deg å lese før du skriver, det sparer oss for en del tull. I tillegg vil jeg anbefale deg å gå inn på Retriever som er en database for gamle aviser. Den ligger online, og fra et bibliotek kan du sikkert få gratis tilgang. Sjekk litt opp i feks hva de ulike avisene skriver på lederplass på valgdagen.

:thumbup:

Glimrende innlegg.

Lenke til kommentar

De fleste temaer har et politisk aspekt. For fotballen kan det for eksempel være om lønnsnivået til spillerne, menneskehandel, offentlig støtte eller hvor mye plass sporten får i media.

Ja dagbladet er jo full av artikler fra deres sportsjournalister som fordømmer FRP's fotballpolitikk. For ikke å snakke om omtalen av de seneste dype politiske debattene i Big brother og Paradise hotell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om vi skal ta denne konkrete saken, så skal ikke jeg si at den ikke ble rapportert uproposjonert, det har jeg ikke oversikt over (og heller ikke du vil jeg tro), men jeg vil tro at det er noen grunner til at den ikke fikk like stor oppmerksomhet som Adecco-saken, hvor hovedårsaken var at det var kommunen selv som hadde rapportert disse i mai, og allerede ordnet opp i det. Ergo var ikke saken like alvorlig som Adecco-saken, selv om tallet 24 000 høres mye ut. Jeg tror også mange i media var forsiktig fordi det var den tidligere ordførerkandidaten for Høyre i Trondheim som i dag jobber i tilsynet som anmeldte forholdet valgte å gjøre dette bare dager før valget - det var med andre ord et åpenbart politisk grep fra han å vente til nå med å dra frem dette. En lignende sak er hvordan budsjettet i Bergen ikke ble godkjent av fylkesmannen, og i stedet for å endre det, så valgte vårt Høyre-dominerte byråd å anke det inn til staten. Svaret kom like før valget, og var negativt. Ergo var flere års budsjetter for Bergen ulovlige. Dette ble det imidlertid likevel ikke en stor sak ut av - hvorfor det? Av samme grunn som i Trondheim: Media var redd for å bli en stemplet på en side (noe de selvsagt ble), og mye av lovbruddene lå et godt stykke bak i tid. Dessuten var både Tronheims-byrådet og Bergens-byrådet flinke til å gå raskt ut å love bedring. Alltid en vinner.

Saken Trondheim vs Bergen hvor det jukses med budsjettene er meget gode eksempler på Høyrevridningen i media på de siste valgdagene.

1. For det første hadde Trondheim bedt om en gransking allerede i mars og var i ferd med å rydde opp.
  2. I Oslo nektet byrådet en tilsvarende gransking. Det fikk altfor lite oppmerksomhet. Svært alvorlig at det dysses ned av media.
  3. For en økonom er det meget alovrlig at det trikses med budsjetter. Gjøres det i private firmaer er det ofte gjenstand for gransking av Riksrevisjonen og kan i alvorlige tilfeller ende med fengsel.

I partiutspørringene ble det svært mye fokus på Trondheim og lite fokus på Oslo som la lokk på en gransking (en fare for demokratiet spør du meg) og budsjettriksingen i Bergen ble nesten ikke nevnt.

Der er noen som bør ta av seg skylappene på dette forumet. Jeg venter i spenning på når argumentene er uttømt og denne tråden ender med personangrep.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Av dette høyre-orienterte forumet,

Det er jeg svært usikker på. Høyresiden er overrepresentert etter mitt personlige syn.
Joda, det er sikkert en overrepresentasjon av høyresiden her, men problemet er at underrepresentasjonen av høyresiden blandt journalister er enda større. Derfor ligger dette forumet nærmere snittet av befolkningen selv om forumet ligger til høyre.
Lenke til kommentar
For ikke å snakke om omtalen av de seneste dype politiske debattene i Big brother og Paradise hotell.
Selv om du sikkert synes du var morsom så er klare politiske aspekter ved å fylle media med slikt tull istedenfor reelle nyhetssaker. Se bare på hva Berlusconi putter i media i Italia, vil du si det ikke er en politisk agenda?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Joda, det er sikkert en overrepresentasjon av høyresiden her

Bra at du innrømmer det. Jeg har mange ganger følt meg som en enslig sosialdemokratisk svale her inne.

men problemet er at underrepresentasjonen av høyresiden blandt journalister er enda større. Derfor ligger dette forumet nærmere snittet av befolkningen selv om forumet ligger til høyre.

Det er nok en for bastant konklusjon på altfor tynt grunnlag slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tv2 ? Når de venstrevridde eier en del av det? pøh Tv2 er blitt venstrevridd.

Men det har ingen ting å si når Tv2s Oddvar Stenstrøm er svært høyrevridd, aggressiv og overfaldisk i sine spørsmål etter mitt syn.

Jeg vet ikke om det var han eller andre som valgte bort et lite lovlig parti som Rødt i partilederdabatten.

Ble det valgt bort fordi det var rødt eller fordi det var lite?

Begge ting er like alvorlig etter mitt syn.

Personer som Oddvar Stenstrøm er en direkte fare for demokratiet om det er han som holder lovlig valgte små norske partier ute av debatten.

Oddvar Stenstrøm er en tragedie for Tv2 og hans tendensiøse holmganger er heldigvis borte fra Tv2.

Det er en enda større tragedie at han fikk gjeninntreden på Tv2 i valgkampens innspurt.

Nå kan man kontre med at det er udemokratisk å holde ham borte fra media. Men noen kunnskaper må man da kunne forvente av en politisk utspørrer på landets nest største Tv stasjon.

Hans politiske utspørringer er mer show enn politiske utspørringer. Heldigvis ser det ut til at han har lært seg å ikke avbryte dem som svarer så ofte, ihvertfall denne gangen.

Lenke til kommentar

Noen journalister ligger i sentrum eller litt til venstre, mens de fleste betydelige medie bedriftene som Aftenposten, Vg, Bergens Tidene, Stavanger Aftenblad, Haugesunds Avis, Tv2 plasserer seg klart til høyre i det politiske landskapet.

Ja, hvis du stemmer Rødt så er nok de fleste aviser til høyre for deg.

Men ut fra en normal politisk skala er de på venstresiden. Dvs. Ap/SV.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Angående Trondheim-saken:

Etter valget får pressen tak i anmeldelsen og det viser seg at det er de private vikarbyråene som står bak de fleste og groveste lovbruddene:

Anmeldelsen av Trondheim kommune viser at de groveste kjente lovbruddene som er anmeldt, er knyttet til private vikarbyrå.

Kilde: Adresseavisen

Sorry, men hele denne saken virker som en godt regisert drittpakke. Det leveres inn en anmeldelse som er hemligstemplet noen dager før valget. Kommunen får ikke se den og kan dermed ikke forsvare seg ovenfor påstandene. To dager etter valget får pressen tak i anmeldelsen og det viser seg at det er de private som er de største synderne. Vel, en kan ihvertfall ikke hevde at venstresiden har fått spesialbehandling i dette tilfellet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Personer som Oddvar Stenstrøm er en direkte fare for demokratiet om det er han som holder lovlig valgte små norske partier ute av debatten.
Så du mener han burde hatt med DLF og Kristelig Samlingsparti?

Ja hvorfor ikke?

Ja, hvis du stemmer Rødt så er nok de fleste aviser til høyre for deg.

Jeg stemmer Ap. Mitt alternativ er Venstre.

Du er jo komplett idiot...

Nå er det snart på tide at jeg oppretter mitt eget forum (gjort på noen timer) der kun personer som er registrert med fullt navn vil få adgang.

Etter valget får pressen tak i anmeldelsen og det viser seg at det er de private vikarbyråene som står bak de fleste og groveste lovbruddene:

Anmeldelsen av Trondheim kommune viser at de groveste kjente lovbruddene som er anmeldt, er knyttet til private vikarbyrå.

Sorry, men hele denne saken virker som en godt regisert drittpakke. Det leveres inn en anmeldelse som er hemligstemplet noen dager før valget. Kommunen får ikke se den og kan dermed ikke forsvare seg ovenfor påstandene. To dager etter valget får pressen tak i anmeldelsen og det viser seg at det er de private som er de største synderne. Vel, en kan ihvertfall ikke hevde at venstresiden har fått spesialbehandling i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ganske graverende når:

1. Budsjettjuks dysses ned i Bergen.
  2. Byrådet i Oslo nekter tilsvarende gransking som i Trondheim

Har vi med kriminelle politikere på Høyre siden å gjøre? Hvor uavhengige er våre valg når slike ting kommer til overflaten dager før valget og blir hovedsaken i to partilederdebatter? Er vi bare mer utspekulerte her i landet i forhold til land vi helst ikke vil sammenligne oss med.

Triksing med budsjetter er som nevnt svært alvorlig når det gjelder private firmaer. Riksrevisjonen kobles da ofte inn og det kan ende med fengsel. Triksing med budsjetter og selvangivelse er svært alvorlig i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...