Simen1 Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Det har vært eksplosjon og brann i motorrommet til hurtigruta 15.09.2011 Dagen etter, 16.09.2011, er det overhengende fare for at den kantrer. Siden det ikke er opprettet noen tråd for det ennå så starter jeg denne. Følg med live her Hadde det ikke vært en idé å prøve å forhindre kantringa ved å sikre den til kaia ved å stramme opp en rekke kraftige ankerkjettinger og forankringstau? Det er sikkert en del heftige wire som skal til, men det er vel verd et forsøk? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Tror ikke man har mye å stille opp med mot 11.000 tonn.. Det som derimot overrasker meg er at de ikke ønsket å sende noen inn i natt når det var 16 grader krengning, men når det er 21.etellerannet, som er over kritisk punkt - da skal de jaggu sende inn noen luringer. Lenke til kommentar
Grannystyle Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Tror nok at om den kantrer er det stor kjangs for at hele kaia ryker i sammeslengen, så å forankre er kanskje en litt dårlig ide, men så at de har fått på plass en kran og supplybåt skulle også komme. Men for håpe at det får tetta hullene med mer en pressening (så det hadde fått nye plater til å dekke) så for vi håpe at de nye pumpene får ut all vann og at den tilslutt stabiliserer seg Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Kaia har ikke nubbesjans til å stå imot kreftene som er i sving når båten kantrer. Blir som å stoppe et tog med en tråsykkel. Fun fact: Min mor ble intervjuet av Aftenposten, da hun stod på kaia klar til å gå ombord båten for en ukes ferie. Dårlig timing, gitt. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Har tenkt det samme selv, men vil tro det er flere problemer. Man må ha en svært kraftig wire. Ryker en wire i nærheten av folk kan utfallet blir svært ille. Man må ha festepunkt. Det vil være vanskelig å finne sterke nok festepunkt både på land og på skipet. Overbygget, som er det beste å feste i for å forhindre at skipet kantrer, må være sterkt nok til å kunne "bære" mye av vekten fra andre deler av skipet. Jeg leste at overbygget ikke var særlig sterkt. Blir spennende å se om de klarer å rette opp skipet. Edit: Én wire er kanskje "litt" lite. Endret 16. september 2011 av A H P Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Ja, det overrasket meg også. Men 11000 tonn, det er ikke snakk om å løfte den opp av sjøen med kran, men å forhindre videre krengning. Alle monner drar. Bare å få krenget den tilbake med noen få grader vil hjelpe enormt på sikkerheten. Det kan være snakk om 100-1000 tonn eller noe sånt. I følge denne tabellen kan én enkelt wire på 52mm holde 28,5 tonn normallast i daglig bruk og har en minste bruddstyrke på 142 tonn. Finner man nok gode forankringspunkter (pullerter er gjerne godkjent for 50-100 tonn hver), kaipåler i stål/betong osv) så burde det være lett å få strammet opp skipet tilsvarende hundregvis og kanskje tusenvis av tonn drakraft. På skipet er nok livbåtkranene og "øynene" i rekka øverst på selve skroget (der sjøsprøyten skal renne ut) beste plassering for wire. Det er forresten flaks at det er nesten flatt hav. Endret 16. september 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 En metafor for Norges nåværende tilstand. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Situasjonen er under bedring. I morges krenget skipet 21,7 grader. Nå krenger det 17 grader. Noe som forsåvidt også kan sees på som en metafor for Norges tilstand før og etter kommunevalget. 1 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Ja, det overrasket meg også. Men 11000 tonn, det er ikke snakk om å løfte den opp av sjøen med kran, men å forhindre videre krengning. Alle monner drar. Bare å få krenget den tilbake med noen få grader vil hjelpe enormt på sikkerheten. Det kan være snakk om 100-1000 tonn eller noe sånt. I følge denne tabellen kan én enkelt wire på 52mm holde 28,5 tonn normallast i daglig bruk og har en minste bruddstyrke på 142 tonn. Finner man nok gode forankringspunkter (pullerter er gjerne godkjent for 50-100 tonn hver), kaipåler i stål/betong osv) så burde det være lett å få strammet opp skipet tilsvarende hundregvis og kanskje tusenvis av tonn drakraft. På skipet er nok livbåtkranene og "øynene" i rekka øverst på selve skroget (der sjøsprøyten skal renne ut) beste plassering for wire. Det er forresten flaks at det er nesten flatt hav. De øynene kalles halegatt, men de er kun laget for å kunne ha trosser igjennom. Jeg kan ikke forestille meg at de er kraftige nok til å bære flere 100 tonn. Uansett er det vel heller ikke noen sertifisering på disse, og da tar man ikke sjansen på om det går bra eller ikke. Livbåtkranene(davitene) har en sertifisering, men om det er nok til å holde skipet stabil når vekten de må bære er ukjent, tviler jeg på. Altså, det er for mye usikkert til at det er verdt å sette liv og helse på spill for et skip. Jeg vil anta at disse forslagene allerede har kommet flere ganger, da idéen er god, men blir litt mer avansert enn det egentlig hørtes ut som. Nå ser det jo ut til at det kommer mer vann ut enn inn, så det er jo godt mulig at dette går bra uansett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 De øynene kalles halegatt, men de er kun laget for å kunne ha trosser igjennom. Jeg kan ikke forestille meg at de er kraftige nok til å bære flere 100 tonn. Uansett er det vel heller ikke noen sertifisering på disse, og da tar man ikke sjansen på om det går bra eller ikke. Selv bare noen titalls tonn per hull ville kjøpt de tid. Sertifiseringen er neppe prioritert nå. Det er snakk om en redningsoperasjon, ikke normal driftstilstand. Her gjelder det å berge det som berkes kan. Om det så skulle bli noen skader på og rundt halegattene så er neppe det noe å snakke om i forhold til kostnadene ved at skipet kantrer. Men nå ser det uansett ut til å ha løst seg på andre måter. Livbåtkranene(davitene) har en sertifisering, men om det er nok til å holde skipet stabil når vekten de må bære er ukjent, tviler jeg på. Jeg snakket ikke om at de alene skulle holde skipet stabilt, men at de skulle bidra til stabiliteten. Med en krengning på 21,7% som i morges telte garantert hvert tonn med bidrag i riktig retning. Altså, det er for mye usikkert til at det er verdt å sette liv og helse på spill for et skip. Jeg vil anta at disse forslagene allerede har kommet flere ganger, da idéen er god, men blir litt mer avansert enn det egentlig hørtes ut som. Det er godt mulig. Heldigvis ser det ut til å gå rette veien. Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Sertifisering er fortsatt relevant grunnet eventuelle forsikringsutbetalinger. Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Video fra når Nordlys legger til havn Live Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 http://www.dagbladet.no/2011/09/16/nyheter/nordlys/ulykke/18174824/ FRAMGANG: Innsatsleder Borge Amdam har gode nyheter om framgangen i redningsarbeidet. MS Nordlys har nå en slagside på kun ti grader, ned fra 21,7 på det verste. Man håper å stabilisere skipet på sju-åtte grader før midnatt. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Off-topic, men bare jeg som har problemer med forumet nå? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Litt av en illustrasjon av valgresultatet i Ålesund, høyresiden gikk kraftig opp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Sertifisering er fortsatt relevant grunnet eventuelle forsikringsutbetalinger. Nei. Forsikringsselskapene vil betale minst mulig og verdsetter derfor høyt kreative tiltak for å berge verdier. Man er faktisk pliktig å forsøke å redusere skadeomfanget så godt man kan. Gjør man et åpenbart dårlig forsøk på å berge verdier kan faktisk forsikringsutbetalingen bli avkortet. Forsikringsselskapet kommer til å bruke store ressurser på å finne blant annet slike grunner for avkorting. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Vil tro at både forsikringsselskap, redningspersonell og hurtigruten hadde satt opp et sikringssystem med stropper dersom det hadde vært mulig. Men hadde de satt opp et slikt system kunne det ikke vært folk på kaien? Jeg har sett nok Hollywood-filmer til å vite at alle som er på kaien når en slik stropp ryker vil bli delt i to. Fra spøk til alvor, problemstillingen er vel relevant. Må det ikke være en sikringssone rundt disse waierene tilsvarende waierens lengde? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Kjapt spørsmål, hvorfor i all verden bryr folk seg om dette? Er det virkelig så utrolig interessant? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Det er interessant ja. Jeg er ikke aksjonær i Hurtigruten selv, men det er nok mange rundt i landet som er det. I tillegg er det en tragisk hendelse der to har omkommet og flere er alvorlig skadde. Det betyr selvsagt mye for familiene og nærmiljøet til de rammede. I tillegg er det en transportrute som betyr mye for mange som er rammet. Et selskap og skip ganske mange nordmenn har et forhold til. I tillegg var det mye dramatikk rundt om de klarer å redde skipet eller ikke. Tekniske- og logistikk-utfordringer. Skipet er nok verd en plass mellom en halv og en hel milliard. Endret 20. september 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå