Gå til innhold

Her er salgsvinnerne i Norge

Anbefalte innlegg

Og der kom det, haha!

(btw, vist du ikke ønsker å starte en apple vs the world diskusjon, bør du ikke si at iphone er mer et moteikon enn telefon, just a tip).

Sier ikke at iPhone er en dårlig telefon. Tvert i mot. Er jo en grunn til at den er så poppis (utenom at den er et moteikon). Er vel mest fordi Jobs har gjort en usedvanlig god jobb med å makredsføre eplet sitt.

Og fordi folk ikke vil ha en telefon du kan gjøre som du vil med. Visse folk vil bare ha noen som ser kult ut og som funker til det de vil. Da er iPhone er godt alternativ. Utenom dette synes jeg Android er veien å gå hvis du skal få mest mulig ut av en telefon.

Er ikke helt anti-apple heller. Har en MacBook Pro som jeg er veldig happy med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av nysgjerrighet, er det noen iPhone-brukere her som irriterer seg over kontrollene til iPhone? Drev og utviklet en prototype til en app til både Android og iOS, og kom på at iOS har jo ikke engang en back-knapp på selve mobilen. Endte med en liten diskusjon hvor flere rundt oss hadde gått fra iPhone til Android nettopp pga. slike rare løsninger. Skal dog nevnes at de fleste som var med i samtalen kan sies å være nerder/heavy brukere.

Lenke til kommentar

overaskende at ZTE selger mer enn LG :O

Hadde aldri hørt om ZTE før nå jeg...

Uansett er dette et tegn på hvor mye penger hver person har i Norge:

Over halvparten av alle mobiler som selges er smarttelefoner, jeg tviler sterkt på at disse tallene kan finnes i England, Tyskland, USA, Canada eller andre vestlige land.

Hvorfor HTC selger bedre enn Samsung er derimot vanskeligere å forstå. HTC Sense hjelper kanskje litt.

sant det.

men tror HTC selger bedre fordi de markedsfører seg bedre og har et godt rykte når deg gjelder smarttelefoner. det og en blanding av at folk ikke vet bedre :p

HTC selger mer fordi de har flere mobiler på markedet, og de har mobiler av alle typer (liten skjerm, stor skjerm, fulltastatur, kun touch, billige, dyre, you name it) og de markedsfører alle. Jeg kan ikke huske sist jeg så reklame fra Samsung som ikke dreide seg om SGS2

Du MÅ innrømme at alle kidza kjøper iphone pga det er moteikon?

men sier jo ikke at iphone er dårlig.

La oss si at iPhone er et moteikon, og folk kjøper den pga. av det.

Noe må da Apple ha gjort rett for at det har blitt slik, eller mener du det er ren tilfeldighet?

Iphone er på ingen måte en dårlig telefon, men ingen kan nekte at salget er så mye bedre enn andre selskaper rett og slett fordi det er et moteikon og pga Apples markedsføring, ikke fordi det er en bedre telefon. Min onkel som såvidt kan skrive SMSer har kjøpt seg iPhone fordi "alle" har den, og jeg tviler ikke på at det er mange andre som har gjort det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Av nysgjerrighet, er det noen iPhone-brukere her som irriterer seg over kontrollene til iPhone? Drev og utviklet en prototype til en app til både Android og iOS, og kom på at iOS har jo ikke engang en back-knapp på selve mobilen. Endte med en liten diskusjon hvor flere rundt oss hadde gått fra iPhone til Android nettopp pga. slike rare løsninger. Skal dog nevnes at de fleste som var med i samtalen kan sies å være nerder/heavy brukere.

Virker ut som at det er et problem bare at den mangler knappen, uavhengig om det er nødvendig eller ei.

Jeg personlig har aldri savnet noe fysisk tilbakeknapp, hvorfor skulle jeg trenge det når det er lagt opp slik at det fungerer flott uten inne i appsene?

Skal en være så firkantet, så kan en si at iPhone er langt bedre enn Android. iPhone trenger tross alt kun 1 fysisk knapp for å fungere, mot Android som må ha 4+ .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Iphone er på ingen måte en dårlig telefon, men ingen kan nekte at salget er så mye bedre enn andre selskaper rett og slett fordi det er et moteikon og pga Apples markedsføring, ikke fordi det er en bedre telefon. Min onkel som såvidt kan skrive SMSer har kjøpt seg iPhone fordi "alle" har den, og jeg tviler ikke på at det er mange andre som har gjort det samme.

Det besvarte likevel ikke spørsmålet mitt, hva er det Apple har gjort som har gjort iPhone til et moteikon.

Som sagt, enn blir bare ikke et moteikon.

Denne argumentering med at folk kjøper iPhone fordi det er det mannen i gata blir for tynn.

Spør deg selv følgende:

Hvorfor har mannen i gata iPhone?

Hvor kommer det gode rykte til iPhone fra (ingen hadde kjøpt iPhone vist alle syns den var noe dritt)?

Er ikke denne argumentering gyldig for Android også, står jo for 58% av det totalt salget, ergo mer "menn i gata" som har Android enn iPhone.

Lenke til kommentar

Virker ut som at det er et problem bare at den mangler knappen, uavhengig om det er nødvendig eller ei.

Jeg personlig har aldri savnet noe fysisk tilbakeknapp, hvorfor skulle jeg trenge det når det er lagt opp slik at det fungerer flott uten inne i appsene?

Skal en være så firkantet, så kan en si at iPhone er langt bedre enn Android. iPhone trenger tross alt kun 1 fysisk knapp for å fungere, mot Android som må ha 4+ .

Jeg har aldri sagt at det er nødvendig, så nå diskuterer du med skybert. Derimot er flere knapper mer effektivt.

Jeg vil påstå at det er en selvfølgelighet at det hvertfall ikke kan sies å være negativt å ha flere knapper. Hvis du mener noe annet så vil jeg veldig gjerne høre hvorfor du kan si at det på noen måte kan være negativt. "Jeg trenger bare en knapp på musa mi".

Kan nevne i fleng som at man kan ha direkte tilgang til "tilbake", "meny", "søk" og selvfølgelig som iPhone har; "hjem". Dette gjør at det settes mindre hindrer på utviklingen av GUI til tilnærmet alle mulige forskjellige apps.

Vær så snill å ikke si at det er positivt at det er en egen "bar" nederst i mange apps hvor det er en egen tilbake-knapp og kanskje også en meny-knapp. Dette tar unødvendig plass og krøller ofte til design. Det hele handler om effektivitet. F. eks er det jo ganske soleklart at det er tungvindt å gå helt ut til "hjem"-skjermen, og deretter inn på innstillinger, så inn på appen du skal endre for å f. eks skru av lyden i stedet for å bare trykke på en "meny"-knapp og så velge "skru av lyd", uten å gå ut av appen.

Poenget mitt er at du kan gjerne favorisere løsningen til Apple, men om du skal påstå at denne løsningen er overlegen Androids typiske 4+ knapper så forklar hvorfor.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Kverulant på siste der :-P

Dersom iPhone har 1 fysisk knapp, har min SGSII også 1 fysisk knapp... Da ser man bort ifra volumknapper, lock-knapp og kameraknapp, bare :-) Pluss at TO andre på fronten er touchbasterte :-P

Så hvis Android har 4+, har iPhone 5 knapper... SGSII har 4 fysiske og to touch. Til sammen bare en mer enn iPhone :-)

På den andre siden, betyr det noe hvor mange knapper det er, så lenge det er god brukervenlighet? :-P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har aldri sagt at det er nødvendig, så nå diskuterer du med skybert. Derimot er flere knapper mer effektivt.

Jeg vil påstå at det er en selvfølgelighet at det hvertfall ikke kan sies å være negativt å ha flere knapper. Hvis du mener noe annet så vil jeg veldig gjerne høre hvorfor du kan si at det på noen måte kan være negativt. "Jeg trenger bare en knapp på musa mi".

Sa vel aldri at du hadde sagt det heller, referte til den diskusjonen du hadde hatt med andre.

Eksempelet med datamusa hadde vært gyldig det, hadde den bare blitt levert med en touch-skjerm :thumbup:

Ellers mener jeg det er negativt for min del å måtte forholde meg til 2 ting, touch-skjermen og fysiske knapper. Jeg sier ikke at jeg er fasiten, men det er iallefall slik jeg foretrekker det.

Kan nevne i fleng som at man kan ha direkte tilgang til "tilbake", "meny", "søk" og selvfølgelig som iPhone har; "hjem". Dette gjør at det settes mindre hindrer på utviklingen av GUI til tilnærmet alle mulige forskjellige apps.

Vær så snill å ikke si at det er positivt at det er en egen "bar" nederst i mange apps hvor det er en egen tilbake-knapp og kanskje også en meny-knapp. Dette tar unødvendig plass og krøller ofte til design. Det hele handler om effektivitet. F. eks er det jo ganske soleklart at det er tungvindt å gå helt ut til "hjem"-skjermen, og deretter inn på innstillinger, så inn på appen du skal endre for å f. eks skru av lyden i stedet for å bare trykke på en "meny"-knapp og så velge "skru av lyd", uten å gå ut av appen.

De situasjonen du beskriver her, har jeg aldri hatt noe problem med på min iphone og mine apps :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dersom iPhone har 1 fysisk knapp, har min SGSII også 1 fysisk knapp... Da ser man bort ifra volumknapper, lock-knapp og kameraknapp, bare :-) Pluss at TO andre på fronten er touchbasterte :-P

Så hvis Android har 4+, har iPhone 5 knapper... SGSII har 4 fysiske og to touch. Til sammen bare en mer enn iPhone :-)

På den andre siden, betyr det noe hvor mange knapper det er, så lenge det er god brukervenlighet? :-P

Da snakket jeg selvfølgelig ikke om volumknapper o.l., jeg har ikke problem med å telle.

Det er for min del en selvfølge at en telefon til 4-5000 har det idag.

For å ta et skrekkeksempel på Android og knapper, så kan du se på min gamle hero, totalt 6 fysisk knapper + 1 styrekule bare på fronten av telefonen.

Lenke til kommentar

Det besvarte likevel ikke spørsmålet mitt, hva er det Apple har gjort som har gjort iPhone til et moteikon.

Denne argumentering med at folk kjøper iPhone fordi det er det mannen i gata blir for tynn.

Spør deg selv følgende:

Hvor kommer det gode rykte til iPhone fra (ingen hadde kjøpt iPhone vist alle syns den var noe dritt)?

Er ikke denne argumentering gyldig for Android også, står jo for 58% av det totalt salget, ergo mer "menn i gata" som har Android enn iPhone.

Iphone var den første telefonen med responsiv touchskjerm, mot de andre mobilene som var på markedet på den tiden hvor man faktiskte måtte trykke.

Iphone gjorde det enklere å installerer programmer med AppStore.

Og selvsagt Apple-fanboys som hypet opp telefonen :)

Dette har ført til at iPhone har blitt svært kjent, og de som ikke er særlig interesert innenfor området har ikke fått med seg at det faktisk finnes bedre alternativer.

Apple-produkter er også kjent for å være et moteikon, dette skyldes nok det fine designet og kanskje også på grunn av prisen, men helt klart ikke fordi de leverer det beste produktet.

Lenke til kommentar

Altså, poenget her er vel mer at du faktisk får langt større bruk for ekstra knapper i selve applikasjonen... Eneste argumentet jeg kan se er at det tar ekstra plass på skjermen med ekstra knapper.

At dette ikke er et problem for folk med iPhone, er derimot en vanesak. Og jeg er helt sikker på at feks Occi også kunne blitt vant med dette og ikke hadde hatt større problemer med dette, da det egentlig ikke er så nøye. Fordelen med fysiske knapper, er at du har de samme knappene på samme plassen hele tiden. Men igjen, dette er jo også bare en vanesak :-P

Lenke til kommentar

Da snakket jeg selvfølgelig ikke om volumknapper o.l., jeg har ikke problem med å telle.

Det er for min del en selvfølge at en telefon til 4-5000 har det idag.

For å ta et skrekkeksempel på Android og knapper, så kan du se på min gamle hero, totalt 6 fysisk knapper + 1 styrekule bare på fronten av telefonen.

Men da er jeg spent på hvorfor du tar det som en selvfølge at den skal ha volumknapper og lignende, men synes det er bedre med en knapp i front? Fordi volumknappene er jo der åpenlyst av effektivitetsmessige grunner. Samme med kameraknapp.

Og min påstand er at de fleste får langt mindre bruk for en dedikert kameraknapp, enn muligheten til å skille imellom en meny- og en tilbakeknapp?

Lenke til kommentar

Slår man sammen Androidmodellene i første liste, står de for 58% av markedet mot iPhones 33%. Ser man på den andre listen, er 8 av de ti mest solgte modellene androider. :whistle:

Å poenget ditt var? At android må leveres på et titalls "gode" telefoner før de i hele tatt greier å hamle opp med iPhone(1-2 telefoner) sitt salg? :tease:

Slike ting er litt vanskelig å sammenlikne direkte, apple ville jo heller ikek 5-doblet sin markedsandel om de hadde 5 ganger så mange mobiler i salg.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men da er jeg spent på hvorfor du tar det som en selvfølge at den skal ha volumknapper og lignende, men synes det er bedre med en knapp i front? Fordi volumknappene er jo der åpenlyst av effektivitetsmessige grunner. Samme med kameraknapp.

Og min påstand er at de fleste får langt mindre bruk for en dedikert kameraknapp, enn muligheten til å skille imellom en meny- og en tilbakeknapp?

Volumknappene er for å spesifikt endre lydnivået, en kameraknapp starter kamera og tar bilde.

iPhone's home-knapp er pr. 4.0 en multipurpose knapp, ser du forskjellen?

Du snakker som om en knapp for en hver enkelt funksjon er veien å gå, jeg ender diskusjonen der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Å poenget ditt var? At android må leveres på et titalls "gode" telefoner før de i hele tatt greier å hamle opp med iPhone(1-2 telefoner) sitt salg? :tease:

Slike ting er litt vanskelig å sammenlikne direkte, apple ville jo heller ikek 5-doblet sin markedsandel om de hadde 5 ganger så mange mobiler i salg.

AtW

Nei, det ville de ikke. Men hadde de fått noe telefoner inn i andre prisklasser (iPhone er jo helt uaktuelt om du har et max. budsjett på 3000 eller mindre), så hadde nok ikke den totalt markedsandelen gått ned.

Lenke til kommentar

Volumknappene er for å spesifikt endre lydnivået, en kameraknapp starter kamera og tar bilde.

iPhone's home-knapp er pr. 4.0 en multipurpose knapp, ser du forskjellen?

Du snakker som om en knapp for en hver enkelt funksjon er veien å gå, jeg ender diskusjonen der.

Som jeg også har sagt, er det smak og behag...

Jeg bare lurte på hvordan du mener noen dedikerte er en selvfølge, imens å ha to eller flere multipurpose-knapper var dust...

Jeg er for eksempel enig i at en søkeknapp er "unødvendig", jeg ser ikke for meg at jeg hadde brukt en slik knapp spesielt ofte, dersom jeg hadde en på min telefon.

Men på min SGSII er det tre knapper, som jeg synes er svært hensiktsmessig. Det er bare det jeg sier :-)

Tilbakeknappen synes jeg er utrolig praktisk, da den stort sett fungerer til å komme tilbake i programmene, alternativt til hovedmenyen.

Menyknappen gjør at man kan legge inn innstillinger og raskere alternativer ved bare et tastetrykk.

Hjemknappen trykker man på hvis man skal ut av programmet, og vil starte noe nytt enten samtidig eller istedetfor.

I mitt hode er det fornuftig å ha minst to av disse. At en er nok, er vanskelig for meg å begripe. Til gjengjeld har jeg ikke sittet så vanvittig mye med en iPhone heller. Jeg skal ikke akkurat påstå at det ikke fungerer bra, for det gjør det jo tydeligvis.

At tre-fire er for mye? Jeg ser ikke akkurat noe problem med å ha noen ekstra knapper. Med ekstra knapper, er ekstra muligheter. Spesielt i spill og lignende.

På Heroen som du synes var dumt at hadde så mange knapper, kan et spill bade i muligheter. Touch kan faktisk være litt kronglete også, nemlig. Jeg ser derimot at 6 kan virke litt mye :-P

Lenke til kommentar

Spør deg selv følgende:

Jeg kan tenke meg litt av grunnen er dette.. http://www.youtube.com/watch?v=1ZS8HqOGTbA

:wallbash:

• Liker 2
Lenke til kommentar

sant det.

men tror HTC selger bedre fordi de markedsfører seg bedre og har et godt rykte når deg gjelder smarttelefoner. det og en blanding av at folk ikke vet bedre :p

Jeg har en Sensation, og du impliserer at jeg ikke "vet bedre" :tease:

Grunnen til at jeg valgte Sensation er to ting:

Byggekvaliteten var bedre enn Galaxy S2.

Det finnes ikke third-party apps som klarer å erstatte HTC Senses fantastiske telefonapplikasjon eller lockscreen.

Faktisk så synes jeg denne her funker ganske bra som lockscreen, jeg :) Tips til alle som ikke bruker Sense med den awesome lockscreenen :)

Endret av Habarug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Som jeg også har sagt, er det smak og behag...

Jeg bare lurte på hvordan du mener noen dedikerte er en selvfølge, imens å ha to eller flere multipurpose-knapper var dust...

Har ikke sagt det var dust, har sagt at det ikke er noe skreven selvfølge at det er nødvendig med flere multipurpose-knapper.

Lenke til kommentar

Also... dedikert kameraknapp > ikke dedikert kameraknapp. Then again trenger man kanskje et godt kamera for å trenge noe slikt, så iphone er vel unnskyldt der.

Nei. Paris Hilton gjorde seg FORTJENT til det. Thats how that works.

Det er ikke å skyve under en stol at folk flest ikke bruker telefonen sine i nærheten av potensialet dens. Med fingern i været vil jeg tippe over 60% av alle som eier en smartphone eller en iphone aldri har oppdatert programvaren sin, for eksempel.

Folk kjøper sgs2 og iphone4 fordi de er big names. Når jeg skal bestille pizza tenker jeg "peppes", "dolly" og "pizzabakern". Ikke fordi de har best pizza in the world, eller er billigst, men fordi de er big brand names. Tommys Pizza på hjørnet kan gruse alle disse tre, men hvem faen er Tommy.

Samme som nokia back in the day. "Åh, ny nokia" så kjøpte folk det. Fordi... hey; Nokia. Awesome.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...