Gå til innhold

Sony: – Du får ikke saksøke oss (PS3, PSP)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sony eier alt, de lager de beste kvalitets produktene der ute.
Du er litt for naiv for ditt eget beste, om du er så påståelig så husker du kanskje ikke den skandalen som omfavnet Sony for en 3-4-5 mnd siden, der de rett og slett ikke kunne ha på PSN, det er kvalitet mener du?

 

 

Det som skjedde med PSN hadde ikke med kvalitet å gjøre men sikkerhetstiltakene som har blitt gjort og har ingenting med selve kvaliteten på PSN å gjøre. I korte trekk så har Sony dummet seg totalt ut med hvordan de lagret brukerinformasjonen sin og hvor den ble lagret. Når først informasjon kom på avveie så var det for seint til å gjøre noe.

 

Legg også merke til at i det siste så har det blitt langt vanligere med kraftige angrep på store selskaper nettopp fordi man ønsker å finne slike sikkerhetshull , husk det er enormt store pengesummer man kan tjene på om man greier å utnytte slik sårbarhet og ikke bli oppdaget.

 

Når det gjelder selve EULA'en så er jeg ekstremt skuffet over at Sony ikke forstår at dette ikke akkurat er fornuftig å be kundene sine å skrive under på , er på mange måter nesten som om Satan selv hadde dukket opp på døra og sagt at om du har lyst til å fortsette å leve så må du skrive under her på en kontrakt som gir ham sjela di med en gang du dør.

Lenke til kommentar

Og vi nevner i fleng?????

 

Vi har rettssikkerhet, personvern og et helt annet syn på private søksmål noe som gjør Sony EULA-endring helt irrelevant.

Prinsipielt mener jeg at det blir feil at Sony skal få legge inn klausuler på akkurat det som passer dem uten å få reaksjoner fra miljøene rundt dem, uansett om deler av miljøene som reagerer blir direkte påvirket eller ikke.

 

Presedensmessig tenker jeg på hva som blir det neste. Jeg er helt enig i at det neppe er mange nordmenn som er på nippet til å saksøke Sony, men selv om akkurat dette tilfellet ikke påvirker oss så vil kanskje det neste gjøre det.

Lenke til kommentar

Og vi nevner i fleng?????

 

Vi har rettssikkerhet, personvern og et helt annet syn på private søksmål noe som gjør Sony EULA-endring helt irrelevant.

Prinsipielt mener jeg at det blir feil at Sony skal få legge inn klausuler på akkurat det som passer dem uten å få reaksjoner fra miljøene rundt dem, uansett om deler av miljøene som reagerer blir direkte påvirket eller ikke.

 

Presedensmessig tenker jeg på hva som blir det neste. Jeg er helt enig i at det neppe er mange nordmenn som er på nippet til å saksøke Sony, men selv om akkurat dette tilfellet ikke påvirker oss så vil kanskje det neste gjøre det.

 

Satt på spissen: Sony kan legge inn klausuler på at de vil ha nakenbilder av katta di for at du skal spille over PSN. Det er dems tjeneste og de kan kreve hva de vil, og hvis du skal spille over PSN så må du godta det.

(Se på Google og hva de gjør via Facebook - er du uheldig så dukker trynet ditt opp i en reklame for herrebind i Canada fordi du har sagt deg enig i at Google eier rettighetene til bildene du har på prfilen din. Folk driter i sånt fordi de "må" bruke tjenesten det angår..)

 

Forbrukere kan være uenige, men eneste protesten som isåfall nytter er at man avbestiller PSN abo'et sitt og rammer Sony økonomisk. Uansett så er ikke EULA et rettsgyldig dokument - så skulle Sony gjøre noe ulovlig mot deg så vinner du lett en eventuell rettssak uavhengig av at EULA'en påstår at det er lov..

 

Nå måtte jeg lese gjennom EULA'en, for pokker den er slitsom, men her er punktene det gjelder:

 

 

"ANY DISPUTE RESOLUTION PROCEEDINGS, WHETHER IN ARBITRATION OR COURT, WILL BE CONDUCTED ONLY ON AN INDIVIDUAL BASIS AND NOT IN A CLASS OR REPRESENTATIVE ACTION OR AS A NAMED OR UNNAMED MEMBER IN A CLASS, CONSOLIDATED, REPRESENTATIVE OR PRIVATE ATTORNEY GENERAL LEGALACTION, UNLESS BOTH YOU AND THE SONY ENTITY WITH WHICH YOU HAVE A DISPUTE SPECIFICALLY AGREE TO DO SO IN WRITING FOLLOWING INITIATION OF THE ARBITRATION. THIS PROVISION DOES NOT PRECLUDE YOUR PARTICIPATION AS A MEMBER IN A CLASS ACTION FILED ON OR BEFORE AUGUST 20, 2011

 

og

 

 

"IF YOU DO NOT WISH TO BE BOUND BY THE BINDING ARBITRATION AND CLASS ACTION WAIVER IN THIS SECTION 15, YOU MUST NOTIFY SNEI IN WRITING WITHIN 30 DAYS OF THE DATE THAT YOU ACCEPT THIS AGREEMENT. YOUR WRITTEN NOTIFICATION MUST BE MAILED TO 6080 CENTER DRIVE, 10TH FLOOR, LOS ANGELES, CA 90045, ATTN: LEGAL DEPARTMENT/ARBITRATION AND MUST INCLUDE: (1) YOUR NAME, (2) YOUR ADDRESS, (3) YOUR PSN ACCOUNT NUMBER, IF YOU HAVE ONE, AND (4) A CLEAR STATEMENT THAT YOU DO NOT WISH TO RESOLVE DISPUTES WITH ANY SONY ENTITY THROUGH ARBITRATION."

 

 

I praksis betyr dette:

1. Du kan ikke som gruppe saksøke Sony, men aksepterer at dere inngår forlik i tilfelle tvist.

2. Aksepterer du ikke dette så må du sende Sony et brev som presenterer dette innen 30 dager fra aksept av ny EULA til den adressen.. Inkluder PSN id, navn etc etc blahdiblah

 

Så hvis du vil saksøke Sony så får du gjøre dette på eget intiativ og ikke som gruppe. Presendensfaren ser jeg ikke, men jeg diskuterer gjerne utviklerens syn på DLC og pre-order bonuser; ting som er i produktet du har kjøpt men må betale ekstra for hvis du skal benytte, men det får være i en annen tråd :)

Lenke til kommentar

Om en slik avtale er gyldig noen plass, til og med USA, er det noe som virkelig er galt.

Det de sier er jo enkelt og greit at "neste gang noen hacker serverne våre og stjeler all kreditt- og brukerinformasjon, er det ingen ting du kan gjøre med det via retten. Du kan derimot få lov til å sende oss et brev og si at du er sint på oss."

Om Sony kan "reservere" seg mot søksmål, må jo alle andre selskaper også kunne gjøre det.

 

 

De har resevert seg mot gruppesøksmål og ikke søksmål. Viktig forskjell. Du kan ene og alene fortsatt saksøke dem, men ikke som del av en gruppe.

 

Ifølge artikkelen gjelder det både søksmål fra enekltindivider og grupper.

 

"Da har du i så fall godtatt at du ikke skal saksøke Sony, uansett grunn. Eventuelle konflikter mellom deg og Sony skal løses utenfor rettssalen, melder Kotaku."

 

Fra EULA:

ANY DISPUTE RESOLUTION PROCEEDINGS, WHETHER IN ARBITRATION OR COURT, WILL BE CONDUCTED ONLY ON AN INDIVIDUAL BASIS AND NOT IN A CLASS OR REPRESENTATIVE ACTION OR AS A NAMED OR UNNAMED MEMBER IN A CLASS, CONSOLIDATED, REPRESENTATIVE OR PRIVATE ATTORNEY GENERAL ACTION, UNLESS BOTH YOU AND THE SONY ENTITY WITH WHICH YOU HAVE A DISPUTE SPECIFICALLY AGREE TO DO SO IN WRITING FOLLOWING INITIATION OF THE ARBITRATION. THIS PROVISION DOES NOT PRECLUDE YOUR PARTICIPATION AS A MEMBER IN A CLASS ACTION FILED ON OR BEFORE AUGUST 20, 2011.

Lenke til kommentar

Ofte at man får behov for å saksøke Sony?

 

Finn frem noe litt mer samfunnsaktuelt neste gang..

 

Forbrukerrettigheter jer jo alltid samfunnsaktuelt. Noe av det mest samfunnsaktuelle jeg har sett på et nettsted som vanligvis skriver om underholdning... Smart du?

 

Dette har intet med forbrukerrettigheter. Hvis du vet om forbrukerlovgivningen her i landet så skjønner du det, men jeg tviler.

Og hvis du mener diskusjon.no og at de vanligvis skriver om underholdning så har du knapt skrapt på overflaten = dobbel fail.

 

Som klarlagt i tildigere innlegg så har dette knapt noe med deg som forbruker å gjøre, men at Sony ikke vil at grupper skal saksøke dem for å tjene penger. Har du problemer med det kan du sende dem et brev.

 

Les dette:

 

 

Nylig har PlayStation Network blitt oppdatert til versjon 3.70 og mange brukere har lagt merke til at den nye lisensavtalen og vilkår for bruk blokkerer class action søksmål. Brukere har rett til å nekte oppdateringen og beholder den nåværende versjon av deres programvare, men vil ikke kunne logge på PlayStation Network dersom de velger å ikke godta disse nye vilkårene. Mange har nylig begynt å kritisere Sony for dette trekket.

 

Alle husker datainnbruddet på PlayStation Network, som Sony har lidd av siden den selverklærte 'hacktivist' gruppa Anonymous proklamerte hva de anså å være ulovlige handlinger foretatt av Sony. Ett class action-søksmål dere kanskje husker som er relatert til denne hendelsen er den som kom fra Rothken Law Firm på vegne av PlayStation Network brukere mot Sony. Problemet med class action søksmål som dette er at de virkelig er ment å berike de få på bekostning av mange. De fleste class-action søksmål ende opp med erstatnigssummer som for det meste spises opp av advokatutgifter som et firma som Rothken Law Firm selv initierer og som egentlig ikke trenger å faktureres de involverte parter.

 

Å søke oppreising for et nettverksinnbrudd høres fornuftig nok, inntil du husker på at cyber-terrorisme er på vei oppover, og hver enhet der ute er sårbar for en stor gruppe som Anonymous.

Denne gruppen hadde nettopp hacket merkevarer som PayPal, MasterCard, Visa, og selv amerikanske myndigheter før angrepet på Sonys PlayStation Network. Å skylde på Sony virker litt urealistisk når mye større enheter som gjør langt flere transaksjonene ikke var i stand til å unngå denne gruppens angrep. Skal brukerne ta opp et gruppesøksmål mot alle som er tilkoblet nettet neste gang?

 

Det kan sammenlignes med å saksøke et bilselskap fordi mekanikere eksisterer, og en gruppe av dem stjal fra bileieren. Mens alle var ute etter Sonys blod mistet de istedet fokus på det virkelige problemet: en stor hacker gruppe gjør som de vil på internett, og selv om Homeland Security driver å undersøker dem, har de fortsatt ikke satt en klar stopper for disse digitale hærverkene og tyveriene.

 

Folk vil også huske når OtherOS funksjonen ble fjernet før disse hacking angrepene, og Sony vs GeoHot saken - et gruppesøksmål dukket etter hvert opp som hevdet at Sony urettmessig gikk mot Computer Fraud og Abuse Act. Den viktigste grunnen til å fjerne OtherOS funksjonen var å forhindre piratkopiering og hacking av spill som skader bærekraften til spillkonsollen fra et forretningsmessig ståsted.

 

Det er denne forfatters (Examiner.com) oppfatning at den virkelige grunnen til Sonys nye EULA som blokkerer class action søksmål kommer som følge av alle de nyere class action søksmålene som tas opp mot dem slik som skissert ovenfor. Ved å beskytte sine egne økonomiske stabilitet og evne til å levere en tjeneste til trofaste kunder som heller vil fortsette å logge på PSN enn å forbeholde seg retten til å saksøke selskapet, gjør Sony hva de føler er nødvendig å stenge slusene. Det som noen kan kalle en anti-forbruker endring i EULA'en virker egentlig mer som en spydspiss mot 'hacktivist' grupper og erstatningskåte forbrukere som er villige til å utnytte selskapet de får sine spill fra istedet for å akseptere realitetene knyttet til den virkelige trusselen, cyber-terrorisme.

 

 

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

En ting er at dette neppe kan være juridisk gyldig, som man tidligere har sett gjelde EULA'er på produkter solgt på det norske markedet... Men videre ville jeg faktisk ikke vært overrasket om det faktisk vil være direkte ulovlig å skrive noe sånn i en EULA som norske brukere må godta for å få spille.

 

Ikke at jeg er overrasket da, siden dette tross alt er Sony, som hater brukerene sine mer enn noe annet firma jeg vet om. Det har skjedd før at de ikke tar brukerenes rettigheter alvorlig før de må i class action law suit. Eller at de rett og slett bedrar kundene sine. Så da er det vel ikke så rart at de ønsker å kunne bestemme hvem som skal kunne saksøke dem.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

En ting er at dette neppe kan være juridisk gyldig, som man tidligere har sett gjelde EULA'er på produkter solgt på det norske markedet... Men videre ville jeg faktisk ikke vært overrasket om det faktisk vil være direkte ulovlig å skrive noe sånn i en EULA som norske brukere må godta for å få spille.

 

Ikke at jeg er overrasket da, siden dette tross alt er Sony, som hater brukerene sine mer enn noe annet firma jeg vet om. Det har skjedd før at de ikke tar brukerenes rettigheter alvorlig før de må i class action law suit. Eller at de rett og slett bedrar kundene sine. Så da er det vel ikke så rart at de ønsker å kunne bestemme hvem som skal kunne saksøke dem.

 

Jeg mener å ha fått med meg at EULA'er kan bli etterforsket og kan bli vurdert ugyldige pga forskjellige lands juridiske vilkår, men ikke ta meg på ordet på akkurat det.

 

Du viser til at Sony bedrar kundene sine, men ikke døm et firma for hva en eller en håndfull ansatte har gjort. Tror neppe at å jukse til seg "anmeldelser" fra en fiktiv person står høyt på agendaen når Sony har generalforsamling. At de ikke ville trekke tilbake plakatene i etterkant derimot...

 

Jeg husker også oppstyret om Sonys DRM-opplegg og det der rootkit greiene. Den gangen skulle absolutt alle, og jeg mener absolutt alle, jeg kjenner boikotte Sony og Sonys produkter - jeg også. Nær sagt alle av dem har PS3, Sony tv, stereo med Sony logo eller annet innkjøpt i etterkant. De få siste som ikke har det har glemt hele greia uansett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...