Gå til innhold

Ingen merkbar forskjell fra HD 5770 til HD 6970?

abreham103

Anbefalte innlegg

det der med at WOW kjører BEDRE på et Intel opsett har aldeles ikke noe og si :S så lenge du har 2-4 kjerner prossesor, med 2.5 til 3.0 ghz kan du dra wow opp til 60-70 fps med det gamle skjerm kortet ditt. det du må bytte er cpu, hovedkort og ram, kjøp en 4 kjerna amd, de er billige gode og så er de ikke varme i samenligning til Intel, også vill eg anbefale en hovedkort som støtter ddr 3, til ram vill det være best og ha helst rundt cl 7-9 og rundt 1333 Mhz.

så slepper du bruke så mye penger fordi Intel er overprisa og varmt ^^

ok...

http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/20

ja hva er det du vill fram til her med da? jeg sa ikke noe gale eg så lenge du har en prosesor med 2.5 Ghz til 3.0 og da i dette eksemplet da 5770 vill du kunne dra det opp til 60-70 fps uten at du trenger koste på deg noe som ikke er nødvendig, om du sa har i7-i5 vill du ikke merke forskjell fordi du merker ikke ifra 60-70 eller 120-130 fordi du merker aller mest når du har det mellom 30-40 da får du øye på lagg. så eg ser ikke hva problemet er da?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at jeg satte en som ikke hadde peiling på plass for ikke så mange dager siden...

det der med at WOW kjører BEDRE på et Intel opsett har aldeles ikke noe og si :S så lenge du har 2-4 kjerner prossesor, med 2.5 til 3.0 ghz kan du dra wow opp til 60-70 fps med det gamle skjerm kortet ditt. det du må bytte er cpu, hovedkort og ram, kjøp en 4 kjerna amd, de er billige gode og så er de ikke varme i samenligning til Intel, også vill eg anbefale en hovedkort som støtter ddr 3, til ram vill det være best og ha helst rundt cl 7-9 og rundt 1333 Mhz.

så slepper du bruke så mye penger fordi Intel er overprisa og varmt ^^

Overprisa og varmt? Man får vel sjeldent like mye ytelse for pengene som med i5 2500 og 95W er ikke akkurat noe kjernekraftverk.

Sjeldent var vell og ta litt i! du kan kjøpe amd's 4 kjernes til en tusen lapp. 3.6 ghz 125W, skal ikke si det at sandy bridge ikke er like varmt som de gamle e800 seriene osv, men når det gjelder clocke hastig het kan ingen slå amd's 4 kjerna cpu'er. jeg har hatt i5 2500 og i7 2600, og jeg har ikke vert like fornøyd som da jeg hadde amd's 970 med 3.5 Ghz, jeg klokka den opp til 4.6 stabilt :) hadde aldri problemer med amd cpu'en.

Jeg ser du ikke leste linken min lenger oppe i tråden der en i7-875K klarte over 30% bedre ytelse enn en Phenom II klarte, en i5-2500k er ca 15% raskere igjen og da havner vi på 45% bedre ytelse med en i5-2500k over en Phenom II i WoW. Dette er helt enkel matematikk.

WoW skalerer dårlig med flere kjerner, uansett om det er AMD eller Intel. Siden TS har en Phenom II X3 og det er her AMD-prosessorer slutter å vinne på ekstra kjerner er det meningsløst å anbefale en ny firkejerner når han får like "god" ytelse med tre kjerner.

EDIT:

So, I went for the next best thing--a point-to-point flight path in Twilight Highlands, one of the new zones opened up in Eastern Kingdoms. After manually watching the frame rate counter and flying over most of the old world content, I'm pretty confident that this is "as good as it gets" for repeatable testing. Just keep in mind that you are likely to see frame rates drop when you get into gnarly raid encounters or when you cram into a city packed with toons ready for a Cataclysm leveling race.

Dette er fra Tom's, og resultatene fra Phenom-prosessorene var i 55fps-sjiktet, etter det jeg har hørt og sett av WoW kan frameraten synke til under 0.5x av dette når det er mye som skjer.

Angående prislegging:

Et AMD-system med hovedkort, RAM og prosessor koster deg ca 1900 kr med gode valg. Et Intel-system med i5-2500k, hovedkort og RAM koster deg 3000 kr. Med tanke på at Intel-oppsettet vil yte 50% raskere for overklokking og spriket blir enda større etter overklokking er det virkelig ikke mulig å si at AMD gir deg bedre ytelse per krone og ytelsen per watter av en annen verden.

Jeg stiller meg også svært tvilsom til at du kan påstå at en Phenom II X4 er bedre enn en i5-2500k. For å matche en i5-2500k stock på 3.3GHz må du klokke en Phenom II X4 til 5.0GHz, og jeg tviler på at det går uten fasekjøling.

Å overklokke i5-2500k er så enkelt at man kan gjøre det i søvne. Jeg klarte å få til en stabil 4.6GHz (uten stabilitetstesting) ved å sette spenning på auto og kjøre multiplieren opp til 46, så satte jeg stresstesting igang og tok en joggetur. Av personlig tid tok dette meg 15 minutter maks for et stabilt resultat.

du må passe på at du for lik socket da :) amd har tre forskjelige sockets FM1, AM3 og AM3+ :D

AM3+ erstatter AM3, AM3-socket er utgått teknisk sett siden AM3-prosessorer passer i AM3+.

FM1 er i et helt annet ytelsessjikte.

Intel er bedre enn AMD til spill på alle mulige måter uansett hvordan du vrir og vender på det ;)

I fremdtiden så kansje det endrer seg men i dag så er AMD noe utdaterte tulle greier.

Og Sandy Bridge er grusomt mye bedre og overklokke enn AMD prosseoserer, og de er kjøligere. Kun 95W.

Ikke si at det er ustabilt, du vet nok ikke hva du snakker om, eller alle som anbefaler AMD CPU vet ikke hva de snakker om :p

ettersom at du har så mye peiling så vett du at apple er mye bedre og game på en pc da ?

Hva har Apple med dette å gjøre? Hold deg til saken og argumenter skikkelig istedet for å komme med antakelser og drittslenging.

Hvis du sitter og overklokker hver dag er det noen muligheter:

1.  
  2. Du har så mye penger at du har råd til å kjøpe enorme mengder datakomponenter.
  3. Du er ansatt i en bedrift som bygger og selger PCer overklokket.
  4. Du finstiller overklokken din hver dag fordi den ikke er stabil.

Av det sprøytet du har kommet med her heller jeg mot det siste.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

eddzy, alt du skriver er basert på trangsynthet. skjønner ikke at du er på detta forumet og anbefaler noe som helst. Jeg har en e8600 som er klokka til 4 ghz med stock og kjører 40 grader selv om vifta er fullt av støv. "intel er overprisa og varmt" - bare vås.

Virker som om du også lever i en drømmeverden når du sier at så lenge man klokker høyt nok og får høy ghz så løser alt seg. Som om ghz er det eneste i prosessoren?

phenom 6x koster 13-1400 kroner. i5 2500k koser 1499 og gir mye bedre ytelse i spill? SYKT PRISFORSKJELL JA;D den hundringsen er drøy.

helst rundt cl7-9 1333 mhz??? hva er det for en anbefaling? det finnes jo ikke høyere cl på 1333 mhz enn 9. virker som om du slenger på cl der uten å vite i det hele tatt hva det er?

du minner meg om kunden som var innom meg i dag og sa: "PROSESSOREN HAR IKKENOE Å SI I EN PC, DETTA VEIT JEG!!" jeg facepalmer like mye av å lese det du skriver :p

og jeg lurer fælt på utspillet ditt om at apple er bedre å game på? Det er iallefall ikke i forhold til pris;D

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Trådstarter: Lever tilbake skjermkortet og spar noen kroner til, for 3000 som arni sa får du en intel cpu(-2i5500k),hovedkort og minne. Dette vil gi en godt merkbar forskjell i spill som krever mye cpu som wow gjør.

Skjermkort kan du bytte ut senere eller se om du finner et billig brukt 5770 til cf feks.

Okey, hva med: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274#reviews

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381#extra og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010#reviews

Total pris : 3127 kr

Endret av abreham103
Lenke til kommentar

Det er en bra kombo, bytt minnebrikkene med Kingston HyperX, så får du ingen klareringsproblemer med kjølere i fremtiden. For øyeblikket er en i5-2500k kjempesterk, men det er også veldig lett å overklokke den nesten 50% og det er en fin ting å ha for fremtidssikring ;)

Okey, takk! Tror ikke jeg skal overclocke den, ser ikke poenget hvis jeg drar wow på ultra uansett :p får bare overclocke den prosessoren jeg har nå først, skal eksprimintere litt :)

Lenke til kommentar

Det er en bra kombo, bytt minnebrikkene med Kingston HyperX, så får du ingen klareringsproblemer med kjølere i fremtiden. For øyeblikket er en i5-2500k kjempesterk, men det er også veldig lett å overklokke den nesten 50% og det er en fin ting å ha for fremtidssikring ;)

Okey, takk! Tror ikke jeg skal overclocke den, ser ikke poenget hvis jeg drar wow på ultra uansett :p

Du sparer 50 kr og har bedre fremtidssikring for overklokking, du vinner dobbelt på det.

Lenke til kommentar

Men som han sier: om han ikke trenger bedre akkurat nå, så er det ikke noe vits i å overklokke nå heller. Da kan han heller overklokke CPUen i fremtiden ved behov, og gi CPUen litt ekstra levetid.

Jepp :) hjalp faktisk å overclocke den jeg har nå though! clocka den akkurat fra 2,8 til 3,4 ghz og den har fått 500 mer points på benchmark test, men som sagt, er ikke den beste på hverken datamaskiner eller clocking, så tror jeg lar det være :) min er jo så lett å clocke at **** ! drar bare opp multiplier og setter opp volt når windows ikke vil boote :p kan forresten unlocke en 4. kjerne, men tror den er VELDIG ustabil, noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Åpning av kjerner kan være helt tilfeldig angående resultater. AMD produserte Phenom II X2 og X3 fra X4-brikker som ikke var gode nok, men de solgte også en stund flere X3-brikker enn X4-brikker. Derfor kan du ha vært heldig og fått en CPU som var en fullt fungerende X4, men den siste kjernen ble skrudd av for å selge den som X3. Det er vel en 50% sjanse for at det fungerer vil jeg tippe. Ellers vil også overklokking av CPU-NB hjelpe godt i spill siden dette øker ytelsen med godt over 10% i spill som bruker få kjerner.

Virker også som du tar det med overklokking ganske lett, i5-2500k er faktisk enda lettere å overklokke. Stabilitetstesting er ofte det som tar mest tid forresten, AMD-prosessorer må ha minst 8 timer Prime95 etter det jeg forstår, men jeg er ingen ekspert her.

Lenke til kommentar

Åpning av kjerner kan være helt tilfeldig angående resultater. AMD produserte Phenom II X2 og X3 fra X4-brikker som ikke var gode nok, men de solgte også en stund flere X3-brikker enn X4-brikker. Derfor kan du ha vært heldig og fått en CPU som var en fullt fungerende X4, men den siste kjernen ble skrudd av for å selge den som X3. Det er vel en 50% sjanse for at det fungerer vil jeg tippe. Ellers vil også overklokking av CPU-NB hjelpe godt i spill siden dette øker ytelsen med godt over 10% i spill som bruker få kjerner.

Virker også som du tar det med overklokking ganske lett, i5-2500k er faktisk enda lettere å overklokke. Stabilitetstesting er ofte det som tar mest tid forresten, AMD-prosessorer må ha minst 8 timer Prime95 etter det jeg forstår, men jeg er ingen ekspert her.

Det visste jeg ikke om x3 prosessorene! Ser du nevner northbridge her, for å clocke den, trenger jeg å clocke frekvensen generelt også? eller kan jeg clocke den alene? er absolutt ikke noe god på clocking, er bare prosessoren min som er drit lett å clocke ^^

Forresten, når jeg clocka for mye, tok det 7 min med prime95 før den crasha, 8 timer er jo drit lenge! :o

Lenke til kommentar

CPU-NB, ikke NB. CPU-NB er nemlig hastigheten på L3 cachen din, denne kjører for tregt i utgangspunktet til å dra nytte av båndbredden DDR3-RAM kjører på, Det er mange som påstår at dette hjelper drastisk på ytelsen til AMD.

Angående Prime95 og stabilitetstesting er dette noe folk gjør for å slippe BSODs når de ser på film eller spiller ;)

Jeg er dog ingen ekspert på AMD-prosessorer, da jeg aldri har klokket dem. Det finnes sikkert gode guider på nettet for å klokke bra. Etter det jeg har forstått er det mye mer småtweaking på AMD-oppsett enn på intel-oppsett nå for tida.

Lenke til kommentar

CPU-NB, ikke NB. CPU-NB er nemlig hastigheten på L3 cachen din, denne kjører for tregt i utgangspunktet til å dra nytte av båndbredden DDR3-RAM kjører på, Det er mange som påstår at dette hjelper drastisk på ytelsen til AMD.

Angående Prime95 og stabilitetstesting er dette noe folk gjør for å slippe BSODs når de ser på film eller spiller ;)

Jeg er dog ingen ekspert på AMD-prosessorer, da jeg aldri har klokket dem. Det finnes sikkert gode guider på nettet for å klokke bra. Etter det jeg har forstått er det mye mer småtweaking på AMD-oppsett enn på intel-oppsett nå for tida.

Det kan nok stemme, er en del ting å gjøre for å få det helt stabilt. Forresten, så får jeg hvertfall råd til ram, cpu og hovedkort. Er det noe vits å beholde skjermkortet mitt da? dro hvertfall duke nukem, crysis osv mye bedre :) Duke nukem forever dro vel 40 fps med 5770, nå drar jeg 70-80 med max settings. Hva anbefaler du?

Lenke til kommentar

Intel er bedre enn AMD til spill på alle mulige måter uansett hvordan du vrir og vender på det ;)

I fremdtiden så kansje det endrer seg men i dag så er AMD noe utdaterte tulle greier.

Og Sandy Bridge er grusomt mye bedre og overklokke enn AMD prosseoserer, og de er kjøligere. Kun 95W.

Ikke si at det er ustabilt, du vet nok ikke hva du snakker om, eller alle som anbefaler AMD CPU vet ikke hva de snakker om :p

ettersom at du har så mye peiling så vett du at apple er mye bedre og game på en pc da ?

Sjekk denne http://www.artige.no/bilde/12185 haha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...