Gå til innhold

Nettmøte: Sony stiller på nettmøte

Anbefalte innlegg

Både dpreview og DxOmark har nå publisert testresultater av Sony A77, dermed er det mulig å etterprøve påstanden om at det slår fullformatkameraer "ned i støvlene".

NB! Ikke meningen å starte fanwar her - A77 er sikkert ett knallbra kamera med mange kvaliteter som ikke finnes på så mange andre kameraer, dette er kun ett forsøk på å etterprøve nevnte bombastiske påstand. Jeg har sammenlignet med Nikon D3, D3s og Canon 5D MkII. Alle sammenligninger gjort på raw-filene, dvs at ingen støyfjerning eller oppskarping som kameraet utfører på jpeg-filene har fått påvirke resultatet.

(...)

Jeg er enig i at påstanden om at kameraet slår fullformat ned i støvlene er overdrevent og ikke gyldig som en generell vurdering av alle egenskapene.

Når det gjelder tester av ISO så har disse foreløpig vært gjort på bakgrunn av både RAW- og jpeg-filer, men RAW-filer er vel veldig avhengige av hvor god støtte filene har i forskjellige konverteringsprogrammer?

Adobe Camera Raw kom nettopp med støtte for A77 RAW og basert på det som er skrevet på nettet hittil så virker det som om ISO-ytelsen for A77 snus på hodet (i det minste for de som er pixel-peepere):

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=39469520

http://www.sonyalpharumors.com/good-news-new-a77-firmware-coming-soon-from-asia-coming-tomorrow/#comments

Personlig så synes jeg ikke det så veldig ille ut tidligere, med tanke på at man i print-størrelse vanskelig ser forskjellen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Gm7CIm2k

At en bildebrikke som er litt forbedret og oppskalert fra 16 til 24 Mpx plutselig skulle snu oppned på de typiske forskjellene mellom et fullformats og et APSC kamera i bildkvalitet var jo lett å gjennomskue at måtte være feil. Så langt helt enig, A77 føyer seg pent inn som en "forlengelse" av A55 sine egenskaper. Men for å få litt balanse i dette: Det er et åpenbart faktum at A77 slår D3, D3x og A900 ned i støvlene når det gjelder video. Jeg har dessuten en sterk mistanke om at A77 kan vise seg å slå 5DII "ned i støvlene" på følgefokus (og det er helt klart at det har omtrent tredobbel skuddtakt). Så målt med vanlige mål for sannhet i markedsføring kommer vel ikke Sony Norge så dårlig ut.

Ventle har i #16 gjort en utillatelig feil. Han har latt være å understreke at sammenlikningene ikke er justert for at bildebrikkene har forskjellig oppløsning. Vi kan ikke trekke rettferdige konklusjoner ved å sammenlikne hele bildet fra D3 men halve bildet fra A77. Det er slik at skaleres et bilde fra A77 ned til halv størrelse (12 Mpx) i et godt bildebehandlingsprogram, så reduseres støyen betydelig og detaljeringen øker. Først da kan du sammenlikne A77 direkte med D3 og D3s. Dette gjelder for bruk av testresultatene fra både dpreview og DxO. Når det gjelder dpreview er det litt problematisk at objektiv, fokusering og RAW-konverter kan påvirke resultatene.

For å oppsummere: Vi kan kanskje være enige om at det er fortsatt slik at fullformats- og APSC-kamera er ulike "dyr", hver med sine sterke og svake sider, men at A77 puster fullformatskameraene av en eldre generasjon i nakken.

Lenke til kommentar

Video(funksjonalitet), autofokus og skuddtakt er egenskaper som er svært lite knyttet til sensorstørrelse, så jeg godtar ikke det som forklaring på at det er A77s prestasjoner på disse områder det henvises til når det påstås at det er vesentlig bedre enn alle fullformatskameraer på markedet.

Om jeg har gjort en "utillatelig feil" vil jeg få påpeke at det er feil at detaljeringen (detaljgjengivelsen) øker ved å redusere oppløsningen - det er både fysisk umulig og en selvmotsigelse. Kantskarpheten (Acutance) vil forbedres slik at bildet oppleves skarpere, men detaljgjengivelsen må nødvendigvis lide når oppløsningen reduseres :)

Lenke til kommentar

Ventle har i #16 gjort en utillatelig feil. Han har latt være å understreke at sammenlikningene ikke er justert for at bildebrikkene har forskjellig oppløsning. Vi kan ikke trekke rettferdige konklusjoner ved å sammenlikne hele bildet fra D3 men halve bildet fra A77. Det er slik at skaleres et bilde fra A77 ned til halv størrelse (12 Mpx) i et godt bildebehandlingsprogram, så reduseres støyen betydelig og detaljeringen øker. Først da kan du sammenlikne A77 direkte med D3 og D3s. Dette gjelder for bruk av testresultatene fra både dpreview og DxO. Når det gjelder dpreview er det litt problematisk at objektiv, fokusering og RAW-konverter kan påvirke resultatene.

..Og det fine med DxOMark er at de gjør akkurat det. Kikk på "Screen", og du leser verdier pr. piksel. Klikk på "print", og du leser verdier skalert til et 8Mpx bilde - og det er disse siste verdiene som er basis for poengene hos DxOMark.

Hvis man hos DxOMark kikker på "screen", så scorer A77 enda dårligere enn beskrevet og omtalt.

Det er ikke mye nytt og fantastisk med A77 angående bildekvalitet - sensoren er omtrent som forgjengeren, og den har som A55 et handicap i forhold til D7000 og K-5 på grunn av Pellicle-speilet. Sammenligner man for eksempel med D7000, så er A77 på DxOMarks målinger dårligere på alt, bortsett fra "fargedybde på ISO 50 hvis du skalerer til et 8Mpx bilde".

For å oppsummere: Vi kan kanskje være enige om at det er fortsatt slik at fullformats- og APSC-kamera er ulike "dyr", hver med sine sterke og svake sider, og at heller ikke A77 puster fullformatskameraene av en eldre generasjon i nakken.

Fixed. :dremel:

Lenke til kommentar

DxOMark sine testresultater virket fornuftige helt til sammenligninger mellom A77 RAW m/ACR 6.5 og andre kameraer ble vist. Forskjellen mellom kameraene virker jo helt marginal på pixel-peeping nivå og alle vet jo hvor lite produktivt det er å diskutere forskjeller for 100% crop...

Hvordan tester DxOMark som gjør at de kan evaluere uten å ta hensyn til RAW-konverter, objektiv osv?

Uansett, så er det noen interessante utsagn fra Dpreview og sonyalpharumors.com:

“For the uninitiated, I’ve grabbed some RAWs from DPR and run them through ACR 6.5, and here are the results:

ISO6400

ISO3200

In ISO6400 comparison, I have the A77 and its immediate competitors, the D7000, D300s, 7D and K-5. The A77 shot does have more noise but just slightly. It’d be a far stretch to tell the difference between them if they’re all printed in the same size. Hardly disastrous result as the uneducated tend to think. Do take note that the age old 12MP sensor in the D300s holds off very well against newer counterparts. And guess what, it’s the ACR that takes credit.

In ISO3200 comparison, I pit the A77 against the D7000 and the 7D. Again, the A77 shows more noise, but hardly lacks any detail. Age old 14MP CCD from the A390 is thrown in for some good fun. This is considered by many as “unusable” above ISO800, and see how well it holds against modern CMOSes. Again, ACR takes credit.

If you’ve been processing enough photos, you’d have noticed that there was a huge jump in noise handling performance from ACR5 to ACR6. RAWs considered unusable in the past can easily have new lives by running through the new ACR6. And you’ve processed enough photos from different cameras, you’d have known that they all share the same noise characteristic at high ISO. The noise, the detail one sensor can have depends more on how you process and which converter you use, than the sensor itself.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert Lightroom og åpnet og pixelpeepet testskuddene fra DPreview med oppdatert ACR nå. Det er så godt som ingen chroma-støy, slik det var mye av på de første bildene DPreview publiserte, men en god del luminansstøy. Jeg skal se om jeg får eksportert og lagt ut noen sammenligningsbilder av samme utsnitt som jeg postet tidligere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...