Gå til innhold

Kan man egentlig kalle norge et demokrati?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

personlige friheter bør være så store som mulig uten at man unødvendig og uhensiktsmessig skader seg selv og andre.

Man har rett til å skade seg selv, men ikke andre :)

Problemet med å la folk flest bestemme over seg selv, er vel at folk flest ikke er spesielt logiske og rasjonelle...

Alternativet er å la maktmennesker bestemme over folk. Er maktmennesker mer logiske og rasjonelle enn andre?

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er mine interesser objektivt sett?

Mennesket overlever ved å bruke sitt rasjonelle fakultet og følge sin rasjonelle overbevisning. Det er i din interesse å få lov til dette.

Du unngår spørsmålet mitt.

Du motsier deg selv. Dersom man ønsker makt er det rasjonelt å undertrykke andre. Dette strider med det jeg «har interesse av objektivt sett» (respektere andre), så det hele koker ned til hvilket alternativ man ønsker.

Lenke til kommentar
Man har rett til å skade seg selv, men ikke andre

Tja... selvskading av ymse slag er gjerne et utfall av mental ubalanse eller der hvor instinkt og avhengighet overstyrer det rasjonelle. Selvmord, narkotika, røyking...

Alternativet er å la maktmennesker bestemme over folk. Er maktmennesker mer logiske og rasjonelle enn andre?

Dessverre sjeldent, da politikere ikke hylles for deres viten og evne til å være rasjonelle, men for deres populisme.

Personlig lener jeg i dag mot en blanding av teknokrati og direkte demokrati.

Lenke til kommentar

Hva om jeg ønsker å leve med makt?

Da vil du få erfare at A er A :)

Personlig lener jeg i dag mot en blanding av teknokrati og direkte demokrati.

Hvem er disse teknokratene, og hvordan skal de få makt i idealsamfunnet ditt?

Edit: flesvik kom jeg i forkjøpet :)

Endret av Gerridae
Lenke til kommentar

Loddtrekning, og frekvent rotasjon! ;)

Forøvrig mener jeg da bare folk som skal lede etater og organer, og ikke de som skal lage og utforme lovene. Der mener jeg vi trenger mer direkte demokrati, særlig på lokalplan.

Loddtrekning blandt hvem?

Vil du ha lokale lover? hvordan skal det fungere?

Lenke til kommentar

Definisjonen er ikke dårlig; den er den samme som er i vanlig bruk, og det er dens formål. Les litt om språkrådet, du ;)

Selv har jeg jobbet under Nikolai Nelvik, så jeg kan litt om språk ;)

Definisjon er mangelfull fordi den antar en definisjon hvor storparten (uten å definere hva storparten er) av folket (uten å definere hva folket er) har avgjørende makt (og hva er avgjørende makt?).

Den er med andre ord svært mangelfull, selv for et moderne representativt demokrati. Hva som er "den gjengse oppfattelse" av demokrati er ikke noe man bør forholde seg til når man skal diskutere demokrati.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det er det faktisk. Det norske ordet demokrati betyr det der. Det greske ordet δημοκρατια er noe HELT annet, og blir i dag omtalt som athensk demokrati.

Ordet "disco" var helt frem til 1960-tallet et gresk ord som betyr "diskutere". I dag har vi en helt annen definisjon. Tror du virkelig at en diskusjon om dansemusikk krever at vi går til bunns i det latinske verbet dissero?

Eller kan vi la ordmasturbasjonen ligge og diskutere politikk?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det er det faktisk. Det norske ordet demokrati betyr det der. Det greske ordet δημοκρατια er noe HELT annet, og blir i dag omtalt som athensk demokrati.

Ordet "disco" var helt frem til 1960-tallet et gresk ord som betyr "diskutere". I dag har vi en helt annen definisjon. Tror du virkelig at en diskusjon om dansemusikk krever at vi går til bunns i det latinske verbet dissero?

Eller kan vi la ordmasturbasjonen ligge og diskutere politikk?

Irrelevant, demokrati er et begrep som definerer en organiseringsform. Disco-sammenligningen er absurd. Man kan ikke diskutere demokrati uten å trekke referanser tilbake til det greske demokratiet. Man kan ikke diskutere hvorvidt Norge er et demokrati uten å kunne diskutere hva demokrati er, og denne ytterst svake ordboksdefinisjonen holder ikke, den holder såvidt vann på egenhånd som en definisjon da den har påstander som er diffuse og kan tolkes (storparten, folk og avgjørende makt).

Ordmasturbasjonen er med andre ord nøkkelen i diskusjonen, fordi man må først enes om kriteriene for demokrati før man kan begynne å snakke om anvendelse på Norge.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nope. Begrepet er kjent. Hvis dere vil diskutere en ANNEN definisjon av Demokrati, så får dere heller gjøre det. Jeg kan foreksempel definere demokrati som fast eller flytende, vannløselig rengjøringsmiddel laget av fettstoffer og lut (kalium- og natriumhydroksid). Er Norge et demokrati ut fra denne definisjonen? Nei. Det er såpe, det.Er Norge et atensk demokrati? Selvsagt ikke. Er Norge en styreform som baserer seg på at folket bestemmer hva slags politikk som skal føres. Selvsagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nope. Begrepet er kjent. Hvis dere vil diskutere en ANNEN definisjon av Demokrati, så får dere heller gjøre det. Jeg kan foreksempel definere demokrati som fast eller flytende, vannløselig rengjøringsmiddel laget av fettstoffer og lut (kalium- og natriumhydroksid). Er Norge et demokrati ut fra denne definisjonen? Nei. Det er såpe, det.Er Norge et atensk demokrati? Selvsagt ikke. Er Norge en styreform som baserer seg på at folket bestemmer hva slags politikk som skal føres. Selvsagt.

Evneveik retorikk, det finnes ikke _en_ definisjon av demokrati. Demokrati er et ganske omfattende begrep av ulike organiseringsformer som inkluderer både atenske demokratiet og moderne representative demokrati og det finnes tonnevis av modeller for å definere demokrati både som mål og som metode.

Hva betyr det at "folket bestemmer" hva slags politikk som føres? Folket velger representanter gjennom et konkurransesystem (representerer de våre individuelle interesser, nasjonens interesser, partiets interesser)? Hva med alle restriksjonene? Maktdeling, grunnlov osv. Parlamentarisme? Omfattende byråkrati og teknokratisk styring i offentlig politikk. Er MASSE å plukke av her.

Det er ikke selvsagt at Norge baserer seg på at "folket bestemmer" hva slags politikk som skal føres.

Endret av Rampage
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...