del_diablo Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Alle behandler ikke hverandre med respekt, det er problemet. Det jeg sier er at det er i ingens interesse å myrde, undertrykke og slavelegge. Noen gjør det likevel, disse forstår ikke sitt eget beste. Men JEG tjener på å MYRDE og UNDERTRYKKE andre, så hvorfor er det ikke i min interrese? Blir jeg stor nok, så kan ingen komme etter meg. Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Men JEG tjener på å MYRDE og UNDERTRYKKE andre Jeg tror ikke på at du tror på dette selv engang Hvor mange har du myrdet? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Dersom det er i ens interesse å ha makt i samfunnet og stå øverst tjener man jo nettopp på å myrde og undertrykke andre. Du kan enten forklare hvorfor denne personen ikke forstår sitt eget beste, eller hvorfor det faktisk ikke er hans eget beste. 1 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Bare synd det også går ut over oss som vet bedre. Folk flest tror de vet bedre enn folk flest. Jeg har selv innsett at jeg ikke vet best, men andre vet heller ikke best. Men jeg må være kritisk til meg selv for å ikke får for mye tro da det fort blir ødeleggende for sannheten. Innser også hvor mye jeg ikke vet, er vel helt naturlig da jeg har hatt et relativt kort liv blant 6 milliarder andre mennesker. Endret 5. oktober 2011 av Kun10kr Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Dersom det er i ens interesse å ha makt i samfunnet og stå øverst tjener man jo nettopp på å myrde og undertrykke andre. Men det er ikke i din interesse å ha makt over andre Det er i din egeninteresse at andre behandler deg med respekt, og hvis du ønsker å bli behandlet med respekt må du selv respektere andre. Endret 5. oktober 2011 av Gerridae Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Dersom det er i ens interesse å ha makt i samfunnet og stå øverst tjener man jo nettopp på å myrde og undertrykke andre. Men det er ikke i din interesse å ha makt over andre Det er i din egeninteresse at andre behandler deg med respekt, og hvis du ønsker å bli behandlet med respekt må du selv respektere andre. Hvorfor? Jeg tjener mer med å ikke behandler andre med respekt. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Dersom det er i ens interesse å ha makt i samfunnet og stå øverst tjener man jo nettopp på å myrde og undertrykke andre. Men det er ikke i din interesse å ha makt over andre Det er i din egeninteresse at andre behandler deg med respekt, og hvis du ønsker å bli behandlet med respekt må du selv respektere andre. Hvorfor? Jeg tjener mer med å ikke behandler andre med respekt. Oppfører man seg "dårlig" (si hva det er), oppfører andre seg "dårlig" tilbake. Men selvsagt er man en god manipulator er vel alt mulig. Endret 5. oktober 2011 av Kun10kr Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Dersom det er i ens interesse å ha makt i samfunnet og stå øverst tjener man jo nettopp på å myrde og undertrykke andre. Men det er ikke i din interesse å ha makt over andre Det er i din egeninteresse at andre behandler deg med respekt, og hvis du ønsker å bli behandlet med respekt må du selv respektere andre. Hva vet du om mine interesser? Ingenting. Du forutsetter at jeg ønsker å bli behandlet med respekt. Får jeg nok makt trenger jeg ikke å gi respekt for å få. Jeg trenger muligens bare å henrette de personer som ikke viser meg respekt. Da tror jeg problemet forsvinner. Oppfører man seg "dårlig" (si hva det er), oppfører andre seg "dårlig" tilbake. Men selvsagt er man en god manipulator er vel alt mulig. Sikkert en del som oppførte seg dårlig mot <sett inn navn på diktator>, eller hva? Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Dersom det er i ens interesse å ha makt i samfunnet og stå øverst tjener man jo nettopp på å myrde og undertrykke andre. Men det er ikke i din interesse å ha makt over andre Det er i din egeninteresse at andre behandler deg med respekt, og hvis du ønsker å bli behandlet med respekt må du selv respektere andre. Hvorfor? Det burde være selvinnlysende Jeg tjener mer med å ikke behandler andre med respekt. Nei Hva vet du om mine interesser? Like mye som jeg vet om mine interesser (Jeg snakker altså ikke om ønsker og innfall, men om det du har interesse av objektivt sett) Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Så i din verden så eksisterer ikke grådighet, ondskap og slaveri fordi... det er etisk feil? Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Kan du forklare nøyaktig hva du mener med grådighet, ondskap og slaveri? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Ikke egentlig, jeg prøver å tolke dine innlegg, noe som er temmelig vanskelig. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Dersom det er i ens interesse å ha makt i samfunnet og stå øverst tjener man jo nettopp på å myrde og undertrykke andre. Men det er ikke i din interesse å ha makt over andre Det er i din egeninteresse at andre behandler deg med respekt, og hvis du ønsker å bli behandlet med respekt må du selv respektere andre. Hvorfor? Det burde være selvinnlysende Jeg kan se det for hele samfunnet, men ikke for individet. Og siden du ikke erkjenner noe annet enn individet, så ja, så vil jeg ha en forklaring. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Dersom det er i ens interesse å ha makt i samfunnet og stå øverst tjener man jo nettopp på å myrde og undertrykke andre. Men det er ikke i din interesse å ha makt over andre Det er i din egeninteresse at andre behandler deg med respekt, og hvis du ønsker å bli behandlet med respekt må du selv respektere andre. Hvorfor? Jeg tjener mer med å ikke behandler andre med respekt. Oppfører man seg "dårlig" (si hva det er), oppfører andre seg "dårlig" tilbake. Men selvsagt er man en god manipulator er vel alt mulig. Tja, vis man drar den litt lengere: Vis jeg oppfører meg dårlig så kan andre oppføre seg dårlige tilbake. Oppfører jeg meg dårlig nok så tar jeg i fra mine mostandere evnen til å oppføre seg dårlig tilbake. Per dags dato så er det staten som (prøver å) forhinderer meg i å krysse linjen fra 1 til 2, og de forbyr meg meget som ville bare tillate meg å oppføre meg dårlig(kontraktbrudd f.eks). Og det som du sier da, det største problem i det moderne samfunn. Men igjen: Man må dra skala opp fra individet og helt bort til flere individer før man kan tjene på det. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg tjener mer med å ikke behandler andre med respekt. Nei Jo, dersom jeg ønsker makt mer enn respekt. Hva vet du om mine interesser? Like mye som jeg vet om mine interesser (Jeg snakker altså ikke om ønsker og innfall, men om det du har interesse av objektivt sett) Hva er mine interesser objektivt sett? Utdyp, det holder ikke med en påstand. Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Dersom det er i ens interesse å ha makt i samfunnet og stå øverst tjener man jo nettopp på å myrde og undertrykke andre. Men det er ikke i din interesse å ha makt over andre Det er i din egeninteresse at andre behandler deg med respekt, og hvis du ønsker å bli behandlet med respekt må du selv respektere andre. Hvorfor? Det burde være selvinnlysende Jeg kan se det for hele samfunnet, men ikke for individet. Og siden du ikke erkjenner noe annet enn individet, så ja, så vil jeg ha en forklaring. Jeg tror ikke på deg Du får gå ut og myrde noen, da, hvis du virkelig tror det er i din interesse. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Norge er et representativt demokrati, som er en utvanning av det direkte demokratiet vi hyller og refererer til i antikkens Hellas og Athen. Problemet med direkte demokrati i verden i dag er hovedsakelig logistisk. Istedet for noen titusener stemmeberettigede har vi millioner. Personlig mener jeg det er mer problematisk at mens hvert eneste individ i de opprinnelige demokratiene kunne KREVE å få høres, så er vi i dag avhengige av medier for å få en plattform. Jeg mener alle og enhver burde kunne høres i stortinget, og at man eventuelt i det minste kunne organisere et lotteri for å tale til forsamlingen. Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hva er mine interesser objektivt sett? Mennesket overlever ved å bruke sitt rasjonelle fakultet og følge sin rasjonelle overbevisning. Det er i din interesse å få lov til dette. Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Problemet med direkte demokrati i verden i dag er hovedsakelig logistisk. Problemet med flertallsstyre er vel egentlig at mindretallet ikke får være med å bestemme? En enkel og genial løsning på dette problemet er å la hver enkelt bestemme over seg selv. Jeg mener alle og enhver burde kunne høres i stortinget Jeg mener alle og enhver burde slippe å gå veien om politikere for å få lov til å bestemme over seg selv Endret 6. oktober 2011 av Gerridae Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg mener alle og enhver burde slippe å gå veien om politikere for å få lov til å bestemme over seg selv Tja... personlige friheter bør være så store som mulig uten at man unødvendig og uhensiktsmessig skader seg selv og andre. Problemet med å la folk flest bestemme over seg selv, er vel at folk flest ikke er spesielt logiske og rasjonelle... og selv de mest rasjonelle og logiske gjør ting som ikke henger på greip. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå