Gå til innhold

Kan man egentlig kalle norge et demokrati?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

@Baltazar94

De påstander du kommer med, som du mener er faktisk sanne, får du ha oppgaven med å bevise. Gjør du ikke det, anser jeg dem som tomme påstander. Spesielt i forhold til at det du kommer med, er ganske harde påstander, som hadde fått store konsekvenser om faktisk var sanne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derimot er det flere ting staten gjør, for å verne sine borgere.

Du er bra naiv om du tror at staten gjør noe for å verne borgerne i landet.

Alt staten gjør er motivert av tre ting, og det er penger, maktbegjær og ønsket om mest mulig kontroll med folket.

Den såkalte "velferdsstaten" er ikke utviklet for å verne eller hjelpe borgerne, selv om dette er blitt en bi-effekt av systemet.

Men hele systemet er motivert av politikernes ønske om mest mulig kontroll med folks liv og helse, og et ønske om å beslaglegge mest mulig av borgernes penger.

Dessuten så er det ikke "statens borgere" Staten eier ikke noen av borgerne i landet.

Javel?

Vi vernes vel både mot andre og oss selv. Staten er jo også styrt av folk som deg og meg, og jeg ser ikke at alle disse skal kunne settes i i bås slik du gjør det.

Du prater som om du mener vi er en gjeng små barn på barnehagenivå som må passes på av staten.

Mulig du er det og vil fortsette med det, men ikke press dette systemet på andre.

Staten dvs regjering og myndigheter bstår ikke av folk som meg, men muligens som deg.

Staten består av folk som søker makt over andre og en politisk karriere på bekostning av andre.

Jeg har ikke ønske om noe slikt. Så vennligst ikke prøv å sammenligne meg med disse kriminelle politikerne og myndighetspersonene.

Jeg er i det minste veldig fornøyd. Jeg har fått gratis skolegang og helsetjenester gjennom flere år. I tillegg har jeg fått mulighet til å utfolde meg slik jeg har ønsket.

Du har ikke fått gratis skolegang.

Vi betaler alle høy skatt i dette landet, og en del av den skatten har gått til din skolegang.

Hverken skole eller helsevesen er gratis i Norge, vi betaler alle for det gjennom skatten.

Og dette fører også til at vi betaler flere ganger for samme varen, og politikerne sløser bort resten av pengene. Så det er mye dyrere enn det ellers ville blitt hvis politikerne hadde holdt seg unna.

Hvis du er veldig fornøyd med dette systemet, så er det fordi du selv er en del av systemet.

Lenke til kommentar

Norge er ikke noe demokrati.

Før parlamentarismen ble innført ved et kupp i 1884, så hadde vi et tredelingsprinsipp og makten var delt, slik at politikerne ikke kunne få for stor makt, og var begrenset av grunnloven.

Etter politikernes kupp og innføring av parlamentarismen, så ble all makt stort sett samlet på stortinget, og politikerne var ikke lenger begrenset av grunnloven i samme grad.

For siden de har all makt, så er det mye lettere for dem å bryte grunnloven.

http://no.wikipedia.org/wiki/Parlamentarisme

Når politikerne i dag tar på seg en alvorlig mine og henviser til grunnloven, så er det kun et spill for galleriet, for ingen av dem bryr seg om grunnloven.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Hele tankegangen til sosialister er jo at alle andre skal jobbe for dem, dermed er dem så utrolig glad i dette systemt. Slappe av mens vi andre må jobbe.

Vet om flere Ap-tilhengere som enten lever på sosialen, eller får støtte på en eller annen måte. Ikke rart dem blir positive til Ap, dem har det jo så godt, og er liveredde for å måtte ta jobb-ansvar...

Lenke til kommentar

Du prater som om du mener vi er en gjeng små barn på barnehagenivå som må passes på av staten.

Mulig du er det og vil fortsette med det, men ikke press dette systemet på andre.

Staten dvs regjering og myndigheter bstår ikke av folk som meg, men muligens som deg.

Staten består av folk som søker makt over andre og en politisk karriere på bekostning av andre.

Jeg har ikke ønske om noe slikt. Så vennligst ikke prøv å sammenligne meg med disse kriminelle politikerne og myndighetspersonene.

Du er faktisk ikke så langt fra sannheten om hva jeg mener. Jeg er overbevist om at et system hvor en hadde en form for anarki, aldri hadde fungert. Ikke at jeg mener det er det du støtter, men du får i tilfelle redegjøre for hvordan du vil ha det.

En eller annen form for system må vi ha, og det må nødvendigvis tvinges på et mindretall som er i mot det. Dette uansett hvilket system du mener er best.

Det er rundt 400 000 ansatte i staten, så sjansen er stor for at det finnes folk som både meg og deg. At alle disse jobber mot et felles mål om makt og penger, tviler jeg på. Det er faktisk folk som ønsker å jobbe for et bedre samfunn, hva enn det måtte innebære. Det er mer enn bare politikere som jobber i staten, som ikke skiftes ut etter hvert valg. Disse hører du aldri noe om, de har heller ingen reel makt isolert sett, men sammen danner de staten.

Hva er ditt alternativ?

Du har ikke fått gratis skolegang.

Vi betaler alle høy skatt i dette landet, og en del av den skatten har gått til din skolegang.

Hverken skole eller helsevesen er gratis i Norge, vi betaler alle for det gjennom skatten.

Og dette fører også til at vi betaler flere ganger for samme varen, og politikerne sløser bort resten av pengene. Så det er mye dyrere enn det ellers ville blitt hvis politikerne hadde holdt seg unna.

Hvis du er veldig fornøyd med dette systemet, så er det fordi du selv er en del av systemet.

Jeg er fult klar over at vi betaler skatt, og at dette betaler for offentlige tjenester. Jeg er enig i at det offentlige ikke er et ideelt system når det gjelder helsetjenester. Her er vi nok tjent med en privatisering. Likevel slik at de svakere i samfunnet, som ikke kan betale for helsetjenester, tas vare på av det statlige alternativet.

Vi er vel alle en del av systemet, på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Hvis ikke flertallet får bestemme, hvordan skal man avgjøre hvilket mindretall skal da få bestemme. Loddtrekning?

Ingen. Ingen skal få bestemme hvordan andre skal eller ikke skal leve livet sitt så lenge det ikke skader andre mennesker.

Så du vil bestemme at ingen får bestemme. Der forsvant loddtrekningen. Farvel demokrati, hei diktatur!

Hvis ingen skal bestemme over andre, hvordan kan det da bli diktatur ??

Vi har i dag en grunnlov. Normalt om noe skal forandres i denne, gjøres dette med et (kvalifisert) flertall. Hvis et mindretall dikterer grunnloven, er det ikke da et diktatur?

Hvorfor skal du/dere som representere et mindretall diktere grunnloven, hvorfor ikke et annet mindretall (derav loddtrekning)?

Lenke til kommentar

@toreae: Greit og greit. Det er uansett ikke min plikt å hjelpe alle sammen. De som ønsker har mulighet til å hjelpe. Kan du svare på mitt spørsmål nå?

@Redigert: @tofagerl: Den kan jeg si meg enig i, men ikke alle er like glad i jøder.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

@toreae: Greit og greit. Det er uansett ikke min plikt å hjelpe alle sammen. De som ønsker har mulighet til å hjelpe. Kan du svare på mitt spørsmål nå?

@Redigert: @tofagerl: Den kan jeg si meg enig i, men ikke alle er like glad i jøder.

Har du inntekt over grensen til frikort, er det din plikt å 'hjelpe alle'. Da betaler du skatt.

Hvis flertallet dikterer at alle blonde skal henrettes i Grunnloven, er det da greit?

Enig med tofagerl

Det er lovlig, ja. Det er dog ikke moralsk korrekt.

Vet du om en styreform hvor det er umulig for noen å begå en urett?

Lenke til kommentar

Har du inntekt over grensen til frikort, er det din plikt å 'hjelpe alle'. Da betaler du skatt.

Jeg er uenig.

Hvis flertallet dikterer at alle blonde skal henrettes i Grunnloven, er det da greit?

Enig med tofagerl

Hvorfor lar vi slikt skje? Er det først når mange nok nordmenn bryr seg det er viktig? Tenker folk bare på seg selv og sine, og ikke at det finnes andre mennesker?

Det er lovlig, ja. Det er dog ikke moralsk korrekt.

Vet du om en styreform hvor det er umulig for noen å begå en urett?

Det kommer an på hvordan du definerer urett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...