Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får jenter mensen når de spiser P-piller?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er kanskje hvorfor noen velger å si nei?

''P-pillene styrer menssyklusen din. Når man ikke bruker p-piller vil livmorslimhinnen hver måned vokse i tykkelse og bli mer blodrik for å forberede seg til å ta i mot et eventuelt befruktet egg. Når det ikke skjer avstøtes livmorslimhinnen og man får en blødning - mensen. Når man tar p-piller har man ikke eggløsning og livmorslimhinnen bygges ikke opp i like stor grad. Men hormonene i pillen gjør at den bygges litt opp og avstøtes som en blødning i den pillefrie perioden. Det kalles også en bortfallsblødning. Den er vanligvis litt mindre enn en vanlig mens.''

Kilde

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt at noen har mistet mensen helt når man går på p-piller, men med den mindre effektive mini-pillen så har jeg hørt om mye sånt at man kan ha mensen i fire uker, og så ingen mensen på to uker.

Hvis man ikke har sukkerpiller på p-pillebrettet sitt så har man ett mindre antall piller for kun tre uker på brettet, og hvis man ønsker å droppe mensen så bare fortsetter man på neste brett. Gikk på p-piller i ca 2 år, kan telle hvor ofte jeg hadde mensen i den perioden på en hånd. Men jeg mistet den ikke, jeg bare valgte å hoppe over den pillefrie uken.

Jeg har selv erfart at hvis jeg nå hopper over mensen over to perioder så vil det komme mørk-mensenlignende utflod når det nærmer seg tredje periode, men dette er ikke mensen.

Lenke til kommentar

Ikke så rart du får to forskjellige svar på dette, da mange ikke helt forstår hvordan det fungerer. Jeg skal forsøke å forklare så enkelt og greit som mulig:

Nei, man får ikke mensen når man går på p-piller, da p-piller forhindrer eggløsning. Mensen er jo nettopp utskylling av et modent, ubefruktet egg. Mange får derimot blødninger som kan minne om mensen, som følge av plutselig fravær av hormoner (uken uten piller/med sukkerpiller).

Grunnen til at det ble slik er egentlig ganske artig. Da de første p-pillene kom, var eskene laget uten sukkerpiller, slik at man slapp blødning. Kvinnene syntes dette var både rart og skummelt. Noen var redde for at alt blodet skulle samle seg opp og råtne, mens andre ble usikre fordi de var vant til å bruke mensen som en bekreftelse på at de ikke var gravide. Da var det rett tilbake til tegnebordet, og man designet en eske som i tillegg til p-pillene også inneholdt sukkerpiller - noe som ga en falsk menstruasjon - altså blødning.

Det som er litt spesielt er at blødningen, enten den kommer til rett tid eller ei, ikke er et tegn på hverken graviditet eller at man ikke er gravid. Det er bare en fremprovosert blødning. Falsk trygghet, med andre ord, men verden vil bedras, så lenge det kan få oss til å føle oss litt tryggere. Det blir litt som med tran. De laget for lenge siden en lukt-og-smaksfri tran, men ingen ville ha den, for om lukten ikke skar i nesa og smaken ikke fremkalte brekninger; nei, da kunne den umulig hjelpe mot noe som helst! :laugh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...