Gå til innhold

Trenger litt hjelp angående lite LAN


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ett spørsmål til dere som har peiling på slikt.

 

Skal ha et venne LAN med 5-7 stykker hjemme hos meg i nær fremtid, og har ett lite spørsmål om hvordan vi skal skaffe internett til alle.

 

Ruteren er 2 vegger unna rommet vi skal være i, men vi har strekt en internettkabel fra den og inn til rommet.

Det jeg egentlig lurer på er om en switch fungerer på samme måte som en ruter bare uten wifi. Og om det hadde funket og bare kjøpe en 8-ports switch og koble den til kabelen som kommer inn i rommet.

 

Er det noen som vet om en switch som funker bra til oppgaven og som ikke koster alt for mye? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du legger i mye penger, men 299 for en åtte ports Gigabit switch burde jo være overkommelig. Gigabit hastighet er jo alltid kjekt på lan, slik at dere kan dele filer i mellom dere rimelig kjapt.

Det holder å strekke kabel til switchen for å dele nett tilgang, men mulig dere må sette opp faste ip adresser på pc-ene deres for at det skal fungere. Jeg ble litt usikker på om switchen deler ut automatisk ip-adresse sånn på stående fot... Jeg pleier å finne ut av det når vi starter opp lanet ;)

 

Link til en grei switch på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618112

 

Finnes helt sikkert alternativ

Lenke til kommentar

en switch fungerer ikke som en router. switchen er bare et knutepunkt mellom pcene koblet til den og er ett (finnes vel noen som gir ut ipadresser men de kan du logge på og styre, såkalte managed switch) men er greit med en dedikert router som du allerede har. En router er litt mere avansert og organiserer pcene med at den gir ut en spesifikk adresse til alle. en router kan ha en switch i seg også for tilkobling av flere pc'er. men mange routere kan ha en inngang mot internett og en annen mot en switch.

 

edit : ja, du trenger bare og koble en kabel mellom en router og switch for å forlenge nettverket til andre rom med deling av internett. du kan seriekoble flere switcher etterhverandre eller koble begge mot routeren om nødvendig. men dess mere nettverksutstyr du kobler til jo bedre kvalitet på utstyret trenges for å ikke miste for mye nettverksressurser på administrasjon.

 

jeg har rimelig mye utstyr så har en hjemmebygd router med en ganske stor switch til pc'ene med mye båndbredde internt . har strekt en kabel fra denne switchen til det andre rommet hvor jeg har kjøpt en ganske rimmelig/billig 8 porter switch der for å koble til spillkonsollene, blu-ray spiller osv. hvor det ikke er behov for altfor kraftig switch. kjører alt på gigabit nettverk

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Lugmeister bekreftet egentlig mine mistanker ja, det vil med andre ord si at du mest sannsynlig blir nødt til å gi hver pc en fast ip adresse. Dette er enkelt å gjøre og jeg kan gi deg oppskriften om du trenger den, men du må gjøre det på hver enkelt pc.

 

Som Lugmeister også er inne på kan du koble flere komponenter opp mot hverandre, men dette krever at en har tunga rett i munnen og at en vet litt hva en driver med.

 

Selv har jeg følgende oppsett. Nextgentel routermodem->Gbps Switch på kontoret->Homeplug fra kontoret i kjelleren til stua i andre etasjen->Trådløs N Router på stua. Ikke mye arbeid å sette det opp, men en må sørge for at alle komponentene jobber sammen.

 

En annen ting er at om du skal ha Gbps nettverk, må du også være sikker på at de som vil ta nytte av det har cat5e kabler eller bedre, har du cat 5 vil du ikke dra full nytte av hastigheten som regel. Selv holder jeg på å trekke huset mitt i cat6a kabler, dyr kabel egentlig, men jeg fikk 300 meter for 900 kroner av en elektriker som hadde "mistet" det.

Endret av PheIix
Lenke til kommentar

Lugmeister bekreftet egentlig mine mistanker ja, det vil med andre ord si at du mest sannsynlig blir nødt til å gi hver pc en fast ip adresse. Dette er enkelt å gjøre og jeg kan gi deg oppskriften om du trenger den, men du må gjøre det på hver enkelt pc.

 

Som Lugmeister også er inne på kan du koble flere komponenter opp mot hverandre, men dette krever at en har tunga rett i munnen og at en vet litt hva en driver med.

 

Selv har jeg følgende oppsett. Nextgentel routermodem->Gbps Switch på kontoret->Homeplug fra kontoret i kjelleren til stua i andre etasjen->Trådløs N Router på stua. Ikke mye arbeid å sette det opp, men en må sørge for at alle komponentene jobber sammen.

 

En annen ting er at om du skal ha Gbps nettverk, må du også være sikker på at de som vil ta nytte av det har cat5e kabler eller bedre, har du cat 5 vil du ikke dra full nytte av hastigheten som regel. Selv holder jeg på å trekke huset mitt i cat6a kabler, dyr kabel egentlig, men jeg fikk 300 meter for 900 kroner av en elektriker som hadde "mistet" det.

 

Skal ikke trenge å sette opp fast IP hvis routeren har DHCP, noe den mest sannsynlig har, bare å koble en switch i den kabelen som allerede er trekt, og koble gjestene i switchen.

Lenke til kommentar

Lugmeister bekreftet egentlig mine mistanker ja, det vil med andre ord si at du mest sannsynlig blir nødt til å gi hver pc en fast ip adresse. De

 

les inleggene før du svarer, nevnte ingenting om at man trenger fast ip og sa at routeren delte ut disse.

 

 

hvor mye penger hadde du tenkt å legge i switch?

tilbake til kabler dersom du har råd til det gå for cat-6 kabler men til hjemmebruk og til litt kopiering mellom mskinene så tror jeg at cat.5e holder i massevis. iallfall mellom router og switch da det hovedsaklig er internetttrafikk som går mellom router og switch, resten blir styrt av switch.

 

Jeg bruker kun cat.6 mellom mine to maskiner og switch som er snakk om 2x1,5m ferdige kabler

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Har ikke lyst til å gjøre det for avansert, vi har mest tenkt på å spille MW2 og kobler dermed til 3-4 PS3'er og 2-3 pc'er. ikke noe særlig deling av filer. Tror det er en CAT 5 kabel ellernoe som kommer inn til rommet og har 20 Mbit internett så tror den vil klare seg.

 

Det med switch tenkte jeg mer på som en splitter som "deler" ut nettet fra den ene kabelen. Er det nødvendig da med en som deler ut IP for at vi skal kunne koble oss på nettet alle sammen ?

 

En ting til jeg lurer på her. Når jeg spiller MW2 har jeg NAT type open, vil alle andre også få det når de kobler seg til?

 

Og den switchen du linket til virker bra, og billig også :)

Endret av audir8
Lenke til kommentar

routeren din har ansvaret for deling av nettet til derfor gir den ut adresser til andre som brukes internt slik at dere deler en adresse ut mot internett.

 

siden jeg ikke kjenner utstyret ditt så skulle det holde å strekke en kabel mellom rommene og stikke ene enden i routeren og den andre i switchen. deretter koble alle maskinene og konsollene med hver sin kabel i switchen.

 

er litt usikker på nating, har ikke drevet på så mye med det og hva som menes med open.

hva er merke og modell på routeren?

 

om du legger på litt så er nok denne switchen et alternativ.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Lugmeister bekreftet egentlig mine mistanker ja, det vil med andre ord si at du mest sannsynlig blir nødt til å gi hver pc en fast ip adresse. Dette er enkelt å gjøre og jeg kan gi deg oppskriften om du trenger den, men du må gjøre det på hver enkelt pc.

Kobler man svitsjen i ruteren vil da ruteren enda gi ut IP adresser via DHCP. Det er ikke et problem i det hele tatt, i alle fall med bare et fåtalls pcer/konsoller. Hadde det vært snakk om et større LAN med en del personer så ville han trengt noe sterkere enn rutere ment for hjemmebruk.

 

@audir8: Ja, en switch kan nesten ses på som en splitter. Og ja, mest sannsynlig vil de andre også kunne koble seg til hvor enn dere skal spille.(Spørs hvor mye du har i opphastighet og at ruteren din ikke kneler av belasting av for mange tilkoblinger, mest sannsynlig vil ikke det skje hvis dere bare skal spille. Men er det et par som laster ned via torrenter så kan det fort skje.)

Lenke til kommentar

tilbake til kabler dersom du har råd til det gå for cat-6 kabler men til hjemmebruk og til litt kopiering mellom mskinene så tror jeg at cat.5e holder i massevis.

 

Både cat6 og cat5e (som er den eneste typen cat5 kabler som selges i vanlige butikker) gir deg 1Gbit/s overføringshastighet. Du vil (ihverfall på et hjemmenettverk) IKKE merke forskjell. Gå derfor etter pris eller det som er enklest å skaffe.

Lenke til kommentar

dersom du har manualen til routeren så på side 8 står ett bra oversiktskart hvordan nettverk kan kobles. Dersom du ikke har forandret noe på innstillingene forutenom å sette opp trådløst så skulle alt fungere uten å gjøre noe spesielt.

 

Nat open fant jeg ikke så betyr nok det samme som at den er slått på og dette har med sikkerheten mot internett.

 

den tp- switchen fungerer sikkert ok til spilling og slikt + småe filoverføringer, etter det som sto på cisco så har den dobbelt så stor båndbredde internt i switchen. noe som betyr at dersom mange kopierer store filer så kan du dytte dobbelt så mye data gjennom ciscoen enn tp-switchen.

tror generelt så er det høy kvalitet på switchene så tror du får greie switcher til ditt bruk uansett hva du velger.

 

 

edit ble litt sen med innlegget. satt og så gjennom manualen til routeren litt samt finne forskjellene mellom switchene :-)

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Lugmeister bekreftet egentlig mine mistanker ja, det vil med andre ord si at du mest sannsynlig blir nødt til å gi hver pc en fast ip adresse. De
les inleggene før du svarer, nevnte ingenting om at man trenger fast ip og sa at routeren delte ut disse.hvor mye penger hadde du tenkt å legge i switch? tilbake til kabler dersom du har råd til det gå for cat-6 kabler men til hjemmebruk og til litt kopiering mellom mskinene så tror jeg at cat.5e holder i massevis. iallfall mellom router og switch da det hovedsaklig er internetttrafikk som går mellom router og switch, resten blir styrt av switch. Jeg bruker kun cat.6 mellom mine to maskiner og switch som er snakk om 2x1,5m ferdige kabler

 

Tror du skal lese innleggene selv jeg ;)

Jeg sa ikke noe om at du hadde sagt du måtte sette fast ip adresse, det var noe jeg selv mente han måtte gjøre. Switchen jeg selv bruker er en procurve (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=357013=, og den fikser det meste selv, men aner ikke hvordan det er med billigere switcher. Noen switcher vil jo kun funke som bridge og ikke være i stand til å gi ut ip selv, det var derfor jeg antok at en så billig switch gjorde det nødvendig med fast ip. Assumptions is the mother of all fuckups, så jeg burde vel visst bedre ;)

Ser jo uansett ut som du har løst det nå da, og det var vel det som var målet...

Lenke til kommentar

Noen switcher vil jo kun funke som bridge og ikke være i stand til å gi ut ip selv, det var derfor jeg antok at en så billig switch gjorde det nødvendig med fast ip. Assumptions is the mother of all fuckups, så jeg burde vel visst bedre ;)

 

Nei, nå er du ute på jordet.

Ingen av switchene i dette segmentet gir ut IP selv. Det er det routeren hans som gjør. Dette er fullstendig "dumme" switcher som ikke gjør noe annet enn å være en switch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...