Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av pc!

Sjermtitter

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal nå til å kjøpe meg ny pc men sliter med å finne en som tilfredstiller meg og mine krav.

Det skal være en bærebar pc med helst en 15 tommer stor skjerm. Den må tåle de nyeste/tyngste spillene, uten at den har ser stygg ut, som de fleste gamepc'er gjør, den skal ha en god skjerm, helst en ssd, det skal være mulig å frakte den med seg uten å være topptrent, helst et helt "plane" design(kan strekke meg litt der), og eller ha en relativt god innmat.

På forrhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Sjermtitter skrev (På 15.9.2011 den 20.29):

Hei :)

Jeg skal nå til å kjøpe meg ny pc men sliter med å finne en som tilfredstiller meg og mine krav.

Det skal være en bærebar pc med helst en 15 tommer stor skjerm. Den må tåle de nyeste/tyngste spillene, uten at den har ser stygg ut, som de fleste gamepc'er gjør, den skal ha en god skjerm, helst en ssd, det skal være mulig å frakte den med seg uten å være topptrent, helst et helt "plane" design(kan strekke meg litt der), og eller ha en relativt god innmat.

På forrhånd takk for svar :)

Fint å gi en prisklasse om noen skal kunne hjelpe deg.

Uansett DENNE tråden svarer vel på spørmålet ditt.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle valgt denne PC'en, Så trenger jeg litt hjelp til konfigurasjon av den:

Matt eller blank skjerm? Tror jeg har hørt noe om at blank skjerm gir bedre bilde enn en matt skjerm. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Angående prossesor, er oppgraderingen fra 2720QM til 2820QM verdt 1500kr?

Hvilken av disse er best, med prisen tatt i betraktning: 16GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz eller 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz?

nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5 vs. AMD Radeon HD 6990M 2GB GDDR5? Stor forskjell i pris på disse, men er oppgraderingen verdt pengene?

Intel SSD 320 vs. 510? Hvor stor forskjell er det egentlig på disse? Er det verdt å oppgragradere til 510?

Dere som sikker er litt mer inne i dette, hvor lenge er det til windows 8 kommer ut?

Takk på forrhånd på svar :)

Lenke til kommentar
  Sjermtitter skrev (På 16.9.2011 den 18.10):

Om jeg skulle valgt denne PC'en, Så trenger jeg litt hjelp til konfigurasjon av den:

Matt eller blank skjerm? Tror jeg har hørt noe om at blank skjerm gir bedre bilde enn en matt skjerm. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Angående prossesor, er oppgraderingen fra 2720QM til 2820QM verdt 1500kr?

Hvilken av disse er best, med prisen tatt i betraktning: 16GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz eller 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz?

nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5 vs. AMD Radeon HD 6990M 2GB GDDR5? Stor forskjell i pris på disse, men er oppgraderingen verdt pengene?

Intel SSD 320 vs. 510? Hvor stor forskjell er det egentlig på disse? Er det verdt å oppgragradere til 510?

Dere som sikker er litt mer inne i dette, hvor lenge er det til windows 8 kommer ut?

Takk på forrhånd på svar :)

# Matt eller blank skjerm?

Ingen tvil - matt skjerm.

# Angående prossesor, er oppgraderingen fra 2720QM til 2820QM verdt 1500kr?

Nei, ikke til det du har tenkt å bruke maskinen til i første omgang. Den oppgraderingen tar du når du har alt annet, og vil ha litt til, og har behov for den ekstra kraften. Slik jeg ser det, så har ikke du behov for det.

# Hvilken av disse er best, med prisen tatt i betraktning: 16GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz eller 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz?

Til spill er det egentlig ideelt med 4 GB RAM, alt over det sinker. Dog er 8 GB fin som middelvei, om man da ikke jobber med minnekrevende programmer sik som PS osv. Da velger man maks. RAM. For deg er altså 8 GB ideelt.

Når det gjelder forskjellen mellom 1333 og 1600 mHz RAM, så er prisdifferansen så liten, at man velger 1600 mHz. Enda raskere minne gir ikke lenger noe fordeler med dagens maskinarkitektur. Svaret på spørsmålet ditt er altså; 8 GB RAM 1600 mHZ.

# nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5 vs. AMD Radeon HD 6990M 2GB GDDR5? Stor forskjell i pris på disse, men er oppgraderingen verdt pengene?

Det sies at nVidia har bedre drivere, men så var det prisen da. Den er i gjennonsnitt 5-6% kraftigere enn HD 6990M kortet, og i noen spill er faktisk HD 6990M overlegen GTX580M.

Om du har begrenset budsjett, så sats på HD 6990M. Om du har ubegrenset budsjett, så sats på GTX580M kortet. Om du satser på HD 6990M kortet så vil du fortsatt være "kongen på haugen" en god stund, og bør være nærme toppen i kanskje 2 år.

# Intel SSD 320 vs. 510? Hvor stor forskjell er det egentlig på disse? Er det verdt å oppgragradere til 510?

Til spill vil du ikke merke noen ytelses forbedring med SSD kontra HDD. Det eneste som skjer, er at spillet laster raskere med SSD og du vil få fordeler av det.

Prisen på SSD 320 - 160 GB og SSD 520 - 120 GB er temmelig lik. Det har vært noen problemer med firmwaren til SSD 320 kontrollen, og jeg er ikke helt viss på at de har fikset det skikkelig med siste firmware. Dog er problemet så lite at det bør ikke utgjøre noe større for deg. Jeg vil altså anbefale deg den større 320 SSD disken, kontra den ekstra hastigheten til 510 serien.

Til slutt vil jeg anbefale deg, å dytte inn en hardisk kassett inn der DVD sloten er og heller kjøpe deg en løs DVD/Blu-Ray spiller. En slik koster par hundre for USB2 DVD spiller, og ca. 800 for Blu-Ray. Da kan du ha både SSD og HDD i en 15,6" maskin, samt ha DVD/Blu-Ray spiller via USB2. Denne spilleren vil du ha behov for neste gang du kjøper deg PC, eller at andre kjøper seg en bærbar. I fremtiden vil interne spillere forsvinne.

Til slutt vil jeg anbefale deg å bestille maskinen uten OS, og heller legge OS til bestillingen. Det blir noen kr dyrere, men da har du plate og slipper å betale for lagringsplassen en slik skjult partisjon vil legge beslag på din SSD.

Tror jeg da har fått med meg alt, og er det andre spørsmål, så legg de gjerne i hovedtråden til Multicom Kunshan P150/170 tråden.

Forresten, må legge til at du vil få et lite sjokk når du får maskinen. Den har en ganske stor kladd av en strømforsyning. En såpass kraftig maskin må ha endel strøm, og da kreves en kraftig strømforsyning, slik at du er forberedt på det.

Man kjøper ikke en Porsche Turbo i den tro at den skal rulle rundt med 195/65 15" dekk/felger. De vil rett og slett ikke passe inn, da bremseskiven er så stor. Man trenger altså noe mer heftig, og det er derfor det er en heftig strømforsyning :)

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Windows 8 kommer nok ikke før tidligst neste høst, og det er tidligst.

Nei, Win 7 er fortsatt konge. For min del sitter så sitter jeg enda med en XP Pro maskin, selv om jeg også har min maskin nr. to med Win 7.

Med Multicom Kunshan P150 og de kraftigste skjermkortene blir du "kongen på haugen" for de med 15,6 skjerm. Det er ingen ved siden av, og alle andre er langt bak. Om du heller vil ha bittelitt lavere kraft i spill, så finnes det en drøss med gode konkurenter til en betydelig lavere pris. Altså med GTX 460M/560M skjermkortet. Tror du finner maskiner til kr 9000 om ikke lavere.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...