Gå til innhold

VG1 Elektro – Formler, effekt o.l.

Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Hei,

Går VG1 Elektro, og føler at jeg er ganske greit igang i timen. Det er derimot noe jeg aldri klarer å få inn i hodet: Formlene.

Føler jeg har fått til Ω's lov nå (Den er jeg ganske sikker på, så den føler jeg ikke behov for å terpe på). Det jeg derimot er totalt usikker på er motstanden til ledning, effekt (watt), og litt info angående kilowatttimer (kwh) og hva det egentlig er, og hva som er mye o.l.

Det jeg også ville satt pris på er litt info om hvordan 16/6-, 16/7-brytere og slikt fungerer.

Spesifikt eksempel:

16/6

Kobl5521.gif

Vekselsvenner, hvor jeg skal ha to brytere som skal slå av og på lyset.

Etter hva jeg har skjønt gikk oppgaven ut på at den ene bryteren skal kunne slå av lyset når det er på, og den andre skal kunne slå det på igjen da.

Hva jeg tror er at det blir strømkilde -> vekselsvenner -> vekselsvenner -> lys

Altså at strømkilde til L på vekselsvenner1, vekselsvenner1 har ledning fra begge outputene til begge outputtene på vekselsvenner2, og L på vekselsvenner2 går til lys.

Er det korrekt?

Og finnes det en side som har litt oppgaver jeg kan løse på egenhånd (Turns out dette var gøy :) )? - Vet om elko.no som har litt koblignsskjemaer.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble ferdig med VG2 El-energi for halvannet år siden, og kan med hånden på hjertet si at det eneste eg husker her og nå er ohm's lov :p Nå gikk eg riktignok ikkje videre ved og bli lærling, da en bedre jobb dukket opp for meg - så det er vel kanskje grunnen til at eg ikkje husker noe.

Men det som er, at det med disse vekselvendingene og andre automatiserings-lignende ting, har eg ALDRI skjønt noe av laugh.gif

Lenke til kommentar

Formlene må du bare bruke, så setter de seg i hodet ditt etter hvert. Hvor lenge du må jobbe med dem før du kan dem utenat, er individuelt. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å kjøpe en formelsamling, eller evt lage din egen skrivebok/notatbok der du skriver formlene selv og beskriver dem med dine egne ord.

Formelen for motstand i kabel:

5e744735a8d82c5928b697fbef6cf040.png

R er motstand i kabelen.

ρ er resitivitet, enheten er mm2/m. For kopper er dette 0.0175ohm i 1m, 1mm2 leder.

l er lengden på lederen. Her slenger du inn [x 2] om du har en to-leder kabel.

A er arealet på lederen.

Jeg forstår ikke helt hva du vil vite ang. kWh-måling, men her er litt fun-facts:

En ovn på 1000W (1kW) som står på i en time, vil trekke 1kWh.

En ovn på 2000W (2kW) som står på like lenge, trekker 2kWh.

kWh = Effekt x Tid

Gjennomsnittlig årlig forbruk i en bolig ligger rundt 20 000 kWh, men dette varierer VELDIG etter strukturen på huset, og ikke minst bruk.

Over til noe helt annet, så finnes det ikke noen norske forum for elektrikere eller elektrolærlinger. Klassen jeg går i nå er inne på tanken å starte opp noe sånt, si fra om noen er interessert i dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...