Klossmajoren Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Hva er enklest å kaste (på blink) av kasteøks og kastekniver? Har kniver nå, men vurderer å kjøpe meg øks, el ninja stjerner (eller er det helt idiotisk med ninja stjerner?) Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Kastet ganske mye i ungdommen, både med noen forskjellige kastekniver og div. andre kniver. Brukte vel mest en avkappet/modifisert og balangsert bajonett. Og opp til ca 9 meter var jeg ganske treffsikker. Med kniv har vekt og lengde stor betyding. Det er da lettere å beregne kraft og rotasjon. Har aldri trent med økser. Men har slengt noen i forbindelse med vedhugging og i forbindelse med friluftsliv (og bålbrenning), i skog. Da kun på kort hold, uten rotasjon. Prinsippet er det samme og da øksen normalt er noe tyngere, vil jeg tro at øks er lettest å beregne. Men økser har tungt i front (øksehodet) og lett i et lett skaft, så det er mulig rotasjonen blir raskere og mer vanskelig. Tenker nå på små økser, eller kasteøkser. Store økser, som blir brukt i konkuranser, roterer sakte. Du får bare prøve deg frem! Det krever uansett mye trening, hvis du skal beherske mer enn en fast avstand. Lenke til kommentar
Klossmajoren Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Kastet ganske mye i ungdommen, både med noen forskjellige kastekniver og div. andre kniver. Brukte vel mest en avkappet/modifisert og balangsert bajonett. Og opp til ca 9 meter var jeg ganske treffsikker. Med kniv har vekt og lengde stor betyding. Det er da lettere å beregne kraft og rotasjon. Har aldri trent med økser. Men har slengt noen i forbindelse med vedhugging og i forbindelse med friluftsliv (og bålbrenning), i skog. Da kun på kort hold, uten rotasjon. Prinsippet er det samme og da øksen normalt er noe tyngere, vil jeg tro at øks er lettest å beregne. Men økser har tungt i front (øksehodet) og lett i et lett skaft, så det er mulig rotasjonen blir raskere og mer vanskelig. Tenker nå på små økser, eller kasteøkser. Store økser, som blir brukt i konkuranser, roterer sakte. Du får bare prøve deg frem! Det krever uansett mye trening, hvis du skal beherske mer enn en fast avstand. Ok! Har kastet noen økser før, men bare i friluftsliv, som deg. Så får tenkte meg litt om og se hva jeg gjør! TAKK for svar btw! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå