Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Går fortstatt ned...

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt en slankeperiode. I utgangspunktet var jeg ferdig for noen uker siden. Har begynt i det små å spise mer "normalt" igjen, f.eks brød og melk. Likevel går jeg ned i vekt. Veide meg i dag, var nede i 47,5 kg. Jeg er bare 153 cm høy, så er innenfor BMI'en. Jeg har også mistet mange kg på overkroppen, har fremdeles rumpe og lår.

Jeg spiser nok for lite i forhold til det jeg bør gjøre, men jeg er så redd for å gå opp i vekt igjen! Har i de siste årene svingt veldig i vekten, alt i fra 56 kg, og ned til 51. Har ikke vært under 50 kg før. Har slike griller i hodet, som at hvis jeg tar meg den ekstra skiven med brunost, eller har en pølsemiddag midt i uken så går jeg opp i vekt. Innerst inne vet jeg jo at det ikke er tilfelle. Men når man har levd på knekkebrød og vann i nesten 4 mnd, og sett resultater, er det vanskelig å omstille seg.

Har dere noen råd?

Kan jo kort ramse opp en vanlig dag for meg.

Frokost: Havregryn med lettmelk og kanel + en frukt.

Lunsj: 3 rugsprø med cottage cheese og skinke. Av og til en frukt og.

Middag: Det jeg får servert hjemme. Som regel sunn mat (fisk, kylling, rent kjøtt) med poteter eller ris til. Spiser også salat og agurk.

Kvelds: 1 rugsprø og 1 skive grovbrød (eller 2 rugsprø/2 skiver hvis jeg er ekstra sulten.) med cottage cheese og skinke.

Kvelds 2: Frukt.

Jobber skift, så de dagene jeg begynner sent, blir det ikke lunsj. Står opp tolv, spiser frokost, for så middag rundt fire.

Jeg følger også et spisemønster, må liksom spise kl 8, 12, 16/17, 20 og frukt før jeg legger meg. Det funker, men er litt slitsomt og, vil gjerne spise når jeg føler for det. Men det er akkurat som om jeg må ha det strukturert for å ha "kontroll" over matinntaket.

Jeg kan heller ikke unne meg noe ekstra godt i hverdagen. F.eks hadde moren min laget boller, men jeg klarer liksom ikke å spise det midt i uken, må vente til lørdag da jeg har kosedag. Veldig slitsomt :( For jeg vet at hvis jeg hadde tatt den bollen, hadde jeg gått rundt og følt at jeg måtte kutte ned på andre måltider for å passe på det daglige kaloriinntaket.

Kan dere hjelpe meg litt? :)

Postet av anonym: 618f4c965c0e7da4e91e67549163867e

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Viktige spørsmål du kan stille deg?

- Hvor kontrollert ønsker du at livet ditt skal være? Skal du alltid ha full kontroll over ting og ikke få fred noen gang?

- Hvor mye skal til før du går vesentlig opp, eller litt opp?

- Hvorfor er du så redd for å veie mye? Hvilke fordeler ulemper har det?

- Hva om du blir for liten? Kan det skape sykdommer?

Spesielt det første spørsmålet tror jeg er svært viktig. Hvis du vil leve et liv der du hele tiden er fanget av kontroll så tror jeg du vil få et veldig hardt liv. Jeg personlig vil leve et liv uten å være bundet slik!

Jeg sier dette for jeg slet selv. Gikk ned 16 kg, under idealvekten, fikk uttalige lungekollapser og genrell angst pga det. Nå har jeg så mange andre tanker i hodet at jeg ikke tenker på matinntak i det hele tatt og spiser det jeg vil, frokostblandinger, middag på byen, drikker sukkerholdige drikker og alt. Vekten gikk opp til det ideelle og står stabilt. Så lenge du ikke kun spiser kebab og drikker 14 brus daglig så vil du se helt normal ut. Kan være en idé å snakke med en som har greie på ernæring og nevne ditt problem .Det kan hjelpe :innocent:

Lenke til kommentar

Føler du at du har nok energi når du lever på den måten ?

Det å leve på bare knekkebrød og vann er ikke så lurt.

Du har flere behov for næring hver eneste dag.

Essensielle aminosyrer (proteiner) som kroppen ikke kan lage selv

Essensielle fettsyrer som kroppen ikke kan lage selv

Vitaminer og mineraler som inngår i normal forbrenning/metabolisme

I tillegg har nyere forskning vist nødvendigheten av frukt og grønnsaker for å fungere godt. 5 om dagen er en leveregel som er lurt å lytte til.

Om du ikke spiser nok fett kan du utvilke problemer med leveren/galleblæren

Lenke til kommentar

Jeg må ihvertfall gjøre en endring i spisevanene mine, ellers fortsetter jeg å gå ned i vekt, noe jeg ikke ønsker. Men det er det å finne en balanse mellom inntakk og forbrenning som er så vanskelig. Og leser overalt at dersom man har gått ned mye på kort tid og øker inntaket, legger man på seg igjen, i form av fett. Har begynt å trene litt for å prøve å unngå at det skjer. Vil gjerne ha en livsstil hvor jeg spiser det jeg vil (sunn mat) uten å tenke på kcal. Men så er spørsmålet da; hva er sunn mat? Ønsker ikke en livsstil hvor jeg må holde meg unna mat som kjøttdeig og pølser fordi mange mener dette er usunt, og kun spise karbonade og kylling. Hvis dere skjønner. Vet ikke hvor mye jeg bør øke av matinntaket heller, om det er 100 eller 500 kcal...

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener.

God mat er en viktig trivselsfaktor og det å forsake god mat blir for mange noe de ikke ønsker å gjøre. Det som derimot er mulig er å spise smart og godt og å ha en del tommelfingerregler i bakhodet i måten du komponerer måltidene på, og da spesielt fokus på glykemisk indeks (GI). Mange tenker at det som virkelig er godt er usunt, men sånn trenger det ikke være. Man trenger bare eksperimentere med ny mat og finne det som fungerer.

Alt i moderasjon er vel en gylden middelvei som også tar vare på trivselsaspektet.

Lenke til kommentar

Jeg må ihvertfall gjøre en endring i spisevanene mine, ellers fortsetter jeg å gå ned i vekt, noe jeg ikke ønsker. Men det er det å finne en balanse mellom inntakk og forbrenning som er så vanskelig. Og leser overalt at dersom man har gått ned mye på kort tid og øker inntaket, legger man på seg igjen, i form av fett. Har begynt å trene litt for å prøve å unngå at det skjer. Vil gjerne ha en livsstil hvor jeg spiser det jeg vil (sunn mat) uten å tenke på kcal. Men så er spørsmålet da; hva er sunn mat? Ønsker ikke en livsstil hvor jeg må holde meg unna mat som kjøttdeig og pølser fordi mange mener dette er usunt, og kun spise karbonade og kylling. Hvis dere skjønner. Vet ikke hvor mye jeg bør øke av matinntaket heller, om det er 100 eller 500 kcal...

Jeg ville ikke telt KCAL om jeg var deg. Ville heller prøvd å unngå det så mye som mulig. Om du har gått mye ned, så vil du kanskje gå litt opp, men dersom du spiser normalt med mat, altså ikke for lite eller overspiser stabiliserer vekten din seg. Du bør ikke holde deg unna mat som kjøttdeig og pølser. Et variert kosthold er mer sunt enn å kun spise det som blir betegnet som ordentlig sunt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...