Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan varmepumpe kjøle når det er 10 grader ute?

Anbefalte innlegg

En varmepumpe skal kunne varme og kjøle. Kan den kjøle når det er 10 grader ute?

Vi har skaffet en Toshiba-pumpe som skal kunne holde varmen godt i huset selv ned til -20. Vi prøvde å sette den på 19 grader i stedet for 22 som vanlig på innedelen nå når det er 10 grader ute, men den klarer ikke å få den ned til 19 grader. Rommet er ca 50-60 kvadrat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer fra pumpe til pumpe. De billigste vil nok ha problemer med å kjøle ned, og kanskje er de ikke bygd for det heller, men de dyrere modellene klarer fint å kjøle ned et rom. 50-60 kvadratmeter er ikke et stort område, så det burde i teorien ikke være noe problem for pumpen å kjøle. Sjekk manualen (sjekk på nett), så er jeg sikker på at du finner ut om pumpen er laget for å kjøle eller ikke. Er den det bør du kanskje ta kontakt med leverandøren...

Lenke til kommentar

Det varierer fra pumpe til pumpe. De billigste vil nok ha problemer med å kjøle ned, og kanskje er de ikke bygd for det heller, men de dyrere modellene klarer fint å kjøle ned et rom. 50-60 kvadratmeter er ikke et stort område, så det burde i teorien ikke være noe problem for pumpen å kjøle. Sjekk manualen (sjekk på nett), så er jeg sikker på at du finner ut om pumpen er laget for å kjøle eller ikke. Er den det bør du kanskje ta kontakt med leverandøren...

Pumpen skal kunne kjøle. Det er denne pumpa:

Min lenke

Ser ut til at den både kan varme og kjøle.

Ikke den billigste pumpa for å si det sånn. Kjøpte den nettopp, så har ikke betalt enda. Betaler ikke før vi er fornøyde.

I dag fikk vi det ikke til å komme varm luft ut av pumpa en gang... Bare kjølig luft enda den står på varme 23 grader og autovifte. Tror vi må kontakte leverandøren igjen. Tror det må være noe galt med den...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sikker på at den ikke er låst til varme-modus? Da vil den ikke kjøle uansett. Jo kaldere de er ute, jo bedre vil den kjøle, men da må den stå i kjøle- eller i auto-mode (da tenker jeg ikke på modus for viften, men for funksjon). Se manualen og fjernkontrollen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Sikker på at den ikke er låst til varme-modus? Da vil den ikke kjøle uansett. Jo kaldere de er ute, jo bedre vil den kjøle, men da må den stå i kjøle- eller i auto-mode (da tenker jeg ikke på modus for viften, men for funksjon). Se manualen og fjernkontrollen.

Vi har satt den på kjølemode etter manualen(bilde av en snøkrystall).

Lenke til kommentar

Hei, har en nesten make mindre varmepumpe fra samme produsent og den har ingen problem med å varme / kjøle. Siden anlegget ditt er ganske nytt og at effekt gradvis har gått ned, så skyles dette at kjølemediumet har lekket ut. Dermed blir det null effekt. Så her er det bare å ringe leverandør og få tettet og etterfylt anlegget ditt.

Er det samme i airconditionanlegg i bil. Lekkasje --> null effekt.

Er ikke uvalig at annlegg klarer seg uten etterfylling i 10 år.

Lenke til kommentar

Hei, har en nesten make mindre varmepumpe fra samme produsent og den har ingen problem med å varme / kjøle. Siden anlegget ditt er ganske nytt og at effekt gradvis har gått ned, så skyles dette at kjølemediumet har lekket ut. Dermed blir det null effekt. Så her er det bare å ringe leverandør og få tettet og etterfylt anlegget ditt.

Er det samme i airconditionanlegg i bil. Lekkasje --> null effekt.

Er ikke uvalig at annlegg klarer seg uten etterfylling i 10 år.

Da får vi håpe det er et håp. Leverandøren har dratt på reise nå, men håper noen andre kan komme. Hadde 19.5 grader i morges *hutre* så da ble det ovnsfyring. Godt det også, men mer stress i hverdagen når jobben kaller tidlig om morgenen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hadde 19.5 grader i morges *hutre* så da ble det ovnsfyring.

Varmer den ikke heller? Først klarer den ikke å redusere temp fra 22 til 19, og den klarer heller ikke å varme til over 19,5? Sett den på Auto på alt, og max temperatur. Etter ca 10 minutter skal du da ha minst 50*C i luften som kommer ut.

Lenke til kommentar

Hadde 19.5 grader i morges *hutre* så da ble det ovnsfyring.

Varmer den ikke heller? Først klarer den ikke å redusere temp fra 22 til 19, og den klarer heller ikke å varme til over 19,5? Sett den på Auto på alt, og max temperatur. Etter ca 10 minutter skal du da ha minst 50*C i luften som kommer ut.

Det er ikke noe 50*C i luften som kommer ut, nei... Har en panelovn på kjøkkenet på 500W som holder en liten lunk i hus. Den varmer rommene mer enn varmepumpa gjør, så det må være noe feilkoblet eller feil med den... Typisk altså. Betaler den ikke før vi vet 100% at den virker altså! :no:

Lenke til kommentar

Kondensvannet fra utedelen av varmepumpen renner ned på betongplattingen. Jeg er redd det skal tære på dreneringen ved huset hvis det renner. Vi har dessuten veden stående ved plattingen like ved. Vannet renner helt bort dit. Det er tre hull under pumpa som kan tettes igjen for å unngå renning, men leverandøren anbefalte å ikke gjøre det for å unngå ising på vinterstid. Vi har en takrenne like ved, så kan lage/få ta i et slags dryppebrett som vi kan koble en slange rett inn i rennen på.

Finnes det slike renner som passer til varmepumpe?

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemstilling med varmepumpe over vedstabel. Sist vinter forvandlet vedstabelen seg til en isstabel!

-Det må være min 0,5 m klaring under varmepumpe sånn at is og snå ikke kan bygge seg opp under varmepumpe.

Varmepumpen er utstyrt med et varmeelement nederst sånn at kondensvann ikke skal fryse til is, men renne fritt ut.

Dersom du plasserer et brett under, så vil dryppvann fryse på brettet og hele brettet vil bli en stor isklump.

For å hindre at brett fryser til is kan du forsyne det med et varmeelement tilsvarende som finnes inni varmepumpe. Eller så kan du plassere en stor plast-stamp under som rommer det som måtte komme oppi av nedbør i løpet av en kuleperiode. Stampen forsynes med rør som leder bort vannet når det tiner.

Eller så kan du sette på et utbyttbart brett under og følge med og tømme det for si og vann av og til. :wallbash:

Eller så gjør du som meg: Flytt vedstabelen! ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det som er kjedelig er at utedelen står rett ved vedstabelen, og at dette er under et overbygd halvtak. Pumpa er montert ca 120cm opp på veggen.

Kanskje det kunne vært lurt med en stor plaststamp.

Hva gjør du med vannet? Lar du det bare renne rett ned på jorda?

Det blir jo en del styr å få inn varmekabler både i det ene og det andre røret...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...