Espen Ørud Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 DOF Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Tjernshaugen Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Jeg synes det er godt lekt - plassering og størrelse av fokusområdet er smakfullt og lyssettingen perfekt. Noe er det som bryter, om det er med hensikt eller ei vet jeg ikke, men mener selv jeg ville gjort noe med det. Det jeg mener ser du helt oppe i venstre hjørne. Ville forskjøvet perpektivet på den rekka for å unngå den brytingen. 1 Lenke til kommentar
ferdinan-foto.no Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Du driver å eksperimenterer, har selv vært inne i en lang periode hvor jeg har testet masse forskjellig. Og det er jo nødvendig å komme til bunns i ting. Likte gaffelbildet ditt veldig godt, dette også for såvidt. Det jeg likte best der var noe med detaljene og forholdet mellom lys og skygge. Ser du har noen unoter i de blurede områdene, disse ville jeg fjernet. Føler at slike motiv bare funker hvis de er helt "rene". De ser så enkle ut, men har innsett at fintuningen er utrolig vanskelig fordi det er så små marginer mellom det geniale og komplett fiasko. Tror jeg sitter med samme oppfatning av dette bildet som du selv gir utrykk for. Du har noe på gang her, men det mangler pitte lille ekstra. Om det er justering av lys, vinkelen på lyset er umulig å si. Har lyst til å skaffe meg en lysretter til blitzen. Kanskje det hadde vært noe for deg også. Den ser nesten ut som risten du har avbildet, og reduserer spredningen av lyset og gjør det lettere å kontrollere retningen (sier de i allefall). 1 Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Jeg synes det er godt lekt - plassering og størrelse av fokusområdet er smakfullt og lyssettingen perfekt. Noe er det som bryter, om det er med hensikt eller ei vet jeg ikke, men mener selv jeg ville gjort noe med det. Det jeg mener ser du helt oppe i venstre hjørne. Ville forskjøvet perpektivet på den rekka for å unngå den brytingen. Takker så meget for fine innspill! Skal ikke være noe problem å pensle inn en demping av lyset her og se om deet hjelper. Jeg skal i hvertfall sjekke det ut! Du driver å eksperimenterer, har selv vært inne i en lang periode hvor jeg har testet masse forskjellig. Og det er jo nødvendig å komme til bunns i ting. Likte gaffelbildet ditt veldig godt, dette også for såvidt. Det jeg likte best der var noe med detaljene og forholdet mellom lys og skygge. Ser du har noen unoter i de blurede områdene, disse ville jeg fjernet. Føler at slike motiv bare funker hvis de er helt "rene". De ser så enkle ut, men har innsett at fintuningen er utrolig vanskelig fordi det er så små marginer mellom det geniale og komplett fiasko. Tror jeg sitter med samme oppfatning av dette bildet som du selv gir utrykk for. Du har noe på gang her, men det mangler pitte lille ekstra. Om det er justering av lys, vinkelen på lyset er umulig å si. Har lyst til å skaffe meg en lysretter til blitzen. Kanskje det hadde vært noe for deg også. Den ser nesten ut som risten du har avbildet, og reduserer spredningen av lyset og gjør det lettere å kontrollere retningen (sier de i allefall). Tusen hjertelig takk for noen minutter av din tid! Som du sier er det små marginer. Slet som bare det å få den retningen på fokusplanet som jeg ønsket. Svakt buet overflate på objektet var heller ike til særlig hjelp. Forkastet mange av de første ved bare et øyekast nettopp fordi det er svært smal grense mellom suksess og fiasko her. De aller fleste ble forkastet ved første øyekast, på samme måte som denne umiddelbart skilte seg ut med potensiale. Har kikket litt på bokser med bikubemønster (kommer jo ikke på hva de egentlig heter i farten) og har også sett et par gode DIY-versjoner på nett, Og det blir nok kanskje det jeg forsøker selv. Snootene er allerede solid av hjemmelaget utførelse ved hjelp av stikk, tape og sorte matte ark. Har sett gode retningsstyrere laget av en solid bunke sorte sugerør plassert i papirhylse og kommer nok evt til å lage meg en slik først for uttesting. Dette er jo en bildetype jeg foreløpig ikke gjør mye av, men den er utrolig spennende. KAn kanskje også være noe å tenke på for ditt bruk om du er av gjør-det-selv-typen. Takker også for innspill på de små detaljene i skyggene. De har vært i hodet og jeg var usikker på dem. Var usikker på om de hjalp til med å ha andre blikkfang i bildet eller om de ville virke forstyrrende, så veldig takknemlig på at du ordlegger din oppfatning om dem. Takker også for hyggelig tilbakemelding vedrørende gaffelbildet... Lenke til kommentar
Tjernshaugen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Hei igjen Espen, Det var ikke lyset jeg mente, det er i mine øyne bra - Det jeg mener er fysisk hvordan den rekka med huller oppe til venstre bryter med helheten, at den kanskje kan rettes med verktøy for perspektivforskyvning slik at ytre v. linje flukter med v. bildekant. Om det virkelig har noe for seg vet jeg ikke før jeg har sett det, men det var i alle fall noe som falt meg inn da jeg så bildet 1 Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Hei igjen Espen, Det var ikke lyset jeg mente, det er i mine øyne bra - Det jeg mener er fysisk hvordan den rekka med huller oppe til venstre bryter med helheten, at den kanskje kan rettes med verktøy for perspektivforskyvning slik at ytre v. linje flukter med v. bildekant. Om det virkelig har noe for seg vet jeg ikke før jeg har sett det, men det var i alle fall noe som falt meg inn da jeg så bildet Ah - ja, nå skjønner jeg hvor du vil. En tilt eller perspektivretting gjør nok susen. Samtidig tror jeg doflinjen får mer en hakket mer vellykket retning også. Noe av det spennende som gjør at jeg ser på bildet igjen og igjen (og stadig blir like surrete i topen) tror jeg faktisk er at dof-linjen er buet. Det igjen kommer av at den flaten jeg tok bilde av er kurvet. Tror det er dette som lurer hjernen da en sånn smal DOF-linje gjerne er rett fordi fokusplanet blir slik, men at hodet ikke henger helt med når det plutselig avviker fra normalen Takk igjen for at du legger igjen litt tid her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg